• Aviareps Nordic/

Ethiopian Airlines udvider og bliver daglig afgang fra Stockholm, den hurtigste moderne rute sydpå til til Afrika

Nordens hurtigste og mest direkte flyforbindelse til Afrika drives af Ethiopian Airlines, medlem af Star Alliancen, desuden uden trættende tidsforskelle. Ethiopian Airlines rute Oslo-Stockholm-Addis Ababa er en pålidelig rute, som er blevet fløjet under hele pandemien, oftest med en Boeing 787 Dreamliner. Ethiopian Airlines opererer fra starten af juni daglig afgange.

Ethiopian Airlines er Afrikas klart største operatør af Dreamliners og rykker nu også op på ranglisten, som et af selskaberne med den mest avancerede Airbus A 350, på de længste ruter. Da andre flyselskaber udskød leveringer og reducerede flåden, modtog Ethiopian Airlines selv under pandemien fem nye A350.
”Efterspørgslen fra vores kunder er øget, derfor er det med stor glæde hurtigt at kunne udvide ruten Oslo-Stockholm-Addis Ababa til daglige afgange”, udtaler Area Manager for de nordiske lande, Wogayehu Terefe.
Ved at konvertere 25 passagerfly til fragt tidligt i pandemien, kunne Ethiopian Airlines blive en nøglespiller inden for medicinsk udstyr, såsom 150 millioner vaccinedoser til Afrika. Cargo trafikken gav virksomheden et markant overskud også i 2021, hvilket gjorde det muligt at fastholde vigtig trafik for personer og cargo. Ethiopian Cargos tolv rene fragtfly er stadig en vigtig og profitabel del af koncernen for fremtiden ligesom det var gennem en svær tid. Nu bliver det også det andet selskab i verden, der bestiller den helt nye Boeing 777X i fuld version, i fem eksemplarer med superlang rækkevidde.
Addis Ababa er omdrejningspunktet for 127 destinationer i 81 lande, hvilket gør Ethiopian Airlines til det fjerdestørste selskab i verden målt på antal destinationer, mere end mange andre kendte store selskaber. Ethiopian Airlines er også det femtestørste selskab i verden som har den nye Airbus A350, der er 18 styks i flåden som har en gennemsnitsalder på 3,1 år. De er indrettet til 30 passagerer på business class og 313-325 på økonomiklasse. Ydermere, findes der 27 Boeing 787 Dreamliner som er fem år i gennemsnit.
Ethiopian Airlines er et af de 20 største flyselskaber i verden og med 67 destinationer i Afrika fortsætter de med at øge markedsandelene, under sloganet ” The New Spirit of Africa”.I de seneste år har Skytrax to gange kåret Ethiopian Airlines, som Best Airline Staff Service og fire gange Bedste flyselskab i Afrika. I 2017 modtog de Four Star Certification, samtidig med at Ethiopian Airlines voksede, med en overskudsstigning på 25%, syv år i træk. Selvfølgelig har pandemien sat Ethiopian Airlines under pres, som det har gjort for alle andre. De sædvanlige hårde nedskæringer blev dog ikke foretaget.
Derfor kunne passagertrafikken også opretholdes, hvilket også gjorde Ethiopian Airlines til det bedste afrikanske flyselskab 2021 ifølge Business Travel Award. Trafikken til Stockholm og Oslo har fortsat under pandemien. Ethiopian Airlines position, som det største afrikanske flyselskab blev også styrket i 2021.
Ethiopian har gennem medejerskab og alliancer med flere flyselskaber, senest i Zambia og Den Demokratiske Republik Congo, konsolideret sin position som pan-afrikansk med gode forbindelser til selskabets store netværk til Asien samt Syd- og Nordamerika .
Succesen kom selvfølgelig ikke fra den ene dag til den anden, men virksomheden er vokset uafbrudt gennem sine 75 flyveår. Ethiopian Airlines er statsejet, men har altid truffet uafhængige kommercielle beslutninger, som er bygget på vækst og profit. Ethiopian Airlines er landets største og mest populære selskab at arbejde for. Et eget flyveakademi, uddanner piloter, kabine, flyteknikere og ground staff.  En bevidst satsning på kvinder har ført til en førende position i forhold til kvindelige piloter og flyteknikere, sidstnævnte næsten helt unik.
Inden for Skandinavien flyver Ethiopian Airlines også lokalt på ruten Stockholm-Oslo-Stockholm, med en tidlig morgenafgang til Oslo og en behagelig tidlig aftenafgang tilbage til Stockholm, der fortsætter direkte til Addis Ababa natten over. Dreamlineren, der normalt bruges, har konfigurationen 24 business class sæder og 246 på økonomiklasse, med lidt mere business class capacitet i den større 787-9 version.
Ethiopian Airlines genoptager nu også leverancerne af 25 bestilte Boeing 737-8, der skal komplementere hovedsageligt afrikansk trafik, hvor man i dag anvender Boeing 737-800, samt en af verdens største flåder af Bombardier Q-400, godt 30 stk. Som er særligt velegnet til Afrikas mange varme og høje lufthavne og lange afstande.

Tapani Kauhanen – General Manager - Aviareps
Tel +46703634026