F-Secure Newsbyte: Android invaderes af Trojanere på fødselsdagen

Android kan i denne måned fejre 5 års fødselsdag som ét af de mest populære styresystemer installeret på 33 pct. af verdens smartphones*. Men den store popularitet har samtidig øget antallet af malware rettet imod Android med mere end 1500 pct. Dermed er Android lige så utvetydigt det styresystem, som it-kriminelle skyder allerflest angreb efter, viser F-Secures nyeste Mobile Threat Report.

F-Secures har i Q3 oplevet en sand eksplosion i antallet af trusler med malware og vira rettet imod Android. Det seneste halve år er antallet af eksempler på Android-trusler identificeret i F-Secures laboratorium vokset fra 3.063 i Q1 til 51.447 i Q3 – også selv om Google har introduceret et ekstra beskyttelseslag på Android Play Store.

Ifølge landechef for F-Secure, Michael Dahl, har Android længe været det styresystem, der står allermest for skud, når it-kriminelle udvikler nye typer af malware, men de nyeste tal er alligevel interessante:

”De her tal viser med al tydelighed, at de it-kriminelle følger lige i hælene på brugerne – og dermed på de allermest populære enheder og software. Antallet af Android smartphones er eksploderet i f.eks. Kina, der har overhalet USA som det største marked for smartphones, og hvor Android i dag tegner sig for 81 pct. Men med populariteten og hovedparten af it-brugerne verden over kommer også langt de fleste trusler for brugernes it-sikkerhed, så Androids store succes er lidt et tveægget sværd ”, udtaler Michael Dahl.

Se hele F-Secures Mobile Threat Report Q3 2012 her:

* Tal fra analysefirmaet Canalys 2010

For mere information, kontakt venligst:
Michael Dahl

Director, F-Secure Scandinavian Operations
michael.dahl@f-secure.com
+ 45 2629 8847

F-Secure – Beskytter det uerstattelige
Mens du bruger tid på det, der giver mening for dig, så beskytter vi dig, når du er online, uanset om du bruger en computer eller smartphone. Vi tager også backup af dine filer og gør det muligt for dig at dele dine filer med andre. Vores services er tilgængelige gennem flere end 200 operatører overalt i verden og værdsættes i millioner af hjem og virksomheder. F-Secure blev grundlagt i 1988 og er børsnoteret på NASDAQ OMX Helsinki Ltd. www.f-secure.com