Verdens første boksvin med vinmåler nu i Danmark

Report this content

Verdens første boksvin med mulighed for at måle hvor meget vin, der er tilbage i boksen, er blevet stoppet af det svenske alkoholmonopol, Systembolaget. Chapel Hills hvidvin - Oaked Chardonnay- sælges som planlagt i Danmark pr. dags dato.

At kunne kontrollere hvor meget vin, der er tilbage i boksen, har siden introduktionen af bag-in-box vin længe været et ønske for mange. Det skyldes dels, at dem der drikker vinen, ikke har mulighed for at tjekke hvor meget, der er tilbage i boksen, og dels kan det være svært at vurdere hvor meget vin der er tilbage, hvis man f.eks. skal planlægge en middag.

- Det betyder, at mange mennesker drikker mere vin fra en boks end fra flaske. Det er selvfølgelig ikke hensigtsmæssigt, og vi vil derfor hjælpe forbrugerne med enkelt at kunne kontrollere, hvor meget vin de har drukket, siger Jean-Niklas Palm-Jensen, Direktør for Apricot, som er importør af Chapel Hill i Danmark, Sverige og Tyskland.

Chapel Hill har valgt en enkel løsning på problemet. De bokse, som allerede er distribueret til det svenske systembolag med Chapel Hill Oaked Chardonnay, er blevet suppleret med perforerede huller på forsiden, som kan trykkes ind. Vinen hældes desuden i en gennemsigtig plastpose, som gør, at man igennem disse huller har mulighed for at se, hvor meget vin der er tilbage.

- På denne måde kan man som forbruger se, hvor meget vin man har drukket. Det er en billig løsning, som ikke får nogen effekt på prisen på boksen. Prisen for denne smartere boks bliver altså den samme, som prisen på boksen uden måleegenskaber, siger Palm-Jensen.

I forbindelse med den svenske midsommer weekend sidste uge, lanceredes Chapel Hill vinen – verdens første boksvin med vinmåler – i Sverige. Apricots plan var at påbegynde salget af boksen i Sverige, for derefter at lancere konceptet i Danmark.

- Desværre har Systembolaget sat stop for salget av Chapel Hill-vinen med vinmåler, med den begrundelse, at målemetoden ikke er pålidelig. Vi har svært ved at forstå, hvordan det kan være mindre attraktivt at sælge en boks, hvor man kan se hvor meget vin man har drukket, end at sælge en boks uden den mulighed, siger Niklas Palm-Jensen.

Fra dags dato – torsdag – sælges verdens første boksvin med vinmåler som planlagt på Bottleshop i København, samt de fleste butikker i Helsingør, Danmark.

OBS! Højtopløselige billeder kan downloades fra linket nedenfor. Højreklik på billedet for at starte download.