Demokrati er øverst på den arabiske ungdoms ønskeliste

Demokrati står øverst på den arabiske ungdoms ønskeliste. Det viser en ny omfattende undersøgelse blandt 2000 unge i ti arabiske lande, som ASDA’A Burson-Marsteller har foretaget.

Læs den engelske pressemeddelelse her og læs mere om undersøgelsen på www.arabyouthsurvey.com

Undersøgelsens key findings

• 65 pct. af den arabiske ungdom har demokrati øverst på ønskelisten i 2010, mens det kun var 50 pct. i 2008
  • Som de væsentligste udfordringer påpeger 48 pct. de stadigt stigende leveomkostninger, 39 pct. den høje arbejdsløshed, mens 26 pct. påpeger de manglende menneskerettigheder
  • 80 pct. har daglig adgang til internettet i 2010, mens kun 56 pct. havde i 2009
  • I 2010 anvendte 60 pct. deres online tid på de sociale netværk, hvilket er en stigning på 28 procentpoint siden 2009
  • Social networking er mest anvendt i Irak (83 pct.) og Egypten (72 pct.)
  • TV anses stadig som langt det mest troværdige medie i 2010 (80 pct.)
  • Traditionelle værdier er stadig meget vigtige for de arabiske unge (82 pct.). 83 pct. angiver desuden, at forældrene har meget indflydelse på deres liv
  • De unge ser i stigende grad positivt på globale supermagter, med England (41 pct.), Frankrig (37 pct.) og Tyskland (37 pct.) som de mest foretrukne lande
  • De unge ser i stigende grad vigtigheden af ”global citizenship”. De unge fra Irak (92 pct.) og Libanon (84 pct.) anser begrebet som mest væsentligt

For yderligere information, kontakt venligst:

For kommentarer og yderligere information om undersøgelsen:

Sunil John, Bashar AlKadhi
ASDA’A Burson-Marsteller
Dubai, UAE
Tel: 971-4-3344550
E-mail: s.john@asdaa.com

For rekvirering af undersøgelsen etc.:

Katrine Bjerre M. Eriksen
Burson-Marsteller
tlf. +45 22747186
katrine.eriksen@bm.com

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget af ASDA’A Burson-Marsteller, som er en af Burson-Marstellers affiliates i Mellemøsten. Undersøgelsen er den tredje af samme slags i rækken og er baseret på 2000 face-to-face interviews med unge arabere i alderen 18-24 år fra ti arabiske lande. Det drejer sig om golfstaterne Saudi Arabien, De Forenede Arabiske Emirater, Qatar, Bahrain, Oman og Kuwait samt Jordan, Libanon, Egypten og Irak. Undersøgelsens hensigt er at afdække, hvad der optager ungdommen i de arabiske lande og hvilket syn, de har på deres tilværelse lige nu og i fremtiden. Rækken af interviews er foretaget fra december 2010 til januar 2011 af ASDA’A Burson-Marstellers søsterfirma Penn Schoen Berland (PSB). Tallene fra 2011 er baseret på 500 ekstra interviews fra Bahrain, Egypten, Jordan og Irak foretaget i februar og marts 2011. Du kan læse hele
 undersøgelsen på www.arabyouthsurvey.com

Om Burson-Marsteller
Med 137 kontorer i 96 lande på seks kontinenter er Burson-Marsteller en af verdens største Public Relations og Public Affairs-virksomheder. I Danmark har vi 20 medarbejdere, som mestrer de fleste kommunikations- og PR-specialer, men særligt stærke er vi inden for Public Affairs, krisehåndtering, forandrings- og virksomhedskommunikation samt medierelationer.

Burson-Marsteller arbejder målrettet på at være de foretrukne rådgivere, når virksomheder eller private og offentlige organisationer ønsker hjælp til at få den opmærksomhed, det omdømme og den indflydelse, de fortjener.

Burson-Marsteller er en del af den globale WPP-gruppe, som omfatter mange af de mest kendte reklame-, medie-, PR- og analysebureauer. Se mere på www.burson-marsteller.dk eller www.burson-marsteller.com