Bonava køber endnu mere hovedstadsjord

Bonava fortsætter sine offensive jordopkøb i Storkøbenhavn

Nordeuropas største boligudvikler har netop købt jord til yderligere 160 familieboliger. Denne gang er sælgeren Brøndbyvester Kirke, hvor navnkundige Grundtvig i 1851 blev gift med sin anden hustru. Med den nye investering på vestegnen har Bonava alene i 2018 erhvervet jord til 662 nye boliger i hovedstadsområdet – fra Køge mod syd til Hillerød mod nord.

”Vi fortsætter ekspansionen – i det her tilfælde på vestegnen, hvor der også er behov for familievenlige boliger, der er til at betale. Generelt satser vi på at bygge flere moderne rækkehuse i hele hovedstadsområdet, hvad vores mange nye jordopkøb vidner om”, siger direktør Claus Skytte fra Bonava.

Det lokale menighedsråd har hidtil lejet det store areal ud til landbrugsformål. Nu planlægger Bonava at udvikle 160 et- og to-plans rækkehuse med i alt 20.000 kvm boliger. Projektet har fået navnet Skovbyen.

De kommende beboere bliver blandt andet naboer til en fredskov og anden natur. Projektet er integreret i fredskoven, med grønne kiler, der binder området sammen. Støjvolden langs motorvejen forbedres, og projektet bliver svanemærket.

Lokalplanen ventes godkendt i slutningen af 2019, hvorefter salg og byggeri af Skovbyen igangsættes.

Salmedigteren, forfatteren og præsten N. F. S. Grundtvig har sat lokaliteterne på det kulturhistoriske landkort. Han kom ofte i præstegården og lod sig for 167 år siden vie af sine gode ven – Brøndbyvester-præsten Gunni Busck – i den gamle landsbykirke.

I valget af samarbejdspartner har det været afgørende for menighedsrådet, at de nye boliger bliver familievenlige og bæredygtige.

”Det var vigtigt for os, at køberen havde erfaring med lignende projekter, og at der ikke blev bygget for tæt eller højt”, fortæller Jens Olsen, formand for menighedsrådet.

Hos Bonava er der også tilfredshed med aftalen.

”Vi glæder os til at fortsætte samarbejdet med menighedsrådet og kommunen med henblik på udarbejdelse af en lokalplan, der muliggør skabelsen af et attraktivt nabolag”, siger direktør Claus Skytte.

Bonava-gruppen omsatte i 2017 for 14,5 milliarder svenske kroner.

Bonava er en af Nordeuropas førende virksomheder inden for boligudvikling. Bonava har skabt hjem og nabolag siden 1930’erne. Bonava har 2.000 medarbejdere og er aktive i Sverige, Tyskland, Finland, Danmark, Norge, Skt. Petersborg, Estland og Letland, med en omsætning på SEK 14,5 milliarder i 2017. Bonava’s aktier er noteret på Nasdaq børsen i Stockholm.