• Breaking.dk/

Jyder trækker Danmark tilbage som bedst til engelsk i Norden: “Vi kan nok ikke bare sige: Let’s slap off"

Danmark er tilbage som bedst til engelsk i Skandinavien og indtager en fjerdeplads på det toneangivende indeks over verdens engelskfærdigheder, der for femte år i træk har Holland på 1. Pladsen. København selv er faldet til en 3. plads blandt verdens storbyer, og internt i Danmark bider Midtjylland københavnerne i haserne, hvor der nu er målt mindre end én procents forskel på engelskkundskaberne mellem midtjyderne og københavnerne. “Det kan godt være folk skal genoverveje at gøre nar af jysk-klingende engelsk som ‘the ice is melting at the pøules,’ for det er trods alt jysk-engelsk, der har fået os tilbage i den skandinaviske førertrøje", lyder det fra folkene bag den årligt tilbagevendende globale undersøgelse.

Pressemeddelelse, EF Education A/S: Sidste år blev vi slået af nordmændene - men i 2023 har danskerne atter genvundet den nordiske førsteplads, når det gælder evnerne til at tale engelsk, hvor vi scorer højere end både Norge, Sverige og Finland ift. engelskkundskaber. Det viser den nyeste udgave af det toneangivende English Proficiency Index (EPI), der blev offentliggjort verden over 8. november. Det er den globale uddannelsesorganisation EF Education First, som står bag rapporten, der i år baserer sig på data fra over 2,2 millioner EFSET-tests gennemført i 113 ikke-engelsktalende lande, og dermed er det den mest omfattende i de nu 13 år, undersøgelsen er blevet foretaget.

Den årlige indsamling af data på engelskkundskaber, måler imidlertid ikke kun mellem nationerne: Også internt i landene bliver regioner og storbyer scoret, og selvom København stadig sikrer en 3. plads iblandt storbyerne på verdensplan, går hovedstaden faktisk tilbage i scoren med 639 point og falder dermed fra en 2. plads, imens Midtjylland som region går frem til 635 point. Det betyder også, at det er københavnerne, der kan takke jyderne for, at Danmark i dag er tilbage på den Skandinaviske førsteplads, lyder det fra EFs øverste chef i Danmark:

“På verdensplan er der generelt tendens til at store byer klarer sig væsentlig bedre. Derfor er det også lidt interessant, at Midtjylland og København ligger så tæt. Det er selvfølgelig lidt sjovt, hvis jyderne en dag kan tage hævn over alt det drilleri, der har været om jyders evner til engelsk, siden The Julekalender”, siger Emil Kongsmark, country manager for EF Education First i Danmark.

Global førerposition truet

Selvom at det er en god nyhed, at Danmark igen er tilbage på den nordiske trone, så skal vi ikke få armene for højt op. Vi slår nemlig den nærmeste konkurrent, Norge, med den mindst mulige margin, hvor Danmark scorer 615 point mod Norges 614 point. Samtidig er det ikke kun nedad, at der er tæt løb; det er også opad, for der er nemlig kun et enkelt point op til tredjepladsen for Danmark. Og det er ifølge EFs øverste leder i Danmark et klart signal om, at danskerne skal være på mærkerne og tage deres engelske alvorligt:

“Skandinavien har i mange år været forbundet med at ligge i den absolutte top, når det kommer til fremmedsprog. I år har vi ingen skandinaviske lande i top tre, og Holland sidder fortsat tungt på tronen. M.a.o. er den skandinaviske førerposition under pres, så uanset om det er Jylland eller København, der ligger højest herhjemme, så skal der gøres en national indsats, hvis Danmark igen skal være iblandt de bedste lande til engelsk. Det er et meget kompetitivt felt, så vi kan nok ikke bare sige: “Let’s slap off“, slutter Emil Kongsmark.

-END-

Udvalgte fakta om EF EPI 2023:

Top 10 lande:

Midtjylland / score: 635 –  København / score: 639
Syddanmark / score: 606   –  Hovedstaden / score: 614

Nordjylland / score:  592 –  Sjælland / score: 619

Om EF Education First · EF blev grundlagt i Sverige i 1965 og har skoler og kontorer over hele verden, bl.a. i Boston, London, Mexico City, São Paulo, Shanghai, Stockholm og Zürich.

Hos EF tror vi på, at verden bliver bedre, når mennesker begynder at forstå hinanden. Siden 1965 har vi hjulpet millioner af mennesker med at se nye steder, opleve nye kulturer og lære nye ting om verden og om sig selv. Vores kulturelt fordybende uddannelsesprogrammer - med fokus på sprog, rejser, kulturel udveksling og akademiske studier - forvandler drømme til internationale muligheder.

Når du slutter dig til EF, bliver du en del af et multikulturelt og mangfoldigt fællesskab, der arbejder på tværs af mere end 600 skoler og kontorer i 50 lande, alle med en fælles mission om at åbne verden gennem uddannelse. Uanset hvem du er, og hvad du brænder for - vi byder dig velkommen og ønsker, at du tager det med på arbejde hver dag. EF er stolt af at være en arbejdsgiver med lige muligheder, og vi er forpligtet til inklusion og tilhørsforhold på tværs af race, etnicitet, køn, alder, religion, kaste, forældrestatus, identitet, erfaring og alt andet, der gør dig unik.

Om EF Research Lab for Applied Language Learning · Fremmer forskning i andetsprogs-indlæring af engelsk og innovation inden for sprogundervisning gennem en krydsbefrugtning mellem sprogforskning og undervisningsteknikker.

Vores forskningsnetværk har samarbejdet med universiteter og institutioner over hele verden. I øjeblikket arbejder vi sammen med forskere fra University of Cambridge for grundlæggende at forbedre, hvordan studerende lærer.

Netværket dækker en bred vifte af discipliner, herunder lingvistik, pædagogik, uddannelsesteknologi, sprogvurdering og kulturel fordybelse. Sammen investerer vi i forskning for at forbedre fremtiden for sprogindlæring, undervisning og tværkulturel forståelse.

Kilder:

Kontakt: For yderligere information bedes kontakt henstillet telefon +45 20729972 eller nic@rossen.com

- EF Education A/S, 9/11/23