Brugervenlig mobilløsning fra SAP skal gøre Vestas mere effektiv

Vestas har indgået en ny softwareaftale med SAP om at udvikle en skræddersyet mobil it-løsning til vindmøllegigantens serviceforretning. Løsningen skal forbedre effektiviteten i serviceorganisationen og bidrage til, at Vestas kan fastholde sin førende position på markedet. Løsningen vil desuden være platformen for mobilløsninger til andre forretningsområder i Vestas, hvilket der forventes stigende efterspørgsel på.

København, den 12. juli 2010 – Verdens største vindmølleproducent, Vestas, og verdens førende leverandør af forretningssoftware, SAP, har indgået en ny softwareaftale om udviklingen af en mobil it-løsning til Vestas’ serviceorganisation, der er ansvarlig for vedligeholdelsen af flere end 15.500 vindmøller verden over. Vestas afsluttede sidste år implementeringen af SAP’s Business Suite med flere end 10.000 kernebrugere. Den nye løsning fra SAP vil inden årets afslutning være i drift hos de omkring 3.000 serviceteknikere, som via mobile enheder får effektiv adgang til backend-data i SAP’s ERP-system – herved sikres hurtig og korrekt synkronisering af data fra hvert enkelt servicebesøg.

"Vores eksisterende it-løsning til serviceorganisationen er simpelthen ikke god nok. Den er alt for tidskrævende at bruge for vore serviceteknikere og skaber ekstra arbejde, som forringer datakvaliteten, øger administrationsomkostningerne og giver os et højt TCO, ” forklarer Peter Falden Jensen, VP i Vestas’ Group IT funktion med ansvar for Service Strategy & Innovation, og fortsætter:

”For at forbedre serviceorganisationens effektivitet har vi derfor bedt SAP, som er vores tætte partner, om at udvikle en helt ny mobil it-løsning til os baseret på standardteknologier. Et af kravene til den nye løsning er, at den skal bidrage til at strømline vores forretningsprocesser og derved give os væsentlige besparelser på den tid, som serviceteknikerne bruger på at modtage og opdatere data fra ERP-systemet, uanset hvor de befinder sig i verden. For det andet skal løsningen være klar til implementering i september – begge krav har SAP forpligtet sig til at opfylde.”

Løsningen, som endnu er under udvikling, vil over de næste måneder sammensættes af SAP’s eksisterende standardteknologier, så den både harmonerer med Vestas’ foretrukne teknologier; SAP og .Net, og på den anden side er skræddersyet til de helt specifikke krav, som Vestas’ serviceteknikerne har til funktionalitet og især brugergrænseflade.

Mobile it-løsninger, også kaldet on-device teknologier, dækker over at kunne gøre forretningsapplikationer tilgængelige på alle slags enheder, overalt og hele tiden. Netop on-device er et af SAP’s strategiske fokusområder, og softwareleverandøren tøvede derfor ikke med at tage imod opgaven.

”Vi er utroligt glade for at have Vestas som ERP-kunde, og vi ser den nye opgave som en yderligere styrkelse af vores samarbejde. Vi har påtaget os ansvaret for udviklingen af den nye skræddersyede mobile it-løsning til Vestas, også fordi vi forventer at kunne bruge den bagvedliggende it-arkitektur til at få udrullet vores mobile teknologier til andre kunder uanset industri eller størrelse, ” fortæller Eric Tiden, som er Head of Custom Development hos SAP og SAP’s repræsentant i projektets styregruppe.

Eric Tiden finder det fordelagtigt, at SAP i dette projekt kontrollerer alle projektets softwarekomponenter og -leverancer set i lyset af den ambitiøse tidsplan.

SAP forventer at have en færdig løsning klar til Q3 2010, hvorefter Vestas igangsætter udrulningen af løsningen i serviceorganisationen globalt, startende med et pilotprojekt, hvor løsningen i første omgang skal implementeres i en afgrænset del af organisationen.

For yderligere information kontakt venligst:

Frank Sørensen
SAP Danmark
frank.soerensen@sap.com

Peter Falden Jensen
VP Vestas Group IT funktion, Service Strategy & Innovation
pfj@vestas.com

Pressekontakt:
Mikkel Andersen
Burson-Marsteller
Mikkel.andersen@bm.com

Om SAP
SAP er verdens førende leverandør af virksomhedssoftware (*) og tilbyder applikationer og services, der gør det muligt for virksomheder i alle størrelser og i flere end 25 brancher at blive best-run virksomheder. Med flere end 97.000 kunder (inklusiv kunder fra overtagelsen af BusinessObjects) i flere end 120 lande er virksomheden noteret på flere børser, blandt andet børserne i Frankfurt og NYSE under symbolet “SAP.” For mere information, besøg venligst www.sap.com.

# # #

(*) SAP defines business software as comprising enterprise resource planning, business intelligence, and related applications.

Any statements contained in this document that are not historical facts are forward-looking statements as defined in the U.S. Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Words such as “anticipate,” “believe,” “estimate,” “expect,” “forecast,” “intend,” “may,” “plan,” “project,” “predict,” “should” and “will” and similar expressions as they relate to SAP are intended to identify such forward-looking statements. SAP undertakes no obligation to publicly update or revise any forward-looking statements. All forward-looking statements are subject to various risks and uncertainties that could cause actual results to differ materially from expectations. The factors that could affect SAP's future financial results are discussed more fully in SAP's filings with the U.S. Securities and Exchange Commission ("SEC"), including SAP's most recent Annual Report on Form 20-F filed with the SEC. Readers are cautioned not to place undue reliance on these forward-looking statements, which speak only as of their dates.

Copyright © 2010 SAP AG. All rights reserved.

SAP, R/3, mySAP, mySAP.com, xApps, xApp, SAP NetWeaver and other SAP products and services mentioned herein as well as their respective logos are trademarks or registered trademarks of SAP AG in Germany and in several other countries all over the world. All other product and service names mentioned are the trademarks of their respective companies. Data contained in this document serve informational purposes only. National product specifications may vary.

Note to editors:
To preview and download broadcast-standard stock footage and press photos digitally, please visit www.sap.com/photos. On this platform, you can find high resolution material for your media channels. To view video stories on diverse topics, visit www.sap-tv.com. From this site, you can embed videos into your own Web pages, share video via e-mail links and subscribe to RSS feeds from SAP TV.

Follow SAP on Twitter at @sapnews.