Google-orm hærger Twitter og lokker med falsk antivirus

En ny orm hærger den populære mikroblogtjeneste Twitter. Ormen dukker op som en besked fra ven og indeholder kun et google-link. It-sikkerhedsfirmaet F-Secure advarer mod at klikke på linket, da det fører hen til en hjemmeside med et falsk antivirus-program, der fejlagtigt advarer mod, at ens computer er ramt af virus, og at man bør køre en scanning. Gør man det, inficeres man med malware.

København, 21. januar 2011 – Flere tusinde Twitterbrugere er siden i går blevet ramt af spam fra venner på Twitter, som er inficeret med en ny ondsindet orm.  Spam-beskeden indeholder kun et goo.gl-link, som er Googles tjeneste til at forkorte URL adresser. Men trykker man på linket, bliver ens Twitterprofil inficeret, og man bliver ført hen til en hjemmeside med et falsk antivirus-program, som fejlagtigt fortæller, at computeren er ramt af virus og opfordrer til at downloade et scanningsprogram.  Gør man det, bliver ens computer inficeret med malware.

Ifølge Michael Dahl, F-Secures landechef i Danmark, er det internationale it-kriminelle, som står bag den nye orm. Formålet er at få folk at downloade det falske scanneprogram, som i sidste ende inficerer brugerens maskine med forskellige former for malware, der kan skade computeren. Han opfordrer derfor til at udvise forsigtighed og undgå at trykke på linket og i øvrigt altid sige nej tak til antivirusprogrammer fra ukendte hjemmesider, som kan være falske, og derfor ofte gør meget mere skade end gavn.

”Det er langt fra nyt, at sociale medier som Twitter og Facebook bliver angrebet af it-kriminelle, som kan tjene mange penge på at sprede vira og spam via de populære tjenester.  Det er derfor vigtigt, at man altid udviser forsigtighed, når man modtager fremmede links, også selvom de kommer ens venner. Den nye orm her viser, at de it-kriminelle hele tiden finder på nye scams til at lokke brugeren til at downloade deres skadelige programmer, som i værste fald kan ødelægge din computer eller stjæle dine personlige oplysninger,” siger Michael Dahl

Michael Dahl peger på, at man kan kende linket på gog.le forkortelsen, og at URL’en slutter med teksten 'm28sx.html'.

Hvis du er tvivl om, hvorvidt du er godt nok beskyttet, kan du kan få et gratis sundhedstjek af din computer på F-Secures hjemmeside her

For mere information kontakt venligst:
Michael Dahl
Director Regional Operations, F-Secure
Tlf.: +45 2629 8847
E-mail: michael.dahl@f-secure.com

F-Secure - Beskytter det uerstattelige
Mens du bruger tid på det, der giver mening for dig, så beskytter vi dig, når du er online, uanset om du bruger en computer eller smartphone. Vi tager også backup af dine filer og gør det muligt for dig at dele dine filer med andre. Vores services er tilgængelige gennem flere end 200 operatører overalt i verden og værdsættes i millioner af hjem og virksomheder. F-Secure blev grundlagt i 1988 og er børsnoteret på NASDAQ OMX Helsinki Ltd. www.f-secure.com