United Fintech køber Cobalt fra Citibank, Standard Chartered, S&P Global m.fl.

Med annonceringen af et strategisk opkøb af britiske Cobalt fra Citibank, Standard Chartered Bank, S&P Global og andre finansielle institutioner, er United Fintechs femte opkøb på mindre end to år en realitet. Det er en investering i det hastigt voksende Digital Assets-område og samtidigt en sjælden demonstration af evnen til at vokse og skalere midt i en global markedsafmatning, siger CEO Christian Frahm og forudser, at mange flere fintech-handler forventes i 2023 som følge af turbulens på markederne.

Pressemeddelelse, United Fintech Denmark ApS: United Fintech har erhvervet 100% af britiske Cobalt fra stifterne og de nu tidligere ejere - herunder Citibank, Standard Chartered Bank, S&P Global o.a. finansielle institutioner. Det sker i en transaktion, hvor Cobalt, dets kunder og medarbejdere onboardes på United Fintechs digitale platform, der allerede består af kapitalmarkedssoftware-programmerne FairXchange, NetDania, TTMzero og Athena Systems.

Cobalt blev grundlagt i 2015 af den tidligere Citibank-direktør Andrew Coyne og Adrian Patten og er i dag den førende udbyder af blockchain-infrastruktur for valuta (“FX”) og Digital Assets (“DA”) til aktører på valutamarkedet som eks. Deutsche Bank, Barclays, BNP Paribas og NatWest samt dets nu tidligere ejere Citibank og Standard Chartered Bank. Opkøbet er United Fintechs femte investering på kun to år. Og ifølge CEO Christian Frahm er det et strategisk opkøb med en bemærkelsesværdig timing, der yderligere styrker fintech-superkonsolidatorens produktportefølje og kundekreds på kapitalmarkederne - og tjener til at bevise en pointe om kommende fintech-transaktioner i 2023:

"Vi ser betydelige muligheder for, at United Fintech kan indgå i partnerskab med gode ledelsesteams og investere i virksomheder, der drager fordel af vores større skala i det nuværende ustabile markedsmiljø, som vi forudser vil vedblive i 2023. Bemærkelsesværdigt nok oplever vi i øjeblikket stor interesse fra banker, strategiske investorer o.a. markedsaktører, der har svært ved at skalere de fintechs, de har investeret i. Cobalt er en sag præcis som denne: Bankerne vil gerne være kunder hos fintechs, men behøver ikke længere at eje dem. Deres fokus er på omkostningsbesparelser og nedskalering af deres ventureinvesteringer”, siger Christian Frahm, som er tiltrådt som bestyrelsesformand for Cobalt med øjeblikkelig virkning.

Disruption der kun kommer én gang på et århundrede

I øjeblikket står verden midt i den type disruption, der kun kommer én gang i et århundrede i form af tre store teknologiske spring fremad - nemlig blockchain, artificial intelligence (AI) og kvanteberegning. Digital Assets er et eksempel på et område, hvor banker bliver nødt til at agere, men ikke kan lige nu på grund af manglende regulering, argumenterer Frahm.

Derfor er opkøbet af Cobalt en investering i det hastigt voksende DA-område, som opfattes som det næste, bankerne ønsker at være på forkant med for at forblive på niveau med Silicon Valley o.a. fintech-disruptors, lyder det:

“Bankerne kan ikke følge med og bør fokusere på deres kerneforretning og derefter stole på virksomheder som vores til at bringe dem innovation. Med Cobalt kan banker implementere teknologien inden for deres nuværende valutaforretning og rulle den ud til Digital Assets på samme platform, efterhånden som reguleringsomfanget bliver klart, og grønne lys vil blive givet. Cobalts platform udnytter blockchain-afledte koncepter som kryptering, digitale signaturer og konsensus for at skabe et enkelt, delt syn på hver transaktion og fjerne behovet for afstemning på tværs af flere systemer. Dette gør det muligt for valutahandlere at reducere omkostninger og risiko for alle FX-markedsdeltagere”, siger Christian Frahm, der afviser at kommentere prisen på opkøbet.

En A-til-Z "køreplan" for fremtidens bankvirksomhed

På kun to år er United Fintech vokset fra at være Christian Frahms gode ide til at være en virksomhed med flere end 160 ansatte i 8 lande. Det er bl.a. sket ved at opkøbe fem softwarevirksomheder på kapitalmarkedsområdet og konvertere deres tjenester til produkter på United Fintechs platform. Med købet af Cobalt kan United Fintech tilføje store banker som Barclays, Deutsche Bank, ABN Amro, BNP Paribas, Standard Chartered Bank og Natwest til sin liste af over 200 institutionelle kunder globalt.

I løbet af de næste par år er det United Fintechs ambition at gennemføre flere strategiske opkøb af skalerbare fintechs med succesfulde kapitalmarkedsprodukter, stærkt cash flow og vækstpotentiale - og dermed opbygge en A-til-Z køreplan for banker og kapitalforvaltere, der kan erstatte deres gamle legacy-infrastruktur med avanceret teknologi:

"Aldrig før har denne mission vist sig mere relevant for store banker, og i tilfældet med Cobalt er jeg meget begejstret og stolt over at se, at scale-ups som United Fintech nu tager den handske op, som de store banker har efterladt sig. Ved at bygge en A-til-Z køreplan for fremtidens bankvirksomhed vil store banker indse, at de er bedre stillet ved at købe software til kapitalmarkederne fra virksomheder som United Fintech frem for at udvikle og drive det selv”, slutter Christian Frahm.

- United Fintech Denmark ApS, 22/12/22

Kontakt · For yderliger information bedes kontakt henstillet nic@rossen.com eller +45 20729972.