Størstedelen af budgetterne til forretningsrejser bliver uændrede i det kommende år

COPENHAGEN – 13. december 2012 – Ifølge American Express Global Business Travel 2012 EVP Barometer (“Barometret”), havde de fleste firmaer (63%) i Europa uændrede budgetter til forretningsrejser i det forløbne år, og 73% vil sætte samme beløb af til forretningsrejser i 2013.

Næsten en fjerdedel (23%) af firmaerne sagde, at de brugte mere på forretningsrejser i år, og kun 14% af firmaerne havde beskåret budgettet til forretningsrejser – sammenlignet med en nedgang på 21% i 2011, 40% i 2010 og 66% i 2009.

“Firmaer over hele Europa erkender, at forretningsrejser er en vigtig investering, der giver merværdi og bidrager til virksomhedens vækst,” sagde Anthony Drury, Vice President and General Manager, American Express Global Business Travel, UK and Nordics.  “Vores Barometer hjælper firmaerne med at få mest muligt ud af deres omkostninger til forretningsrejser ved at give dem et overblik over tendenser og "best practices" i Europa.”

Større kontrol men mulighed for at måle udbytte af investeringerne

Barometret – en undersøgelse foretaget blandt mere end 500 firmaer i hele Europa – viser, at det nu er udbredt blandt firmaer i regionen at have en rejsepolitik, idet mere end  90% af store firmaer erklærer, at de har en politik på  området.  Denne praksis indføres også hos mindre firmaer, hvor 74% af mindre firmaer og 50% af små firmaer siger, at de har en politik på området.  Central budgetkontrol er fortsat i fokus, idet seks ud af ti firmaer anfører, at rejsebudgetterne kontrolleres af den centrale ledelse som en CFO eller CPO. Når det imidlertid gælder rapportering, er det kun 30% af firmaerne, der måler udbyttet af investeringerne i rejser, hvilket gør det vanskeligt at måle de fordele på bundlinjen, som omkostninger til rejser giver.

Rejsebureau afgørende for at maksimere udbyttet af investeringerne

Mens firmaerne holder fokus på omkostningsstyring og søger måder til at forbedre udbyttet af deres investeringer, støtter de sig i større og større omfang til deres rejsebureau (Travel Management Company/TMC) vedrørende hjælp til rapportering, idet 59% siger, at de bruger deres TMC som deres væsentligste kilde til rapportering.

“Partnerskab med et TMC kan være af stor værdi for et firma – med henblik på rapportering og andet .  Hos American Express Global Business Travel opbygger vi strategiske partnerskaber med vore kunder for at levere de løsninger, de har brug for til at blive succesrige, produktive og effektive.  Det omfatter indblik og viden, der hjælper med at vise udbyttet af investeringerne", sagde Mr. Drury. “Ud over at dokumentere fordelene giver vores teknologi, værktøjer og partnerskaber de rejsende en sammenhængede rejseoplevelse, idet den forbedrer styring af rejsepolitik samt hjælper dem med at komme sikkert hjem”.

Fokus på hoteller

Hoteller er et nyt fokusområde for indkøberne, og 54% af firmaerne overvåger omkostningerne i denne kategori.  Som resultat heraf anfører 88% af firmaerne dette som den første post på deres rejsepolitik, fulgt af kategorier som fly, møder og arrangementer, tog og billeje.

Udvikling af strategier for forretningsrejser

I det aktuelle økonomiske klima søger firmaerne efter strategier, der giver størst udbytte af rejsebudgetterne.   Deltagerne i undersøgelsen nævner for eksempel:

-          Tidlige indkøb af billetter

-          Reservation af lavest tilgængelige billetpriser

-          Brug af online-værktøjer

-          Brug af foretrukne leverandører

-          Brug af tog frem for fly

-          Genforhandling af aftaler med leverandører

-          Bedre håndhævelse af rejsepolitikker

-          Udvikling af virtuelle møder

-          Brug af lavpris-muligheder

-          Forøget brug af centraliseret betaling

Mobilitet og sikkerhed for de rejsende

Resultaterne af Barometret viser, at mobilteknologi er blevet en reel reservationsmulighed.  Mobile værktøjer kan give de rejsende større fleksibilitet, og de tilbyder nye tjenesteydelser så som rejsealarmer (i følge 67% af de deltagende travel managers), mobil check-in (60%), sikkerhedsalarmer (58%) og underretning om ændringer af reservationer (56%).   Sikkerheden for de rejsende bliver mere og mere vigtig, og firmaerne angiver det som et af de vigtigste emner , der skal tages hensyn til i rejsepolitikken.

Prioriteter i 2013: styring og optimering

Når man ser frem mod det kommende år, siger størstedelen (72%) af firmaerne i Europa, at de vil have de samme bugetter til forretningsrejser, og 16% vil forøge rejsebudgettet – i vidt omfang som følge af større rejseaktivitet i Europa (49%) og internationale rejser (52%).  De vigtigste forhold er:

-          Omkostningsstyring (80%)

-          Optimering af rejseomkostninger (49%)

-          Sikkerhed for de rejsende (45%)

-          Få overblik over rejseomkostningerne (41%)

-          Håndhævelse af rejsepolitik (38%)

-          Bedre tilfredshed hos de rejsende (30%)

-          Udvikling af rejseteamets bidrag til firmaets succes som helhed (23%)

De 10 hyppigst købte serviceydelser af deltagerne i undersøgelsen i 2013 er også blandt fem af ovenstående prioriteter:

-           Support døgnet rundt, året rundt

-           Online bookingløsninger

-           Tilpasning af rejseruter

-           Levering af flybilletter

-           Levering af hotelværelser

-           Forbedret indkøbsstrategi

-           Oprettelse og gennemgang af rejsepolitikker

-           Integration af rejsepolitikker i IT-systemer

-           Auditering og anbefalinger af arbejdsforløb

Om American Express Business Travel EVP Barometer

American Express Global Business Travel 2012 EVP Barometer er udarbejdet ved deltagelse i en telefonundersøgelse med 567 personer, der var ansvarlige for administration af rejsebudgetter mellem 0 € til mere end 50 millioner €.  Undersøgelsens respondenter (herunder finansdirektører, CFOs og indkøbschefer) kom fra mange forskellige segmenter (små, mellemstore og store private og offentlige virksomheder).  Undersøgelsen blev foretaget mellem 18. september og 15. oktober 2012 på 11 nøglemarkeder: Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Belgien, Luxembourg, Holland, Spanien, Italien, Danmark, Sverige og Norge.

American Express Global Business Travel ligger dér, hvor forretningsliv møder rejseliv, og tilbyder sine kunder et omfattende netværk, pålidelig service og dybdegående viden om at skabe fremadrettet mobilitet for medarbejdere og virksomheder. American Express Global Business Travel leverer førende rejseløsninger, integrerede rådgivningstjenester, beskyttede undersøgelser samt totalløsninger til konferencer og events. Vores innovative tjenester sætter vores kunder i stand til at optimere afkastet af deres rejse- og mødeinvesteringer. Læs mere på www.americanexpress.com/businesstravel.

American Express Global Business Travel indgår i et af verdens største netværk af rejsebureauer med kontorer i mere end 140 lande over hele verden. I 2011 havde vi en salgsomsætning inden for rejsesegmentet på i alt USD 29,3 mia., inkl. omsætning fra konsoliderede selskaber og ikke-konsoliderede selskaber via joint venture- og partnernetværk.

American Express er en global servicevirksomhed, der tilbyder sine kunder adgang til produkter, viden og oplevelser, der beriger livet og skaber forretningssucces. Læs mere på americanexpress.com og få kontakt til os påfacebook.com/americanexpress, foursquare.com/americanexpress, linkedin.com/companies/american-express, twitter.com/americanexpress, and youtube.com/americanexpress.

Vigtige links til produkter og tjenester: charge and credit cards, business credit cards, travel services, gift cards, prepaid cards, merchant services, business travel, and corporate card.

Mediekontakter:

Katie Robson