Black & decker koncernen præsenterer årsregnskab 2000

BLACK & DECKER KONCERNEN PRÆSENTERER ÅRSREGNSKAB 2000 2000 var i mange henseender et FREMGANGSRIGT ÅR FOR KONCERNEN. Omsætningen voksede i sammenlignelige enheder med + 1 % til USD 4,5 mia. Gevinsten pr. aktie havde også en positiv udvikling med + 4% til USD 3.51. For nærværende gennemføres et omfattende omstruktureringsprogram med henblik på at opnå yderligere effektiviseringsgevinster. Omstruktureringen er fortrinsvis placeret i selve produktionsleddet, hvorved 400 arbejdspladser vil forsvinde. For virksomheden i NORDEN oplevede man i år 2000 også en positiv forretningssituation med en omsætningsøgning på + 15 % til cirka DKK 922 mio. hvilket resulterer i vort bedste år nogensinde. I DANMARK omsatte vi i 2000 for DKK 170 millioner, eller + 17 % i forhold til sidste år, hvilket vi er mere end tilfredse med. Den positive trend fra forrige år er blevet yderligere forstærket, og allerede efter januar måneds afslutning kan vi konstatere en vækst i salget på 3%. Det øgede salg udmøntede sig bl.a. i en stigning af Black & Decker's markedsandele på det danske marked for elværktøj. For segmentet: "værktøj til privatkonsumenter" steg markedsandelen 1% til ialt 29% på et marked som iøvrigt ikke viste nogen tilvækst. Blandt rækkehus- og villaejere, som er Black & Decker's største målgruppe, vokser gør-det-selv-trenden markant. I takt med en drastisk stigning i den almene interesse for hjemmet og haven, er tendensen at stadig flere kunder udtrykker skærpede krav og forventninger til produktkvaliteten på området. Der ses i dag en langt mere bevidst og kritisk beslutningsproces hos konsumenten, som tidligere blot stillede krav til opfyldelse af nogle minimumsspecifikationer. Disse faktorer bevirker at konsumenten handler langt dyrere værktøj- og haveredskaber nu end for blot få år siden. En stor del af kundernes opmærksomhed er rettet mod produktnyheder. Black & Decker er blandt verdens førende og den mest innovative værktøjsproducent på markedet. Så en væsentlig årsag til den store stigning i markedsandele, skal ses i lyset af at Black & Decker i løbet af det forgangne år introducerede en række nye og helt unikke produkter på både elværktøjs- og havemarkedet. Koncernen har endvidere forstærket satsningen på sit professionelle varemærke DeWalt, og har dermed øget sin markedsandel fra 3% til 21%. For yderligere information kontakt: Direktør Martin Rasmussen direkte tlf.: 48 13 59 03. Koncerninformation på: www.blackdecker.dk. Black & Decker er en ledende global producent af elektrisk håndværktøj til både hobby- og industri brugere. Virksomheden omfatter også haveprodukter, Piranha tilbehør, samt det professionelle værktøjsprogram DeWALT. Det nordiske hovedkontor med central markedsføring, administration og centrallager er placeret i Göteborg. Det danske kontor er beliggende i Allerød. Årsregnskabet 2000 publiceres på Black & Decker's hjemmeside: www. blackdecker.dk. ------------------------------------------------------------ Besoeg http://www.bit.se for mere information Foelgende filer kan downloades: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/12/20010212BIT01490/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/12/20010212BIT01490/bit0001.pdf