Danskerne bakker op om strengere straffe til medierne

Fire ud fem danskere mener, at Pressenævnet skal kunne uddele bøder til medierne i særlige grove sager, og lige så mange mener, at medierne skal kunne tvinges til at bringe rettelser på forsiden. Det viser en ny undersøgelse fra kommunikationsbureauet Burson-Marsteller.

København, 7. marts 2012 – Danskerne er ikke i tvivl om, at medierne skal kunne straffes hårdere, når de går for langt. Således siger hele 82 procent af danskerne, at Pressenævnet skal have lov til at uddele bøder til medierne i særlige grove sager, hvor medierne bringer urigtige oplysninger. Ligeledes mener 82 procent af danskerne, at hvis folk eller virksomheder uretmæssigt er blevet hængt ud på forsiden, så skal Pressenævnet kunne tvinge medierne til også bringe rettelser på forsiden. Det er konklusionerne i en ny undersøgelse, som Burson-Marsteller har lavet i samarbejde med analysevirksomheden YouGov i kølvandet på den politiske debat om øgede beføjelser til pressenævnet.

Undersøgelsen viser tydeligt, at danskerne er klar til et opgør med mediernes selvjustits, og at de trods mediernes udmelding om at gøre rettelserne mere tydelige langt fra er tilfredse. Det kan virke som om, at danskerne i takt med mediernes stigende fokus på hurtige nyheder og slagkraftige overskrifter i kampen om mediebrugernes flygtige opmærksomhed føler trang til, at der bliver strammet op. Det kan være grunden til, at de bakker op om de aktuelle politiske forslag om strengere sanktionsmuligheder over for medierne,” siger Kim Larsen, direktør i Burson-Marsteller, der blandt andet beskæftiger sig med at rådgive virksomheder om medierne.

Undersøgelsen viser i øvrigt, at det især er de radikales vælgere (90 procent), som mener, at Pressenævnet bør kunne uddele bøder til medierne i særlige grove sager, og der generelt er en lille overvægt af vælgere til venstre side for midten (84 procent) mod vælgere til højre for midten (79 procent), som mener det samme. Undersøgelsen viser også, at kun en ud af ti danskere, der finder det vigtigt, hvilket medie der er først med nyheden, ligesom kun 9 procent siger, at det er vigtigere for dem, at medierne er hurtige med en historie, end alle informationer er helt korrekte.

Undersøgelsens hovedresultater:

• 82 procent af danskerne mener, at medierne skal kunne tvinges til at bringe rettelserne på forsiden, hvis Pressenævnet finder, at folk eller virksomheder uretmæssigt er blevet hængt ud på forsiden.
  • 82 procent mener, at medierne skal kunne straffes med bøder af Pressenævnet i særligt grove sager, hvor de bringer urigtige oplysninger.
  • 13 procent siger, at det betyder meget for dem, hvilket medie der kommer først med nyheden.
  • 9 procent siger, at det vigtigere for dem, at medierne er hurtige med en historie, end alle informationer er helt korrekte.

Om undersøgelsen:

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1009 CAWI-interviews med danskere i alderen 18-74 år i perioden 3.-5. februar 2012.

For flere informationer om undersøgelsen, kontakt venligst:

Direktør Kim Larsen
Burson-Marsteller

Om Burson-Marsteller
Med 155 kontorer i 108 lande på seks kontinenter er Burson-Marsteller en af verdens største Public Relations og Public Affairs-virksomheder. I Danmark er vi det eneste fuldt ejede internationale bureau. Vi har 20 medarbejdere, som mestrer de fleste kommunikations- og PR-specialer, men særligt stærke er vi inden for public affairs, krisehåndtering, forandrings- og virksomhedskommunikation samt medierelationer. Burson-Marsteller arbejder målrettet på at være de foretrukne rådgivere, når virksomheder eller private og offentlige organisationer ønsker hjælp til at få den opmærksomhed, det omdømme og den indflydelse, de fortjener. Burson-Marsteller er en del af den globale WPP-gruppe, som omfatter mange af de mest kendte reklame-, medie-, PR- og analysebureauer. Se mere påwww.burson-marsteller.dk eller www.burson-marsteller.com.