Bredbandsbolaget indgår aftale med boligafdeling under boligselskabet AKB i Avedore

Bredbandsbolaget indgår aftale med boligafdeling under boligselskabet AKB i Avedøre: Ægte bredbånd til Danmark 488 husstande i Boligselskabet AKB's afdeling i Avedøre bliver de første i Danmark, der får installeret ægte bredbånd, når Bredbandsbolaget samtidig etablerer sig i Danmark. Ubegrænset og lynhurtig Internet for 200 kr. om måneden er første tilbud på netværket, der på sigt også vil kunne levere billig telefoni, tv, video-on-demand og andre nye interaktive tjenester Det svenske Bredbandsbolaget etablerer sig nu i Danmark og har sat sig som mål at blive den førende bredbåndsleverandør. Det sker samtidig med, at den første aftale er på plads. 488 husstande under Boligselskabet AKB i Avedøre bliver de første i Danmark, der får mulighed for at få ægte bredbånd. De får dermed dataopkobling med en kapacitet på 10 Mbps (megabits pr. sekund) dobbeltrettet kapacitet. I de kommende måneder vil Bredbandsbolaget indgå aftaler med andre boligforeninger i København og andre større danske byer. Bredbandsbolagets bygger et helt nyt netværk, fremfor at modificere eksisterende kabler, som det ses med f.eks. ADSL og kabelmodems. AKB-boligerne får nu fremtidens datanet, der kan transportere Internet, telefoni og digital tv og radio. Her og nu vil forbrugerne få mulighed for fast Internetforbindelse, der kan være mere end 150 gange hurtigere end ISDN, og meget billigere. Tilbudet omfatter fem e-mailadresser og 10 MB til hjemmeside m.v. Senere følger billig telefoni til få hundrede kroner uanset forbrug, og en lang række af nye digitale tjenester og medietilbud efterhånden som de færdigudvikles og integreres i Bredbandsbolaget netværk. "Jeg synes det er spændende at være med til at indføre fremtidens teknologi og give beboerne mulighed for være de første, der kan udnytte bredbåndets mange tilbud. På afdelingsbeboermødet stemte 88 pct. for indførelse af bredbånd. Det er min fornemmelse, at interessen gælder både de mange, som allerede har pc, og derfor kan komme nemt, enkelt - og for storforbrugerne også billigere - på Internet, men også fra de, som lægger større vægt på i fremtiden at kunne telefonere billigt og se tv på en ny og mere fleksibel måde. Mange glæder sig til årsskiftet, hvor Bredbandsbolaget vil tilbyde telefoni til fast pris uanset forbrug. Det er helt fantastisk, nu kommer vi på hat med fremtiden," siger formanden for Boligafdelingen AKB i Store Hus i Avedøre, Gitte Severinsen. Aftalen er den første aftale i Danmark for Bredbandsbolaget, og markerer selskabets indtog på det danske marked. "Forbrugerne har krav på hurtig og smidig adgang til Internet, så man kan surfe, se film eller bare sende mails uden ventetider og et tikkende "taxameter" i baghovedet. Vi trækker ikke bare et kabel, vi vil levere en komplet pakke af helt nye interaktive tilbud på vores netværk. Og vi vil gøre det til priser, hvor alle kan være med, og hvor alle får mulighed for at vælge lige netop dét, der interesserer dem i fremtidens kommunikations- og mediebillede," siger direktør Claus Bülow Christensen, Bredbandsbolaget Danmark. Claus Bülow Christensen understreger, at det er et ægte bredbånd, som selskabet tilbyder: "Vores ægte bredbånd er baseret på den nyeste teknologi, som sikrer en 10 Mbps (megabits pr. sekund) i begge retninger på vores net. Med andre teknologier opnår man en langt lavere kapacitet, og på vores netværk er der også mulighed for 10 Mbps fra brugeren og ud på nettet, til f.eks. perfekt videochat." "Aftalen med Bredbandsbolaget viser, at den nye teknologi ikke behøver at koste mange penge. Alle samfundsgrupper får på den måde adgang til fremtidens teknologi, og det er på høje tid, at vi sikrer alle grupper adgang til mulighederne. Når bredbåndet er indført i Store Hus, vil det også styrke interessen for at bo her. I forvejen har kommunen og boligforeningen i fællesskab med renovering og sociale tiltag vendt en negativ udvikling med tomme boliger til en positiv udvikling, hvor der nu er 300 på venteliste til en bolig i Store Hus. Bredbåndets muligheder vil gøre det endnu mere attraktivt at bo i Store Hus," siger borgmester i Hvidovre Britta Christensen (soc.dem.). Bredbandsbolaget er førende på markedet for bredbånd i Sverige, hvor bredbåndsnettet er under kraftig udbygning. Selskabet forventer at have installeret bredbånd i 300.000 husstande og have aftaler med endnu 300.000 inden årets udgang. Bredbandsbolaget er en lille pionervirksomhed, der udfordrer de etablerede teleselskaber med den nyeste teknologi til meget lave priser. Først i Sverige og nu også i Danmark, Norge og Tyskland. Kapaciteten i bredbånd er meget større end det aktuelle behov, men inden for få år vil udbudet omfatte tjenester som tv, video-on-demand, Internet med langt højere hastighed end i dag og meget mere. Yderligere information: Direktør Claus Bülow Christensen Bredbandsbolaget, Danmark Tlf. 40 16 22 20 Informationschef Ulrika Andersson Bredbandsbolaget, Sverige Tlf. 00 46 709 81 99 02 Direktør Henning Andersen Boligselskabet AKB Tlf. 38 33 29 33 - 200 Adm. chef Klaus Sivertsen Boligselskabet AKB Tlf. 38 33 29 33 - 230 Formand Gitte Severinsen Boligselskabet AKB's afdeling Store Hus, Avedøre Tlf. 23 72 72 35 http://www.bredband.com Bredbandsbolaget Bredbandsbolaget er førende på markedet for bredbåndskommunikation og tilbyder bredbåndstjenester til private husstande og mindre virksomheder. Selskabet blev dannet i sommeren 1998 og ejes af blandt andre Framfab, the Carlyle Group, Intel, Investor, Morgan Stanley Dean Witter, NTL samt Novestra. Boligselskabet AKB Boligselskabet AKB s.m.b.a er en af de ældste boligorganisationer i Danmark stiftet i 1913 og i dag en af de største med ca. 16.500 boliger fordelt i hovedstadsområdet. Selskabet har ca. 350 medarbejdere fordelt på centraladministrationen og lokale kontorer. ------------------------------------------------------------ Besoeg http://www.bit.se for mere information Foelgende filer kan downloades: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/15/20000515BIT00740/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/15/20000515BIT00740/bit0002.pdf