Første boliger i Sydlejren på Flyvestation Værløse

Bonava, det tidligere NCC Bolig, kom først med købet af jord i Sydlejren på Flyvestation Værløse, og planlægger nu at bygge 130 miljømærkede rækkehuse i det naturskønne område

Bonava Danmark har netop købt to store byggefelter i Sydlejren i den tidligere Flyvestation Værløse. Byggefelterne, der ligger op til de store rekreative områder syd for den gamle landingsbane, kan huse ca. 130 familievenlige rækkehuse i 2 og 3 plan.

Hele flyvestationen dækker et areal næsten lige så stort som Frederiksberg kommune, og knap halvdelen hører under Naturstyrelsen. Landingsbanen og de omliggende grønne arealer giver masser af muligheder for rulleskøjteløb, cykling, vandre- og løbeture og landsejlads. Den 3-km lange landingsbane er perfekt til drageflyvning og andre aktiviteter, og hele vejen rundt i området er der ridestier og picnicborde.

Filmstationen er aktiv i området, og huser to af Nordens største studier. Her optages danske og internationale spillefilm, tv og reklamefilm, og der afholdes events og kulturelle arrangementer i de mange originale bygninger.

I området bevares de store hangarer og karakteristiske F-16 shelters, der kan anvendes til kulturelle og rekreative formål. I det hele taget har Furesø Kommune store planer for området, der blev nedlagt som operativ base i 2008. Når Sydlejren er færdigudviklet forventes den at være hjem for 430 familier.

Det er statens ejendomsselskab, Freja, der er sælger af grunden. Her glæder direktør i Freja Ejendomme Karen Mosbech sig over, at der nu bygges boliger på de grønne arealer.

Vi er i tæt dialog med Furesø Kommune om at udvikle flyvestationen som en tumleplads for kreative erhverv. Bonava’s evne til at skabe både hjem og nabolag sikrer at også boligudviklingen er i gode hænder”.

Hos Bonava lægger adm. direktør Torben Modvig ikke skjul på at han ser store muligheder i den tidligere flyvestation.

”Flyvestationen har en helt enestående historie og ligger samtidig naturskønt i Værløse. Den rummer muligheder for at udvikle netop den type af hyggelige nabolag som Bonava er bedst til” siger Torben Modvig. ”Her kan vi skabe funktionelle og bæredygtige hjem for mange familier”.

Forslaget til lokalplan for området er i øjeblikket i offentlig høring, og Bonava regner med at gå i salg med det første boligprojekt, Filmhusene, i slutningen af året. Har man lyst til at lære flyvestationen at kende, kan man følge Bonava’s Facebook-side, hvor der informeres om de forskellige arrangementer i området.

For yderligere information kontakt Dorte Andersen, kommunikationschef i Bonava Danmark A/S på tlf. 41 70 45 07 eller dorte.andersen@bonava.com

Læs mere på bonava.dk