• Breaking.dk/

Stiftere bag fynsk pharma-komet henter CEO fra børsnoteret virksomhed: “Et scoop, der er værd at fyre sig selv for”

Med vokseværk og udvidet fokus har den fynske pharma-komet QNTM Labs fået så travlt med at servicere “big pharma”, at de amerikanske stiftere bag nu henter PhD Jack Egelund Madsen ind som CEO - og fyrer sig selv.

Pressemeddelelse, QNTM Labs: Med virkning fra marts 2024 er Jack Egelund Madsen tiltrådt som CEO for den danske pharma-komet QNTM Labs, der sammen med deres amerikanske stiftere Connor Jensen Murphy og Justin Ihnken blev verdenskendte, da de sammen blev udtaget til Forbes prestigefyldte 30-under-30-liste for deres arbejde med at levere laboratorieanalyser til den medicinske cannabis-industri, men som siden er blevet en bredt dækkende pharma-leverandør. Jack kommer fra en stilling som CEO for det børsnoterede svenske Diagonal Bio AB (TICKER: DIABIO), og med sin tungtvejende akademiske baggrund, herunder en PhD-grad i bioteknologi, regnes han for at være en særdeles kompetent og betydningsfuld brancheprofil. Og hans opgave hos QNTM Labs bliver da også at sørge for, at virksomheden kan følge med den hastige efterspørgsel, der på det seneste er opstået fra særligt de store kommercielle farmaceutiske selskaber, lyder det:

“Jeg glæder mig meget til opgaven. QNTM Labs har et enormt potentiale, og jeg er imponeret over, hvor langt Connor og Justin har ført virksomheden, der til dato har rejst DKK100 mio. Qua både min kommercielle og videnskabelige baggrund bliver mit job at tage mig af den næste vækstrejse, hvor vi har kurs mod noget endnu større”, lyder det fra Jack Egelund Madsen, der officielt fratrådte sin stilling i det svenske børsnoterede selskab Diagonal Bio AB ved udgangen af 2023.

“Jack er her for at fly fast”

QNTM Labs leverer kontraktbaserede analyser til pharmavirksomheder; en branche Jack har indgående erfaring med fra bl.a. Eurofins BioPharma Product Testing, der er en af de direkte konkurrenter. For Connor Murphy og Justin Ihnken er Jack derfor svaret på virksomhedens næste store vækstfase: QNTM Labs har nemlig haft en langt højere end forventet efterspørgsel fra de store spillere i pharmaindustrien, og det er dette segment, som Jack nu skal kapitalisere på i det næste kapitel af vækstrejsen.

“Vi har bygget en meget stor raket her, så nu henter vi en erfaren pilot til at flyve den ud i verdensrummet. Jack er her for at ‘fly fast’ og har en helt unik profil, der passer perfekt til QNTM Labs: Vi skal fortsat være leveringsdygtige, selvom efterspørgslen stiger endnu mere, og med Jacks store erfaring med pharmaindustrien, hvor han selv har ledt store organisationer, er han som skabt til jobbet. Alt i alt så kunne vi næsten ikke have drømt os til et bedre match, og det er til syvende og sidst et scoop, der er værd at fyre sig selv for”, udtaler Connor Murphy, der sammen med Justin Ihnken er fratrådt den daglige ledelse, omend Connor Jensen Murphy selv fortsætter i bestyrelsen af QNTM Labs sammen med den kendte VC Christian Carlsen.

Rejsen fremad

QNTM Labs skal fortsætte med at levere analyser af højeste kvalitet, samtidig med at man udvider kapaciteten til at følge med efterspørgslen fra de store farmaceutiske spillere. Forretningen er stadig baseret på Fyn, hvor den er godt forankret i lokalmiljøet, men QNTM Labs har allerede etableret sig som leverandør til virksomheder og laboratorier uden for Danmarks grænser. Og selvom man trives godt på Fyn, har man hos QNTM Labs ikke tænkt sig at begrænse sig til Danmark, hvis det står til den nye CEO:

“Ambitionen har altid været at blive en af de største spillere på det globale marked, og jeg tror på den ambition. Nu bliver det min opgave at vise, at det ikke bare er en ambition, men et realistisk mål”, slutter Jack Egelund Madsen.

Om QNTM Labs:  QNTM Labs is an EU-GMP quality control analytical contract laboratory supporting biotech and pharma throughout the drug development life cycle. With an experienced team, QNTM drives value through method development, validation, release testing, and stability services across chemical and microbiological analysis for small molecule formulations. QNTM’s approach is to work hand-in-hand with clients to bring drugs to market faster through flexible, data-driven approaches that seamlessly integrate with their production processes. Leveraging a modern digital platform, QNTM maintains a quality plus transparency focus to ensure their services stay at the forefront of the industry, delivering exceptional value to clients.

Om Jack Egelund Madsen: Jack Egelund Madsen har en unik baggrund, der spænder over både det kommercielle (Business Administration fra Copenhagen Business School) såvel som det videnskabelige (Ph.D. i Bioteknologi fra Københavns Universitet), sammen med stor erfaring fra life science-miljøet, plus erfaring fra at have haft både det administrativt og operationelt ansvar for at drive et børsnoteret selskab, kapitalrejsning, samt ledelse af større organisationer, herunder både tværgående og regionale teams. I kombination med Jacks "best in class"-attitude, høje drive og positive mindset, er der ingen tvivl om, at Jack har det, der skal til for at sikre succesen for QNTM Laps ApS fremadrettet.

Kontakt: For yderligere information bedes kontakt henstillet nic@rossen.com eller telefon 20729972.

- QNTM Labs, 20/3/24