Arkena og Qbrick går sammen og bliver det største web-tv-selskab i Europa

Danske Arkena A/S og svenske Qbrick AB har i dag offentliggjort sammenlægningen af de to selskaber, og dermed dannes den største europæiske aktør indenfor WebTV og Online Video.

Arkena har gennem en årrække været markedsledende i Danmark indenfor webcasting og WebTV. Selskabet er i dag blevet købt af Qbrick, som er den førende Skandinaviske virksomhed indenfor forretningsområdet. Med dagens aftale vil de to selskaber fremover kunne tilbyde en komplet række af produkter og services, som dækker alle kundernes behov indenfor Online Video.

”Vi anser dette for at være en utrolig god aftale for både vor virksomhed og vore kunder. De to selskaber komplementerer hinanden på bedste vis. Samtidigt  sikrer vi et stærkt fundament for fremtidig vækst”, udtaler Mads Kaysen, Direktør for Arkena. ”Visionen om en stærk europæisk aktør indenfor WebTV, med udgangspunkt i det avancerede nordiske marked bliver nu en realitet. Vi ser meget frem til at være en del af Qbrick koncernen fremover.”

Qbrick har idag de fleste store skandinaviske mediehuse som kunder, ligesom mange virksomheder og organisationer, som satser på WebTV. Arkena er størst i Danmark med over 150 kunder, såsom Carlsberg, Danske Bank koncernen, Jyske Bank, Folketinget og Vestas. Synergierne mellem de to selskaber ligger først og fremmest i, at Qbricks produkter og services indenfor Media Delievery og CDN, som bla. Bonnier, Schibstedt, SVT og NRK anvender i dag, nu også kan tilbydes til de danske medie- og underholdningsvirksomheder.  Derudover er der en stærk synergi mellem de tekniske kompetencer og teams, som vil sikre en endnu stærkere teknisk platform og know-how, til gavn for kunderne.

”Dette er en fantastisk aftale for to nordiske selskaber som nu i fællesskab bygger det største europæiske selskab indenfor branchen”, udtaler Eric Matsgård, CEO for Qbrick. ”Fra vores stærke positioner i Norden kan vi nu for alvor træde ind på det europæiske marked. Norden er et avanceret og veludviklet marked indenfor WebTV og MobilTV. Med vore samlede kompetencer og erfaring vil vi står stærkt når det europæiske marked for alvor tager fart indenfor de allernærmeste år.”

For mere information kontakt
Eric Matsgård, VD Qbrick, +46 708 22 45 09, eric.matsgard@qbrick.com

Mads Kaysen, Direktør Arkena, +45 2615 9192, mads@arkena.com

Bestilling af pressemateriale og billeder
press@qbrick.com

Om Qbrick (før købet af Arkena )
Qbrick er den førende leverandør i Skandinavien af web- og mobil-tv. Virksomheden blev grundlagt i 1999 og har siden da etableret sig som en fullserviceleverandør til selskabets omkring 1500 kunder inden for segmenter som tv-kanaler, radiostationer, medier, reklamebureauer og produktionsselskaber, men også større koncerner, kommuner og statslige foretagender. Qbrick har 50 medarbejdere med kontorer i Stockholm, Göteborg, Malmö og Oslo. Selskabet omsætter i år for over 80 MSEK. Ejerne er grundlæggerne, medarbejderne samt nogle få, langsigtede, eksterne investorer.
Besøg www.qbrick.com for at få mere information om selskabet.

Om Arkena
Arkena er Danmarks førende leverandør af  Streaming Media Solutions. Virksomheden blev grundlagt i 1999 og har i dag 150 kunder som Carlsberg, Danske Bank-koncernen, Jyske Bank, Folketinget og Vestas. Arkena har 25 medarbejdere med kontorer i København og Århus. Selskabet omsætter i år for ca. 25 MDKK gennem organisk vækst. Ejerne er grundlæggerne samt nogle få eksterne investorer.
Besøg www.arkena.com for at få mere information om selskabet.

Tags: