Ny dansk direktør relancerer Cobalt som CobaltFX på United Fintechs platform

Britiske Cobalt “vender tilbage til rødderne" og relanceres som CobaltFX på danske United Fintechs digitale capital markets-platform, mens Digital Assets-divisionen parallelt bliver til et nyt selskab på samme platform i Q2, lyder det fra CobaltFXs nyudnævnte danske adm. dir. Marc Levin. Stifter Andrew Coyne tilføjer, at produktinnovation og vækst vil være nøgleprioriteter, mens han fortsætter i CobaltFXs team: "Sammen er vi stærkere end nogensinde".

Pressemeddelelse, United Fintech Denmark ApS: Efter United Fintechs opkøb i December 2022 fra de tidligere ejere, herunder Citibank, Standard Chartered Bank, S&P Global, Singapore Exchange ("SGX") m.fl, er britiske Cobalt ved at tilpasse sig sit nye danske ejerskab, og som led i at blive onboarded på United Fintechs digitale capital markets-platform relanceres Cobalt nu som CobaltFX; for at fokusere 100% på valutahandel ("FX") og dermed vende tilbage til "virksomhedens rødder", siger CobaltFX's nyudnævnte adm. direktør, danske direktør Marc Levin - en vision, som CobaltFXs grundlægger Andrew Coyne stemmer i med:

"CobaltFX's mål er at gentænke valuta-verdenen gennem en bundsolid platform med fokus på kredit-optimering og post-trade FX. Dynamisk kredit er det vigtigste udgangspunkt. Som del af United Fintech slutter vi os til fire andre produkter på platformen, omend vi bevarer vores formelle status som selvstændig virksomhed. Der er en masse synergier på tværs af virksomhederne og produkterne ift. United Fintech. Ikke kun fra et kunde- og løsnings-perspektiv, men også fra et visionært perspektiv; sammen er vi stærkere end nogensinde", siger Andrew Coyne, der selv er blevet indlemmet som en del af United Fintech og vil fortsætte i CobaltFX-teamet for at fokusere på at innovere og udvide FX-produktet under Marc Levins ledelse.

Forventet DA spin-off i andet kvartal

Som navnet antyder, vil CobaltFX udelukkende beskæftige sig med FX-industrien, hvilket betyder, at selskabets Digital Asset ("DA")-division ikke vil være en del af produkttilbuddet længere - og dog: CobaltFX's nye danske adm. dir. Marc Levin fortæller nemlig, at mere end et opkøb af Cobalt, er det lige så meget United Fintechs "buy-in" ind i den voksende DA-industri, der opfattes som det næste store, som bankerne ønsker at være på forkant med for at fremtidssikre deres forretningsmodeller. Således er det et længe ventet spin-off, der vil blive fortalt mere om i andet kvartal, lyder det fra selskabets nye danske direktør Marc Levin:

"Vi mener, at begge muligheder er enorme og bør forfølges - men ikke under samme banner. Selv om FX og DA på mange måder ligner hinanden og sandsynligvis vil smelte sammen i fremtiden, befinder de to brancher sig i øjeblikket på meget forskellige stadier i deres udvikling, og de opererer stort set uafhængigt af hinanden og kræver derfor forskellige tilgange for at få succes hver for sig. Derfor er et spin-off af Cobalts DA-division som en del af en større United Fintech-indsats på området noget, vi glæder os meget til at annoncere senere i 2. kvartal. Indtil da er jeg meget glad for at få lov til at deltage i dette eventyr sammen med stifteren Andy Coyne", siger Marc Levin, der overtager som adm. dir. i CobaltFX, mens han fortsætter i sin nuværende rolle som Group COO i superkonsolidatoren United Fintech, hvor han har været siden lanceringen i 2020, og som i mellemtiden er vokset til at servicere +200 store banker og finansielle institutioner på tværs af 5 platforms-selskaber i 8 lande.

- United Fintech Denmark ApS, 28/3/23

Kontakt · For yderligere information bedes kontakt henstillet press@unitedfintech.com eller telefon 20729972.