Europæiske fodboldfans kårer de mest mindeværdige øjeblikke i UEFA Champions League-historien

MasterCard har spurgt fodboldfans rundt om i Europa og kan nu afsløre den ultimative top 10 over de øjeblikke i Champions League, som fansene selv synes er mest mindeværdige.

For at tweete denne nyhed, så link til http://bit.ly/KfxUVM på Twitter sammen med hashtaggene #PricelessMoments og #MasterCardUCL

København, 18. maj 2012 – Dagen før Bayern München og Chelsea støder sammen i finalen i UEFA Champions League 2012, kan MasterCard i dag afsløre de 10 allerstørste øjeblikke hidtil i Champions League-historien, valgt af europæiske fodboldfans.

Øverst på listen endte ’Miraklet i Istanbul’, hvor Dudeks utrolige dobbeltredning også reddede Liverpool deres femte trofæ i Europas fornemste turnering. Tæt herefter følger Zidanes drømmehuk for Real Madrid i 2002, mens tredjepladsen indtages af de to overtidsmål, som sikrede Manchester United den perfekte sæson med ’the Treble’ i 1999.

Den ultimative top 10

1. 2005-finalen: Liverpool og Miraklet i Istanbul

Liverpool blev betragtet som underdogs op til kampen mod mægtige AC Milan, og det virkede meget passende, når man tænker på, at italienerne førte 3-0 ved pausen. Kommentatorer og fans var enige om, at det bedste Liverpool kunne håbe på var kosmetiske reduceringer i anden halvleg. Hvad der fulgte efter pausen var et af de mest fantastiske comebacks i fodboldens historie. Englænderne scorede tre mål i anden halvleg, mens Dudek i Liverpool-målet snød AC Milan for sejren med en mirakuløs dobbeltredning af Shevchenkos skudforsøg. Liverpool endte med at vinde efter straffe og sikrede sig klubbens femte europæiske mesterskab.

2. 2002-finalen: Zidanes drømmehug mod Bayer Leverkusen

Det er muligvis Zinedine Zidanes Champions League-vindende mål for Real Madrid, der sikrede hans eftermæle. Roberto Carlos lagde bolden ind over, og Zidane – tilsyneladende ude af balance og 16 meter ude – genvandt balancen, snurrede om sig selv og i en glidende bevægelse ramte han bolden i en drømmeflugtning, så den fløj forbi en chanceløs Hans-Jorg Butt i mål, og da der ikke blev scoret flere mål i kampen, sikrede denne drømmescoring Real Madrid sin niende europæiske titel.

3. 1999-finalen: Manchester United sikrer sig ’The Treble’ mod Bayern München

Bagud efter en tidlig Mario Basler-scoring på frispark og uden midtbaneduoen Roy Keane og Paul Scholes, så det ud til at Manchester United ville misse chancen for at vinde det Champions League-trofæ, som ellers ville sikre en historisk sæson med ’The Treble’ i hus. To sene mål af Teddy Sheringham og Ole Gunnar Solskjær fuldendte en utrolig vending i kampen. Selv den legendarisk rolige dommer Pierluigi Collina betragter dette som en af de mest mindeværdige kampe i hans karriere.

4. 2010-finalen: Inter’s Saturday Night Fever

Santiago Bernabeu i Madrid lagde rammen for den første lørdagsfinale i UEFA Champions League, da Bayern München og Inter krydsede klinger i 2010. Begge trænere havde tidligere prøvet at løfte pokalen med de store ører for henholdsvis Porto og Ajax, men det blev Mourinho og ikke Louis Van Gaal, som sikrede sig sin anden titel i Champions League, da Inter cruisede sig til en 2-0 sejr på to mål af Diego Milito.

5. 2001-finalen: Bayern kæmpede sig tilbage

Kun to år efter det hjerteskærende nederlag til Manchester United i 1999, fik Bayern München revanche på San Siro i 2001. Med en score på 1-1 efter den ordinære spilletid og uden nogle forandringer i overtiden, slog Bayern München Valencia med 5-4 efter straffe. Selvom størstedelen af spillerne var draget videre, var der stadig flere Bayern-spillere tilbage på holdet, som var med i 99-finalen, og det var de store følelsesudbrud fra Samuel Kuffour og Stefan Effenberg, som var med til at gøre det til en mindeværdig finale.

6. 2011-finalen: Barca udspiller Manchester United

Rimelig dominerende i Premier League og med Wembley Stadion som en tydelig hjemmebanefordel – Manchester United blev regnet som det eneste hold, som kunne måle sig med Pep Guardiolas storspillende Barcelona-hold. Det viste sig dog, at ingen var i stand til at matche Barcelona i det år, hvor catalanerne boltrede sig til en 3-1 sejr i finalen, og med sejren cementeredes manges opfattelse af holdet som det bedste klubhold nogensinde.

7. 1996-finalen: Den Gamle Dames triumf

Den Gamle Dames sort-hvide tropper havde været uden et europæisk trofæ i 11 år før denne triumf mod de hollandske mestre fra Ajax. Efter uafgjort i både ordinær spilletid og forlænget, kunne Juventus lade sig krone som mestre efter en 4-2 sejr på straffe.

8. 1997-finalen: Rickens rekordscoring

Et mål af Juventus-legenden Alessandro Del Piero havde netop reduceret Borussia Dortmunds føring til et enkelt mål, da den lokale Dortmund-knægt Lars Ricken slog til. Med en indskiftning i det 71. minut blev han den yngste spiller nogensinde til at score i en UEFA Champions League-finale og samtidig blev han også den hurtigste målscorer, da han med en scoring efter blot 16 sekunder på banen sikrede sin barndomsklub trofæet.

9. Champions League 2012: Chelsea sov i timen mod Napoli

Selvom Chelsea-spillerne havde kæmpet noget med at finde kampformen under Andre Villas-Boas’ lederskab, var der ikke mange, som havde forudset, at de ville blive slået så eftertrykkeligt af det undertippede italienske hold. En sløv indsats fra Chelseas side sammen med en brilliant spillende ’treenighed’ i frontlinjen for Napoli betød, at englænderne var tvunget til at spille sig op fra et tomåls-nederlag i den afgørende returkamp på Stamford Bridge.

10. 2009-semifinale: Slaget på Stamford Bridge – Chelsea vs. Barca

På en aften fyldt med nerver så Chelsea ud til at have styr på Barcelona og dermed sikret sig en plads i en rent engelsk finale i Rom efter at Michael Essien havde sparket Chelsea i front fra næsten 20 meter ude. Efter utallige chancer og forsøg på at få straffe blev slået tilbage, vil ingen Chelsea fan nogensinde kunne glemme, hvordan Andres Iniesta, tre minutter inde i overtiden, scorede på et fremragende langskud og dermed bragte sit hold i Champions League-finalen.

- SLUT -

Note til redaktøren:

Undersøgelsens resultater er baseret på et eksplorativt studie foretaget af Professor Sascha Schmidt, Chef for Institute for Sports, Business & Society på European Business School (EBS) i Tyskland. Samlet har 1.246 deltagere i et Eurosport-panel deltaget i en online-spørgeundersøgelse. Deltagerne dækkede fem kernemarkeder i Europa: Frankrig, Tyskland, Italien, Spanien og Storbritannien. Derudover har EBS foretaget kvalitative interviews med 25 medlemmer af udenlandske fanklubber og -organisationer i løbet af de seneste to måneder.

For mere information:

Besøg MasterCard's Social Media Newsroom på http://newsroom.mastercard.com/digital-press-kits/fans-without-borders/

Eller kontakt:

Pressekontakt: Jens Gamborg, Burson-Marsteller

E-mail: Jens.Gamborg@bm.com

Tlf.: +45 2728 8214

Om MasterCard

MasterCard (NYSE: MA), www.mastercard.com, er et globalt betalings- og teknologiselskab. Det driver verdens hurtigste betalingshåndteringsnetværk, som forbinder forbrugere, finansielle institutioner, handlende, regeringer og forretninger i mere end 210 lande. MasterCards produkter og løsninger gør hverdagens handelsaktiviteter – som shopping, rejser, at drive en forretning og håndtere økonomi – nemmere, sikrere og mere effektive for alle. Følg os på Twitter @MasterCardNews, deltag i diskussionen på Cashless Conversations Blog og abonnér på de seneste nyheder.