Europæerne siger nej til kontanter til sommer

For at tweete om denne nyhed, så kopier og indsæt http://bit.ly/14GmMj7 i din Twitter profil og brug hashtaget #NoCashSummer

Europæiske forbrugere fortrækker en ferie uden kolde kontanter på lommen. Det fremgår af en ny undersøgelse, som MasterCard står bag. Bekvemmelighed og sikkerhed er hovedårsagerne til, at europæiske forbrugere vælger kort over kontanter, viser undersøgelsen.

København den 25. juni 2013 – Europæerne siger nej tak til at have kontanter med på sommerferie. Det viser en ny undersøgelse fra MasterCard, der også afslører, at europæiske forbrugere i højere grad foretrækker at have deres betalingskort ved hånden på ferien, end når de er derhjemme. Således har hele 91 pct. deres kort med dem, når de er på ferie, mod 60 pct. derhjemme. Generelt er forbrugerne positive over for at hive deres kort frem oftere. Lidt over halvdelen (53 pct) af de adspurgte vil nemlig gerne bruge betalingskortet mere på ferien.

De største grunde til at europærerne helst vil betale med kort er bekvemmelighed (65pct.), frygt for at pengene bliver stjålet (41 pct.), sikkerhed (38 pct.), risiko for at løbe tør for kontanter (37 pct.), hastighed (34 pct.) samt evnen til bedre at kunne holde styr på udgifterne (30 pct.). Samtidig er 44 pct. af europæerne overbeviste om, at ny teknologi snart vil afløse kontanter helt. Derfor kan det undre, at halvdelen af alle adspurgte europæere mener, at kontanter er den billigste måde at betale på. Virkeligheden ser nemlig anderledes ud; alene i Danmark koster det årligt samfundet næsten 6 milliarder at betale med kontanter[1].

Tiden er dyrebar, når vi tager på ferie. 51 pct. af alle europæere mener derfor, at det er spild af tid at lede efter en pengeautomat, når man i stedet kunne ligge på stranden eller nyde den storby, man besøger. Samtidig er muligheden for at betale med kort med til at gøre os trygge på ferien, viser undersøgelsen.  Knap en femtedel (29 pct.) føler sig nemlig ofte fortabt på ferien, når de ikke kan betale med kort. Når det gælder mindre indkøb på rejsen, er det dog stadig kontanterne, som trækker.  For eksempel betaler europæerne for det meste med kontanter, når de køber postkort (85 pct.), is eller slik (84 pct.), giver drikkepenge (83 pct.), kører med taxa (77 pct.) eller køber souvenirs (61 pct.).

Ifølge Arne Rasmussen, landeansvarlig for MasterCard i Danmark, bliver en hverdag uden kontanter lettere for hver dag, som går.

”Europæiske forbrugere ser tydeligt fordelene ved at bruge elektroniske betalinger på ferien, og som en kosekvens ønsker de at bruge dem endnu mere. Bl.a. af de grunde har vi besluttet at udvikle en international kampagne kaldet NoCash Summer. I hele Europa vil forbrugere blive udfordret til at bruge så få kontanter som overhovedet muligt, også for selv de mindste køb. I løbet af de næste par uger vil de dele billeder, videoer og beskeder om fordelene ved et kontantløst samfund på vores nye blog A World Beyond Cash,” siger Arne Rasmussen.

Om NoCash Summer

NoCash Summer er et paneuropæisk, sociologisk eksperiment, der udfordrer forbrugerne til at leve uden kontanter, holde styr på deres forbrug og dele deres erfaringer på de sociale medier. Forbrugernes historier skal fremhæve fordelene og mulighederne ved at leve et liv uden kontanter, mens de samtidig giver et indblik i forskellige personligheder og kulturer. Kampagnen kombinerer dokumentarisk indhold, online medier og sociologi og er designet til at udforske mulighederne i et kontantløst samfund, hvor MasterCard spiller en social, uddannelsesmæssig eller kulturel rolle i retning mod en fremtid uden kontanter. Sammen med kampagnen har MasterCard Europe lanceret Tumblr-platformen "A World Beyound Cash". Denne platform vil være hjemsted for kampagnen i de næste mange måneder sammen med andre nyskabende NoCash løsninger og erfaringer på længere sigt. Følg os denne sommer ved at bruge hashtaget #NoCashSummer og på vores blog www.aworldbeyondcash.tumblr.com

Om resultaterne

Denne rapport viser resultaterne af online-undersøgelsen. Spørgsmålene blev besvaret af 3.310 respondenter (over 18 år) i følgende otte lande: Spanien, Italien, Tyskland, Sverige, Storbritannien, Frankrig, Polen, Ukraine. Alle har været på ferie i mindst to sammenhængende dage det forgangne år, og alle er i besiddelse af et debit og/eller et kreditkort.

Besvarelserne er repræsentativt for hvert lands befolkning med hensyn til alder (18-60) og køn.

Undersøgelsen blev foretaget mellem d. 29. maj og d. 4. juni 2013.

Land Procentdel af de europæiske forbrugere, der gerne vil betale mere med kort.
Ukraine 70 %
Poland 66 %
Frankrig 59 %
Spanien 56 %
Gennemsnit (Europa) 53 %
Italien 52 %
Storbritannien 43 %
Tyskland 42 %
Sverige 40 %
Land Procentdel af de europæiske forbrugere, som mener, at det er spild af tid at lede efter en pengeautomat på ferien, når tiden i stedet kunne være blevet brugt på stranden eller på at nyde byen man bor i.
Ukraine 69 %
Poland 64 %
Spanien 55 %
Gennemsnit (Europa) 51 %
Frankrig 50 %
Italien 47 %
Tyskland 46 %
Storbritannien 43 %
Sverige 36 %
Land Procentdel af de europæiske forbrugere, der er overbeviste om, at kontanter snart er fortid i takt med at nye teknologiske løsninger vinder større og større indpas.
Ukraine 57 %
Poland 54 %
Italien 52 %
Spanien 45 %
Gennemsnit (Europa) 44 %
Frankrig 40 %
Storbritannien 38 %
Tyskland 34 %
Sverige 31 %

For yderligere information, kontakt venligst:

Anne Rydell

Pressekontakt for MasterCard Danmark
T: +45 2153 4009
E: anne.rydell@bm.com

Om MasterCard

MasterCard (NYSE: MA), www.mastercard.com er et globalt betalings- og teknologiselskab. Vi driver verdens hurtigste betalingshåndteringsnetværk, som forbinder forbrugere, finansielle institutioner, handlende, regeringer og forretninger i mere end 210 lande. MasterCards produkter og løsninger gør hverdagens handelsaktiviteter  - som shopping, rejser, at drive forretning og administrere økonomi – nemmere, mere sikkert og effektivt for alle. Følg os på Twitter @MasterCardNews, deltag i diskussionen på Cashless Conversations Blog og abonnér på de seneste nyheder.

[1] Kilde: Nationalbanken: Omkostninger ved betalinger i Danmark 2011