Betaferon godkendt til tidlig behandling af multipel sklerose

EU-Kommissionen har givet markedsføringstilladelse til Betaferon® (interferon beta-1b) til en udvidelse af midlets indikation til behandling af den første kliniske hændelse, som er tegn på multipel sklerose (MS), i alle 25 EU-lande samt Norge og Island.

Godkendelsen viser, hvor vigtigt det er at behandle patienter med tidlige tegn på MS så hurtigt som muligt for at mindske risikoen for at udvikle klinisk definitiv MS og forsinke sygdommens progression. "Effektiv behandling tidligt i sygdomsforløbet er vigtig, fordi studier har vist, at der kan forekomme irreversible nerveskader og hjerneatrofi i de tidligste stadier af MS. Vi har nu mulighed for fra sygdomsdebut at give patienterne en behandling, der har vist sig at være sikker under hele forløbet," siger, Jette Frederiksen, speciallæge i neurologi på Amtssygehuset i Glostrup og daglig leder af scleroseklinikken på Amtssygehuset i Glostrup. Indikationsudvidelsen er baseret på resultater fra den internationale BENEFIT*-undersøgelse, som viste, at behandling med Betaferon® 250 µg i de tidlige stadier af sygdommen reducerede risikoen for at udvikle CDMS med 50 % sammenlignet med placebo.(1,2) Af patienterne i placebogruppen, som ikke modtog nogen behandling, fik 85 % af dem, der oplevede et sådant attak, i løbet af to år stillet diagnosen MS.(3) * Betaferon®/Betaseron® in Newly Emerging MS For Initial Treatment Referencer: 1. L Kappos. Betaferon® in Newly Emerging Multiple Sclerosis for Initial Treatment (BENEFIT): clinical results. Præsenteret på ECTRIMS/ACTRIMS 2005. 2. 50 % risikoreduktion baseret på justering for standardsæt af baselinekovarianser. 3. McDonald et al. Recommended Diagnostic Criteria for MS. Ann Neurol 2001; 50:121-127. Schering AS 14. juni 2006 For flere oplysninger kontakt Lisa Emilsson, informationschef, tlf. +46 (0) 8 728 42 49 eller gå ind på: www.schering.dk Extramateriale: http://www.schering.dk/scripts/dk/50_Medier/52_extramateriale/ms.php