• Amadeus/

Ryanair i samarbejde med Amadeus om distribution gennem rejsebureauer fra 1. november 2014

Amadeus' banebrydende light ticketing løsning betyder, at Ryanair kan tilbyde et bredt udbud af billetter og hele udbuddet af tillægstjenester via Amadeus

Der bliver ikke nogen ekstraafgifter for billetter udbudt via Amadeus og ingen forskel i billetpris i forhold til Ryanairs hjemmeside

24. september 2014: Ryanair og Amadeus indgår en banebrydende aftale, som for første gang i mere end ti år gør et bredt udbud af flyselskabets billetter og alle tillægstjenester tilgængelige for Amadeus-brugere gennem Amadeus' light ticketing løsning. Aftalen betyder også, at Ryanairs nye tjeneste Business Plus bliver tilgængelig for Amadeus-brugere. Denne tjeneste gør det muligt at tilbyde forretningsrejsende skræddersyede pakker, som omfatter fleksibel ombooking af billetter, 20 kg bagage, "fast track" i lufthavnen, prioriteret ombordstigning og "premium seating".

Ifølge vilkårene i aftalen kommer Amadeus' brugere ikke til at skulle betale ekstra afgifter, når de bestiller rejser med Ryanair, og de billetter, der vises via Amadeus, vil være jævnbyrdige med Ryanairs øvrige distributionskanaler, herunder flyselskabets hjemmeside.

Aftalen markerer en vigtig milepæl for Ryanair i deres ambition om at henvende sig til en bredere målgruppe.

– Ryanair er glade over at samarbejde med Amadeus, hvis løsning giver os en stor mulighed for at nå ud til flere forretningsrejsende, siger Michael O'Leary, administrerende direktør hos Ryanair. Allerede nu er mere end 27 procent af vores kunder forretningsrejsende, og vi fortsætter arbejdet med at forbedre Europas bedste forretningstjeneste med de laveste priser, de mest punktlige fly og vores skræddersyede Business Plus-tjeneste. For forretningsrejsende, virksomheder og erhvervsrejsebureauer betyder aftalen en øget adgang til vores lave billetpriser og til Europas største linjenet.

– Ryanair er et af verdens mest succesfulde lavprisselskaber, så vi er meget glade over, at flyselskabet har set værdien af at samarbejde med Amadeus for at øge udbredelsen, indtjeningen og forretningsmulighederne, siger Holger Taubmann, SVP Distribution hos Amadeus. Vores løsning vil gøre det muligt for rejsebureauer at booke fly med Ryanair på en nem og fleksibel måde. For vores brugere understreger denne aftale vores engagement i fortsat innovation, så vi kan tilbyde det størst mulige udbud af flyselskabernes indhold.

Anvendelsen af Amadeus' banebrydende løsning, som er blevet udviklet specielt til lavprisselskaber, gør arbejdet nemmere for både Ryanairs og Amadeus' rejsebureaupartnere. Med et helt billetløst koncept for flyselskabet stilles dynamiske billetpriser og tillægstjenester til rådighed for Amadeus via XML-links. For Amadeus' brugere vil bookingprocessen for fly og tillægstjenester være præcis den samme som for et hvilket som helst andet flyselskab via Amadeus' system. Dette er muligt i kraft af en fuldstændig integration af processerne for traditionel shopping, booking og back-office, kombineret med dynamiske billetpriser og tjenester i realtid.

Mere end 70 lavprisflyselskaber anvender i dag Amadeus som distributionspartner, og antallet af bookinger af lavprisbilletter gennem Amadeus' system voksede med 21 procent i løbet af 2013. Siden lanceringen i 2007 har Amadeus' XML-link gjort det muligt for lavprisflyselskaber at få gavn af den udbredelse og indtjening, som distribution via rejsebureaukanalen giver, uden den kompleksitet, man forbinder med traditionelle billetbookingprocesser for flyselskaber.

Fordelene ved Amadeus' Light Ticketing-løsning blev første gang taget i brug af et lavprisflyselskab i 2013. Løsningen betyder, at rejsebureauer nemmere kan få adgang til samt booke flyselskabets udbud af billetter og tillægstjenester – på helt samme måde som når de booker hos traditionelle flyselskaber.

Adm. direktør, Amadeus Scandinavia

Amadeus er en førende leverandør af avancerede teknologiske løsninger til rejsebranchen på verdensplan. Kundegrupperne omfatter rejseleverandører (flyselskaber, hoteller, jernbaneselskaber og færgeselskaber m.v.), rejsebureauer, rejse-relaterede hjemmesider samt virksomheder.

Amadeus-koncernen beskæftiger mere end 10.000 medarbejdere fordelt på Madrid (koncernledelse), Nice (udvikling) og Erding (drift) samt 71 lokale Amadeus-afdelinger verden over.

Amadeus bruger en transaktionsbaseret forretningsmodel. I 2012 havde virksomheden indtægter på 3.103,7 millioner EUR og en EBITDA på 1.188,7 millioner EUR.

Amadeus er noteret på den spanske aktiebørs under børskoden "AMS.MC" og indgår i indekset IBEX 35.

Læs mere om Amadeus på www.amadeus.com/sca

Om Ryanair
Ryanair er Europas favoritflyselskab med over 1.600 daglige ruter fra 69 baser, over 180 destinationer i 30 lande og en flyflåde med mere end 300 nye Boeing 737-800. Ryanair har for nylig placeret en ordre på yderligere 280 nye Boeing 737-fly, med option på yderligere 100 fly af modellen Boeing 737 MAX 200, hvilket vil gøre det muligt for Ryanair at sænke billetpriserne og øge trafikken fra 86 millioner passagerer i år til mere end 150 millioner passagerer i 2024. Ryanair har i øjeblikket en stab på mere end 9.500 medarbejdere og en rekord på sikkerhedsområdet i branchen gennem 30 år. www.ryanair.com