Ny undersøgelse: Nu vil vi rejse med højhastighedstog

En ny europæisk rapport, der er udarbejdet på foranledning af Amadeus, undersøger de togrejsendes fremtidige forventninger til togselskaberne. Tre fjerdedele ville vælge et internationalt højhastighedstog frem for et andet transportmiddel, hvis prisen var konkurrencedygtig.

Stockholm, den 22. november 2011 – En undersøgelse foretaget af YouGov i samarbejde med Amadeus undersøger de rejsendes forventninger og præferencer med hensyn til togrejser, da langdistancerejser med internationale højhastighedstog bliver stadig mere populære. Rapporten bygger på data fra mere end 7.000 togrejsende i seks europæiske lande – Frankrig, Tyskland, Italien, Spanien, Storbritannien og Sverige.

Resultatet fra rapporten viser store forskelle mellem de seks lande og giver værdifulde oplysninger til togselskaber, som ønsker at modernisere og forbedre kundeoplevelsen. F.eks. svarer 77 procent af de rejsende, at de ville vælge et internationalt højhastighedstog frem for et andet transportmiddel, hvis prisen var lavere.

– I de nærmeste tre år vil vi komme til at se ændringer i toget, som bliver en stadig mere etableret rejsemåde ved højhastighedsrejser. Rapporten viser, hvad de togrejsende forventer sig i fremtiden, og hvad der kræves af togselskaberne, hvis togrejser over grænserne skal blive et reelt alternativ. Den næste udfordring bliver at kunne tilbyde en helhedsrejseoplevelse med én billet, som dækker alle transportvalg, siger Jesper Söderström, administrerende direktør hos Amadeus Scandinavia.

Vigtige konklusioner

En billet, som dækker det hele
Næsten 60 procent af de adspurgte oplyste, at de i forvejen ønskede at booke ”tilsluttende tog og andre transportmåder” (dvs. en billet, der dækker alle de transportformer, som man ønsker gøre brug af på en rejse). Dette ønske var mest udpræget blandt de svenske rejsende (71 %), efterfulgt af Tyskland (64 %) og Spanien (63 %). Muligheden for at tegne rejseforsikring samt booke hoteller, Wi-Fi og underholdning ombord stod også højt på listen.

Lær din kunde at kende
At selskabet ved, hvilken plads den rejsende foretrækker, at den rejsende får hele rejseplanen (tilslutningsfly, hotel, lejebil) udleveret og kendskab til de tekniske præferencer er noget de adspurgte forventer sig af togselskaberne fremover.

Fremtidens jernbaner
Hele 70 procent af de rejsende oplyste, at de i 2014 forventer at finde bekvemme siddepladser og områder til afslapning på de internationale jernbanestationer. Også mobil betaling er en tjeneste, som to femtedele af de adspurgte vægtede højt.

Hvorfor tog?
Ser man bort fra prisen, ville 52 procent vælge et højhastighedstog frem for fly eller bil ved valg af transportmiddel på længere internationale rejser, hvis det var mere behageligt, end det er i dag. 51 procent ville vælge tog, hvis transportmåden indebar en lavere risiko for forstyrrelser og annulleringer, mens 46 procent ville gøre det, hvis togrejsen var direkte tilsluttet til andre tjenester, der kan bringe den rejsende frem til den endelige destination, f.eks. lejebil og fly. På spørgsmålet om, hvilken kendt person man helst ville sidde ved siden af på en togrejse, valgte de adspurgte svenskere Barack Obama som deres drømmeselskab. De franske og spanske rejsende ville hellere se George Clooney på sædet ved siden af, mens tyskerne svarede Angela Merkel.

Undersøgelsen fortsætter på Amadeus’ hjemmeside. Deltag i den ved at svare på 11 spørgsmål med chance for at vinde en iPad2. For mere information og statistik fra rapporten: http://www.amadeus.com/high-speed-rail- station/

Adm. direktør, Amadeus Scandinavia

Amadeus er den førende transaktionsbehandler og leverandør af avancerede teknologiske løsninger til rejse- og turistindustrien på globalt plan.

Kundegrupperne omfatter rejseleverandører (f.eks. flyselskaber, hoteller, togselskaber, færgeselskaber og lign.), rejsesælgere (rejsebureauer og websteder) og rejsekøbere (virksomheder og individuelle rejsende).

Koncernen driver en transaktionsbaseret forretningsmodel og behandlede i 2010 mere end 850 mia. rejsetransaktioner.

Amadeus har hovedkontorer i Madrid (virksomhedens hovedsæde og marketing), Nice (udvikling) og Erding (drift – databehandlingscenter) og regionale kontorer i Miami, Buenos Aires, Bangkok og Dubai. På markedsplan leverer Amadeus sine kundetjenester gennem 73 lokale Amadeus-forretningsorganisationer, der dækker 195 lande.

Amadeus er noteret på børserne i Madrid, Barcelona, Bilbao og Valencia og handles under børskoden “AMS.MC”. I 2010 havde virksomheden en omsætning på EUR 2.683 mio. og en EBITDA på EUR 1.015 mio. Amadeus-koncernen beskæftiger mere end 10.270 medarbejdere i hele verden og har 123 nationaliteter repræsenteret på sine hovedkontorer.

For flere informationer, klik ind på www.amadeus.com/sca.