Black Friday bliver til Black Week, som bliver til Black Month

Salgsrekorder bliver ikke længere sat på selve Black Friday. Sidste år handlede det om Black Week, fordi salgsperioden blev forlænget – og i stigende grad gør butikkerne det til Black Month. Hvordan butikkernes salg vil forløbe i årets Black Friday-periode, er derfor sværere end nogensinde at forudsige. Og spørger man en af de forretningsdrivende, forventer man netop, at den økonomiske situation vil få kunderne ud på tilbudsjagt, lyder det fra Daells Bolighus.

Pressemeddelelse, Nets Denmark A/S: Sidste år fortsatte nethandlen, som forventet, med at falde på Black Friday med -5,9 procent, ifølge Nets’ data over betalingskort. Men i hele ugen med Black Week steg salget derimod med hele 20 procent.

Kigger man mod de fysiske butikker faldt forbruget her med -4,4 procent for Black Week sidste år. Her spillede et mindre salg af “blive hjemme” produkter ind. Eksempelvis indretning, byggematerialer og elektronik som mange nok havde fået købt ind i pandemiåret 2020. Kategorier som hobby og bøger viste vækst, mens tøjsalget kun faldt med et lille minus. For hele Black Month var der tale om et fald, sammenlignet med året før på 1,3 procent, hvor årene, 2020 og 2021, var præget af coronapandemien.

Fyldte lagre kan give særligt gode tilbud

Coronapandemien ser ikke ud til at spille en faktor i år, men en af de afgørende faktorer kan blive at butikkerne har store, fyldte lagre, der er opbygget oven på de seneste par års flaskehalse i forsyningskæderne. Derfor skal der sælges ud, og mange butikker vil i højere grad deltage i udsalgsræset med store rabatter.

- Mange forbrugere har helt sikkert udskudt deres indkøb til Black Friday, og de har formentlig truffet en god beslutning - tilbuddene vil være bedre end nogensinde med tanke på alle butikkerne med fyldte lagre. Selve fredagens reducerede betydning vil vi nok også se i år - her bliver der nok ikke sat rekord, siger Jeppe Juul-Andersen, Storkundechef i Nets, som er en del af Nexi.

I brancher, hvor indkøb foretages længe før selve salgsperioden, har man generelt store varelagre. Det er sandsynligt, at udsalget også fortsætter ind i julehandlen, hvilket vil reducere lønsomheden for de forretningsdrivende i en periode, der normalt betyder fuld pris. Derfor kan forbrugerne formentlig forvente flere tilbud og større rabatter end tidligere år. Særligt de fysiske butikker vil drage fordel af, at der ikke er nogen pandemisk effekt i år.

- Online shopping har været en stærk drivkraft for Black Friday i mange år, og er naturligvis stadig en meget vigtig salgskanal. Men efter to år med restriktioner, vil forbrugerne nu gerne ud og handle, hvilket påvirker den fysiske handel i opadgående retning. For forretningsdrivende, der sælger både i butik og online, er det dog mindre vigtigt, fordi man sælger uanset hvad, fortsætter Jeppe Juul-Andersen.

- Summa summarum er en salgsrekord for butikkerne, svær at forudsige. Personligt tror jeg på en lille stigning for Black Week samlet set, hvor e-handel kan falde noget, mens den fysiske handel stiger noget, slutter Jeppe Juul-Andersen.

Daells Bolighus forventer mange danske tilbudsjægere i år

Hos Daells Bolighus er Black Friday en af de vigtige salgsdage på året, hvor mange danskere får købt nyt inventar og byggematerialer til boligen. Sidste år var dog ikke til rekordbøgerne som adm. direktør Henrik Mathiesen udtrykker det, men i år forventer man et stigende salg i butikkerne:

- Sidste år var stadigvæk mærket af coronapandemien, der afholdt mange kunder fra at komme i de fysiske butikker. Den frygt er der ikke i år, men Black Friday har vist sig at være svær at forudsige i disse tider. Vi kører med et fast koncept med 20% rabat i tre dage omkring Black Friday. Vores forventning er at rigtig mange kunder vil benytte lejligheden til at få købt nyt til boligen til en lavere pris. Der er mange, der er presset på pengepungen denne vinter, så Black Friday er sikkert et velkomment tiltag i år, fortæller Henrik Mathiesen.

Om Nets

Nets formidler betalinger med bevidstheden om, at enkelthed og sikkerhed udgør fundamentet, når betalingsløsninger skal bidrage til at skabe vækst, fremdrift og gøre hverdagen lidt nemmere for banker, virksomheder og forbrugere på tværs af Europa. Læs mere på www.nets.eu. Nets er en del af Nexi koncernen – en førende europæisk aktør i betalingsindustrien. Læs mere på www.nexigroup.com.

For mere information:

Peter Glüsing Pedersen, Head of Media Relations, Nordics