Kvartalsrapport april - juni 2024

Forbedret cash flow og stabil ordreindgang

Bravida-koncernen har i dag offentliggjort regnskab for andet kvartal 2024. Resultatet for koncernen og specifikt for Bravida Danmark kan læses i denne pressemeddelelse.

Den samlede nettoomsætning for koncernen steg med 5 % og udgjorde dermed 7.694 MSEK (7.306). Ordrebeholdningen beløb sig til 17.559 MSEK (16.597). EBITA for 2. kvartal blev 343 MSEK (407), hvilket resulterede i en EBITA-margin på 4,5 % (5,6).

CEO for Bravida-koncernen, Mattias Johansson, siger:
”Det er glædeligt at konstatere, at det forbedrede cash flow fortsætter fra det foregående kvartal. På trods af de hårde markedsforhold, som var som forventet i Sydsverige og Finland, var den organiske vækst positiv, og andelen af servicevirksomheden fortsatte med at stige. EBITA-marginen er forringet i forhold til året før, hvilket hovedsageligt kan forklares den tidligere kommunikerede udvikling og tiltag i Danmark samt et udfordret marked i det sydlige Sverige.

Andre dele af vores forretning er mere stabile, hvor markedet er drevet af den grønne omstilling, infrastrukturprojekter og elektrificering. Det er markedskræfter, der sandsynligvis vil fortsætte, selv når den traditionelle efterspørgsel vender tilbage i installationsbranchen. På de områder, hvor efterspørgslen er lav, arbejder vi som altid aktivt på at tilpasse organisationen derefter.”

Bravida Danmark: Nettoomsætningen inden for servicevirksomheden steg

I årets 2. kvartal endte Bravida Danmark med en omsætning på 1.749 MSEK (1.747 MSEK). Den organiske vækst udgjorde 0 %, opkøb øgede nettoomsætningen med 0 % og valutaeffekter påvirkede med 0 procent. Andelen af service steg og udgjorde 45 (38) procent af den totale nettoomsætning. EBITA for 2. kvartal endte på 2 MSEK (71 MSEK), hvilket resulterede i en EBITA-margin på 0,1 % mod 4,0 % i samme periode året før. Den negative resultatudvikling skyldes tidligere nedskrevne projekter med lav eller negativ margin samt projektnedskrivninger. Ordreindgangen faldt med 32 % og udgjorde 1.571 MSEK (2.319 MSEK). Ordreindgangen består primært af mindre og middelstore installationsprojekter og service.

Ordrebeholdningen var ved udgangen af 2. kvartal 7 % højere end samme periode året før og beløb sig til 3.912 MSEK (3.672).

Administrerende direktør i Bravida Danmark, Christian Alsø, siger:
”Nettoomsætningen for kvartalet er på niveau med samme periode forrige år. Samtidig kan vi notere os en betydelig vækst i vores serviceforretning, hvilket er helt i overensstemmelse med vores forretningsstrategi. Vi har fokuseret den danske del af forretningen, hvilket har resulteret i en række organisatoriske tilpasninger, der skal fremme en øget lønsomhed. Vi arbejder hver dag målrettet for at styrke vores position på markedet og for fortsat at levere værdi til vores aktionærer og kunder.”

Bravida-koncernens samlede kvartalsrapport for 2. kvartal 2024 kan ses her https://www.bravida.se/investerare/finansiell-information/finansiella-rapporter/

Pressekontakt:

Peter Norström, Head of Investor Relations. Tlf: +46 8 695 20 07
Daniel Kirchhoff, Kommunikationschef Bravida Danmark, Tlf. +45 2247 2860

Om Bravida
Bravida er Nordens førende leverandør af tekniske totalløsninger inden for service og installation og hjælper sine kunder med at skabe velfungerende og mere bæredygtige bygninger.

Det er Bravidas langsigtede mål at være klimaneutral i hele værdikæden i 2045. Bravida har 14.000 medarbejdere på koncernniveau, heraf næsten 3.000 i Danmark. Bravida opererer i mere end 180 byer i Danmark, Sverige, Norge og Finland. Bravidas aktie er noteret på Nasdaq
Stockholm. www.bravida.dk