.

Verdens største virksomheder bliver stadig mere sociale

Amerikanske virksomheder er mere til Facebook end de europæiske, og de asiatiske virksomheder investerer generelt i at være til stede på de sociale medier. Det viser en ny international undersøgelse fra Burson-Marsteller blandt verdens 100 største virksomheder. Undersøgelsen slår også fast, at virksomheder nu for alvor er blevet opmærksomme på de muligheder, som sociale medier tilbyder.

København, den 16. februar 2011 – Verdens største virksomheder er meget mere sociale end for et år siden. Det viser Burson-Marstellers årlige undersøgelse: ”The Global Social Media Check-Up 2011”. 84 procent af verdens 100 største virksomheder er nu aktive på sociale medier, men der er stor forskel på hvilke sociale platforme, der bruges globalt. 83 procent af de europæiske virksomheder bruger Twitter, og kun 57 procent bruger Facebook. I USA bruger 72 procent begge platforme. Blandt de asiatiske virksomheder, som er til stede på sociale medier, er aktiviteten steget med 34 procent i forhold til sidste år.

En af undersøgelsens hovedkonklusioner er, at virksomheder i Europa og USA ikke længere nøjes med at være til stede på de sociale medier, men at de i stigende grad engagerer sig i aktiv dialog med deres interessenter. Ifølge Stine Sørensen, der er digital PR-rådgiver hos Burson-Marsteller, viser undersøgelsen, at virksomhederne har fået øjnene op for, hvad sociale medier kan:

”Undersøgelsen viser, at virksomhederne i EU og USA er kommet frem til, at der er værdi i at interagere med sine interessenter direkte og uden filter. Den direkte dialog er meget interessant, for den giver fordele for begge parter – virksomheden får en unik føling med sin omverden, og brugerne får et direkte talerør til virksomheden”, siger Stine Sørensen.

Europæere bruger Twitter
Tre ud af fire af verdens største virksomheder er til stede på Twittter, men især har de europæiske virksomheder taget Twitter til sig, og hele 83 procent har nu en Twitter-konto. Men det er ikke kun antallet af Twitter-konti, der er steget siden 2010. Det er også anvendelsen af forskellige muligheder for direkte interaktion, der er steget markant med 146 procent siden 2010. Og det er der ifølge Stine Sørensen en god grund til:

”Virksomhederne har opdaget de muligheder, der ligger i de funktionaliteter, som Twitter tilbyder. Det er funktioner som tweets, retweets, direkte svarmuligheder ved brugen af ”@” og ”#” (hashtags), som kategoriserer relevante nøgleord og filtrerer dem i en Twitter-søgning. Twitter giver med andre ord virksomhederne mulighed for ucensureret at promovere deres brand og bygge relationer med ligesindede. Herigennem kan de få mere information, tiltrække nye talenter og tale med nye samarbejdspartnere på tværs af landegrænser”.

Amerikanere og asiatere er sociale på Facebook
Globalt er der en stigning i brugen af Facebook-sider. Stigningen er dog størst i USA og Asien med henholdsvis 72 og 50 procent. Endvidere er der en enorm vækst i tilslutningen til de oprettede sider. Antallet af ’synes godt om’ er fordoblet, og asiaterne havde den største vækst med 406 procent siden sidste år.

I forlængelse af den stigende tilslutning er der også en forøgelse i antallet af interaktioner på siderne. USA går forrest på den front, hvor 72 procent rent faktisk svarer på indlæg, som er slået op på Facebook-siden.

”Generelt viser undersøgelsen, at den direkte interaktion er kommet for at blive. Virksomheder over hele verden åbner op – nogle meget hurtigt andre lidt langsommere. Men vi bevæger os hen imod en tilstand, hvor åbenhed er forventet, og virksomhederne lægger mere og mere frem, og kun holder dét tilbage, der er ekstremt gode grunde til. Den udvikling vil uden tvivl fortsætte fremover,” siger Stine Sørensen.

Læs mere og se hele undersøgelsen her

Ved referencer til undersøgelsen brug gerne ovenstående link og #BMGlobalSocial.

Key-findings

• 84 procent af virksomhederne er aktive på mindst én platform. I 2010 var tallet 79 procent. Europæiske virksomheder topper med 89 procent
  • 25 procent af virksomhederne anvender alle fire platforme (Facebook, Twitter, YouTube og virksomhedsblogs). Det er en stigning fra sidste år, hvoraf kun 20 procent anvendte alle platforme. Kun 15 procent af de europæiske virksomheder anvender alle platforme
  • Globalt er virksomheders brug af Twitter steget mest (nu 78 procent i 2011 mod 65 procent i 2010), herefter kommer YouTube (57 procent i 2011 mod 50 procent i 2010), så Facebook (61 procent i 2011 mod 54 procent i 2010) og til sidst virksomhedsblogging (36 procent i 2011 mod 33 procent i 2010)
  • Med 83 procent har europæiske virksomheder den højeste brug af Twitter blandt Fortune 100 virksomhederne
  • Andelen af asiatiske virksomheder med en Twitter-konto voksede fra 40 procent i 2010 til 67 procent i 2011
  • 50 procent af asiatiske virksomheder har nu Facebook-sider mod 40 procent i 2010
  • Hele 80 procent af Fortune 100 virksomhederne omtales i 2011 på Twitter mod kun 42 procent i 2010
  • På Facebook-siden har hver virksomhed i gennemsnit 87.979 ’likes’ mod 40.884 ’likes’ i 2010

For yderligere information kontakt venligst:
Stine Sørensen
Digital Rådgiver
Burson-Marsteller A/S
stine.soerensen@bm.com

Mobil: +45 2992 6722

Om undersøgelsen
Data er indsamlet af Burson-Marstelles research-team. Det er gjort i perioden fra november 2010 til januar 2011 og er baseret på Fortune Global 100 virksomheder. Hvoraf 32 af virksomhederne var fra USA, 47 fra Europa, 18 fra Asien og 3 fra Latinamerika. Tallene er sammenlignet med Burson-Marstellers første Social Media Check-Up fra februar 2010. Læs undersøgelsen fra 2010 her

Om Burson-Marsteller
Med 137 kontorer i 96 lande på seks kontinenter er Burson-Marsteller en af verdens største Public Relations og Public Affairs-virksomheder. I Danmark har vi 20 medarbejdere, som mestrer de fleste kommunikations- og PR-specialer, men særligt stærke er vi inden for Public Affairs, krisehåndtering, forandrings- og virksomhedskommunikation samt medierelationer.

Burson-Marsteller arbejder målrettet på at være de foretrukne rådgivere, når virksomheder eller private og offentlige organisationer ønsker hjælp til at få den opmærksomhed, det omdømme og den indflydelse, de fortjener.

Burson-Marsteller er en del af den globale WPP-gruppe, som omfatter mange af de mest kendte reklame-, medie-, PR- og analysebureauer. Se mere på www.burson-marsteller.dk eller www.burson-marsteller.com.