• Breaking.dk/

United Fintech bliver majoritetsejer af TTMzero mens stiftere inviteres til at blive en "del af noget større"

Dansk-britiske United Fintech øger nu sit ejerskab af den Berlin-baserede RegTech fra 25% til 51%. Siden den dansk-britiske platform erhvervede sin 25%-andel i TTMzero i februar 2021, er omsætningen vokset 2,5 gange, og ifølge én af de to tyske stiftere fik beslutningen om at sælge majoriteten dem således samtidigt til at slå til og købe sig ind i United Fintech på gruppe-niveau.

Pressemeddelelse, United Fintech Denmark ApS: Ved at erhverve yderligere 26% af aktierne i tyske TTMzero, har dansk-britiske United Fintech opnået majoritet med 51% af aktierne i den Berlin-baserede RegTech-virksomhed; et af i alt fem opkøb foretaget i United Fintechs kun 2,5 år lange levetid. Den første investering i TTMzero skete i 2021, og blot to år senere under United Fintechs paraply er omsætningen vokset 2,5 gange hos den tyske software-udbyder, hvis primære kunder i dag omfatter storbanker som Citi, Morgan Stanley og Commerzbank. Og ifølge Simon Ullrich, der sammen med Soenke Blunck er medstifter af TTMZero, er vækstrejsen et tydeligt vidnesbyrd om et partnerskab, hvor helheden er mere end summen af dets dele, hvilket fik de to stiftere til at sælge, da det rigtige tilbud kom:

"Vores hovedmotivation var, at vi ønskede adgang til de globale markeder, og med United Fintechs netværk tror vi på, at vi kan vokse ind i nye områder. På deres platform er vi i godt selskab med andre innovative grundlæggere og får en masse vigtige synergier mellem deres teknologi-produkter og vores. Som grundlæggere bevarer vi kernekulturen i TTMzero, som altid har været et fokus på produktinnovation og UX, mens United Fintech leverer en skalérbar platform, der giver os mulighed for at servicere vores kunder som en global virksomhed. Det er således et 'bedst fra begge verdener'-scenarie, og i det nuværende marked, hvor det virkelig er et spørgsmål om størrelse for dem, der vil være med i buddet om bankernes digitale transformation, giver det rigtig god mening at være en del af noget større for at realisere vores fulde potentiale", siger Simon Ullrich, der forklarer den stigende efterspørgsel på storleverandør-aftaler inden for fintech med øgede compliance- og sikkerhedskrav, der som konsekvens driver institutionelle bankkunder mod større leverandører frem for mindre uafhængige softwarevirksomheder.

En større rejse

Samtidigt -og i en separat transaktion- har de to tyske iværksættere brugt en del af provenuet fra deres aktiesalg til at investere i United Fintech på koncernniveau. Ifølge United Fintechs CEO Christian Frahm udgør fintech-platformens forventede vækst i de kommende år nemlig en sjælden mulighed for fintech-stiftere, der ønsker at tage del i en større rejse. Han opfatter således fintech-platformens unikke position som en “enabler” i mange forskellige retninger, da samtidens finansielle institutioner generelt søger mod større teknologileverandører:

”De seneste par år har tendensen været, at finansielle institutioner reducerer antallet af tredjepartsleverandører. Historisk set vil det betyde mere ekspansive kontrakter med såkaldte ‘legacy-udbydere’, men her er det, at vi skiller ud med en sjælden kombination af fantastisk teknologi fra de bedste niche-udbydere under én og samme paraply, og vi ser nu dette fremstå som en vindende kombination. Vores omsætning er på koncernniveau 5-doblet -både organisk og via M&A- og da vi kun ser yderligere vækst i nichen over de næste par år, så var det oplagt for os at få aktiemajoritet i TTMzero", siger Christian Frahm, der har et indgående kendskab til fintech- og finansindustrien fra sine dage med CFH Group, i dag Finalto, som han grundlagde i 2008.

Samarbejde med banker om digital transformation

På lidt over to et halvt år er United Fintech vokset fra kun at være Christian Frahm til at beskæftige flere end 160 medarbejdere i 8 lande. Det er sket gennem både organisk vækst og ved at opkøbe 5 softwarevirksomheder og konvertere disse til digitale platforms-partnere hvormed bl.a. Barclays, Deutsche Bank, ABN Amro, BNP Paribas og Standard Chartered Bank løbende er blevet føjet til listen af over 200 kunder globalt. I løbet af de næste 10 år er Christian Frahms ambition at gennemføre flere strategiske opkøb og partnerskaber med Capital Markets fintech-virksomheder; herunder at opbygge end-to-end roadmaps for banker, kapitalforvaltere og andre finansielle virksomheder mhp. at erstatte deres gamle infrastruktur med innovativ fintech og gennemføre deres digitale transformation:

"Finanssektoren er ved at indse, at det at slippe af med den gamle infrastruktur og omfavne nyere og mere åben IT-infrastruktur, er afgørende for overlevelse i en verden, hvor deres kunders adfærd og behov ændrer sig drastisk. De bedste produkter kommer fra nichevirksomheder - ikke fra store ældre udbydere. Det er grunden til, at vores værditilbud tiltrækker massiv interesse fra finansielle virksomheder rundt om i verden, som alle er i et digitalt kapløb mod tiden, og hvor de ser ud til at samle sig omkring både større kerne-udbydere frem for mindre selvstændige softwarefirmaer som aldrig før, hvilket giver United Fintech en seriøs konkurrencefordel", slutter Christian Frahm.

- United Fintech Denmark, 9/5/23

Kontakt · For yderligere information bedes kontakt henstillet press@unitedfintech.com eller telefon 20729972.