• Amadeus/

Undersøgelse blandt rejsebureauer viser, at booking af udlejningsbiler via Amadeus Cars kan spare både tid og penge

Resultatet af en ekstern undersøgelse af rejsebureauers rutiner i forbindelse med booking af udlejningsbiler viser, at Amadeus Cars er mere effektiv end både callcentertjenester og booking direkte på udlejningsselskabets webside, når vi taler om hurtighed og omkostningsbesparelser.

Stockholm, den 19. oktober 2009. Amadeus har for nyligt fået foretaget en undersøgelse for at kortlægge, hvor meget tid rejsebureauer bruger på at håndtere bookinger af udlejningsbiler. Undersøgelsen var baseret på en sammenligning af tre separate bookingmetoder: booking via systemet Amadeus Cars, booking direkte på udlejningsselskabets webside samt brug af et callcenter. Den uafhængige undersøgelse blev foretaget af konsulentvirksomheden ALTEN Ingeniería, som foretog over 400 målinger i forbindelse med booking i 34 forskellige rejsebureauer i Frankrig og Spanien. Målingerne viste, at Amadeus Cars i gennemsnit var 1 minut og 12 sekunder (46 %) hurtigere end direkte booking via websiden og 1 minut og 47 sekunder (59 %) hurtigere end callcentre (efter at ventetiden i telefonen var fratrukket). Samtlige bookingscenarier, som blev anvendt til at teste de forskellige løsninger, blev observeret på almindelige rejsebureauer og af en neutral forskergruppe. Af interviews med rejsebureauerne fremgår det, at en af de store fordele ved Amadeus Cars er muligheden for at integrere forskellige bookingnumre og dele af en rejse til en samlet PNR-booking. Denne automatisering gør det muligt for bureauerne at håndtere kundens booking mere effektivt og gør det også lettere at ændre en booking eller opdatere rejseruter. Endvidere bliver det muligt at foretage backofficeintegration med et minimum af manuelle indtastninger. Rejsebureauerne får stadig lavere eller slet ingen flyprovision, og med stigende konkurrence fra direkte salg bliver alternative indkomstkilder stadig vigtigere. At kunne levere nye former for merværdi til kunderne er nøglen til at imødegå konkurrencen og styrke sin position på markedet. Billeje er et område med stort potentiale, men samtidig et område, hvor det er vigtigt, at bookingprocessen er effektiv, for at potentielle avancer ikke skal gå op i røg. - Undersøgelsen giver os konkrete fakta, som bekræfter vores argumenter for at benytte Amadeus Cars og GDS-booking generelt, siger Monica Hansen, Channel Manager, Travel Services hos Amadeus og ansvarlig for indførelsen af Amadeus Cars i Skandinavien. Ud over at Amadeus Cars øger adgangen til udlejningsbiler inden for rammerne af GDS-systemet og dermed gør håndteringen heraf lettere, ser vi resultatet som et tydeligt bevis på, at systemet også kan øge bureauernes produktivitet og dermed avance, samtidig med at servicen over for kunderne forbedres. - At håndtere bookinger af udlejningsbiler i GDS-systemet er ofte blevet betragtet som besværligt med en jungle af priser, regler og forsikringer samt krav om viden om forskellige bilmodeller. Takket være udviklingen af et program med detaljeret og struktureret information, anvendelse af multimedier til fotografier af biltyper og lign. er håndteringen blevet betydeligt lettere, siger Monica Hansen. Næste generation af Amadeus Cars, Cars Plus, vil blive lanceret i Skandinavien til næste år. Hele rapporten med analyser og information om, hvordan undersøgelsen blev gennemført kan downloades på: www.amadeus.com/showmethevalue Rapporten har titlen “Measuring how travel agents can profit from car booking solutions”. For mere information kontakt venligst: Monica Hansen Channel Manager Travel Services Amadeus Scandinavia T: +47 22 96 70 97 M: +47 94 50 70 97 Monica.Hansen@sca.amadeus.com Anna Rebermark Manager Corporate & Marketing Communications Marketing Division Amadeus Scandinavia T: + 46 8 458 05 95 anna.rebermark@sca.amadeus.com