Status: Black Friday er blevet forlænget og fysiske butikker gjorde comeback

At Black Friday er blevet til Black Week med en længere salgsperiode er en trend, der bekræftes af betalingsudbyderen Nets. Samtidig har fysiske butikker øget salget, mens e-handel fastholder det høje salg under dette års Black Friday, der ikke var hæmmet af pandemi og restriktioner.

Pressemeddelelse, Nets Danmark A/S Efter at støvet har lagt sig ovenpå årets Black Friday i Danmark, står det klart, at salgsperioden igen forlænges, samt at de fysiske butikkers salg er steget, beretter betalingsudbyderen Nets, der har kigget på korttransaktioner for hele salgsperioden.

E-handel på Black Friday er vokset hvert år med rekord efter rekord og steg yderligere under pandemien og restriktionerne. I år vendte forbrugerne dog også tilbage til de fysiske butikker, ifølge Nets korttransaktioner.

- De store vindere i år har været de fysiske butikker, formentlig fordi folk efter to år med restriktioner gerne vil ud og shoppe. Kigger vi på Black Fridays popularitet generelt, er det i dag svært at finde nogen e-handelsbutikker, der ikke deltager i Black Friday, hvor der for ti år siden kun deltog en håndfuld. Samme udvikling er sket i fysisk handel, siger Jeppe Juul-Andersen, Storkundechef i Nets, som er en del af Nexi.

Samtidig har en længere salgsperiode fordelt over hele ugen og november måned givet øget salg, og den tendens bekræftes også af Nets. Black Friday har igen bredt sig over en længere salgsperiode, hvor forretningsdrivende konkurrerer om at give forbrugerne de bedste tilbud inden jul. Dog viser Nets statistik, at selve Black Friday stadigvæk er kongen af salgsperioden og den dag med flest transaktioner for både e-handel og i butikkerne.

- Det er tydeligt, at udsalgsperioden bliver forlænget mere og mere i begge kanaler - Black Friday er helt sikkert blevet til Black Week og i stigende grad en Black Month. Dog er selve Black Friday stadigvæk den største handelsdag, men vi ser eksempelvis ikke så mange akutte tilbud, der kun gælder i få timer eller på dagen. I år kulminerede handlen på Black Friday mellem kl 16 og kl 17. Der har altså formentlig været en del danskere, der fik købt sig et godt tilbud med hjem efter arbejde. Alt i alt er det tydeligt, at mange kunder benytter sig af den længere salgsperiode, hvilket betyder en tidligere start for julehandlen, fortsætter Jeppe Juul-Andersen.

- Det bliver interessant at se om den høje købsaktivitet vil fortsætte ind i julehandlen, da det forlyder, at mange butikker har fyldte lagre i år - selv efter Black Friday-salget. Risikoen er naturligvis, at rentabiliteten lider i en situation, hvor de mange handlende har brug for lønsomhed. Men under alle omstændigheder får forbrugerne større rabatter i længere tid end nogensinde før, slutter Jeppe Juul-Andersen.

Om Nets

Nets formidler betalinger med bevidstheden om, at enkelthed og sikkerhed udgør fundamentet, når betalingsløsninger skal bidrage til at skabe vækst, fremdrift og gøre hverdagen lidt nemmere for banker, virksomheder og forbrugere på tværs af Europa. Læs mere på www.nets.eu. Nets er en del af Nexi koncernen – en førende europæisk aktør i betalingsindustrien. Læs mere på www.nexigroup.com.

For mere information:

Peter Glüsing Pedersen, Head of Media Relations, Nordics