Bausch & Lomb tilbagekalder MoistureLoc® over hele verden.

Report this content

”Forbrugernes sikkerhed har højeste prioritet” udtaler CEO. Bausch & Lomb meddeler i dag at man tilbagekalder sin kontaktlinsevæske MoistureLoc® med omgående virkning i hele verden. - Bausch & Lomb’s højeste prioritet er forbrugernes sikkerhed, og vi ønsker at De har fuld tillid til vore produkter, udtaler Bausch & Lomb Chairman and CEO Romald L. Zarrella.

Sundhedsmyndighederne i Hong Kong, Singapore og USA har tidligere rapporteret at et antal kontaktlinsebærere, som har anvendt MoistureLoc er blevet behandlet for den sjælne infektion Fusarium keratitis. Bausch & Lomb gik omgående igang med grundige undersøgelser for at finde årsagen til infektionerne, og hvorfor MoistureLoc var overrepræsenteret i disse rapporter om Fusarium keratitis. Eftersom produktet som var solgt i de berørte lande blev produceret på Bausch & Lombs fabrik i Greenville, USA blev væsken fra den pågældende fabrik trukket tilbage. Efter omfattende undersøgelser, tusindvis af tests, millioner af dollar og samarbejde med myndigheder, sundhedsministerier og uafhængige eksperter, er der ikke fundet noget bevis på produktkontaminering, manipulering, forfalskning eller fejl i sterilitetsprocessen siger Zarella. -Dette leder os til konklusionen, at et element i MoistureLoc kan øge dem relative risiko for Fusarium infektion under usædvanlige omstændigheder. Vi fortsætter med at undersøge denne mulige sammenhæng og imidlertid vi ansvar overfor vore forbrugere og tilbagekalder MoistureLoc-væsken. Dette gør vi også i lande, hvor der ikke er konstateret nogen usædvanlig antal fusariuminfektioner. Dette gælder for eksempel Kina, Europa, Mellemøsten og Afrika. FDA og U.S. Centers for Disease Control and Prevention rapporterede tidligere, at MoistureLoc var uproportionelt højt repræsenteret blandt de bekræftede tilfælde af Fusarium keratiter, sammenlignet med andre produkter fra Bausch & Lomb samt konkurrerende produkter. Bausch & Lomb forslår at forbrugere af MoistureLoc skifter til Renu Multi-purpose Solution, et produkt som mange kontaktlinsebrugere over hele verden har valgt til linsepleje. Renu Multi-purpose Solution har været på markedet i en lang årrække, med mange års erfaringer af sikkehed og effektivitet. Fabrikkerne i Greenvill og Milano, Italien skifter sin produktion af MoistureLoc ud med Renu Multipurpose. Forbrugere som vil returnere sin MoistureLoc väske kan gå ind på www.moistureloc.eu/dk for mere information. Bausch & Lomb vil samarbejde med øjenlæger, optikere, med videre omkring tiltag som skal give forbrugerne produkter og information for at opnå en bedre øjenhelse. Kontaktlinseoptikerne er enige om at risikoen for linsebrugere mindskes når de følger de rigtige foreskrifter for linsebrug og pleje. Bausch & Lomb lancerede linsevæsken MoistureLoc i det andet halvår af 2004. Produktet udgjorde ca. 100 milioner US dollar i omsætning i 2005. Selskabet har ikke opgivet nogen prognose for omsætning eller fortjeneste for 2006 og har ikke beregnet på den finansielle påvirking af denne beslutning for resultatet i 2006. For mere information, kontakt: Ola Granström Bausch & Lomb Nordic AV Commercial Director Vision Care Nordic Telefon 08-616 95 38 Mobile: +47 906 53 406 Email: ola.granstrom@bausch.com