Massiv vækst i ubrugelige hjemmesider rammer danskerne

It-sikkerhedsfirmaet F-Secure advarer nu mod, at den massive stigning i spam-lignende hjemmesider og såkaldte ”content farms” risikerer at gøre nettet til en losseplads af ubrugelige informationer.  Nye data fra F-Secure viser, at antallet af disse typer af sider nu er vokset til 120 millioner. It-ekspert forudser, at væksten vil ramme danskerne, som er storforbrugere af søgemaskiner.

København, 8. april Man får sværere og sværere ved at finde de informationer, man skal bruge, når man søger på nettet. De viser nye data fra it-sikkerhedsfirmaet F-Secure, som nu har registreret mere end 120 millioner såkaldte ”content farms” og spam-lignende hjemmesider. Siderne har kun overfladisk indhold, men har til formål at rangere højt på søgemaskiner og give spammerne reklameindtæger, men de giver ikke de besøgende nogen som helst værdi, og de kan oven i købet indeholde skadelige kode, der kan inficere computeren med virus.  It-ekspert, Michael Dahl, som er landeansvarlig for F-Secure Danmark, kalder tendensen bekymrende og forudser, at danskerne også vil blive ramt af udviklingen.

Danskerne bliver ramt
Danskerne er flittige brugere af søgemaskiner, og danskerne taster i dag meget sjældent internetadresser, men søger i stedet på Google eller andre søgemaskiner efter de oplysninger, de skal bruge. Men ifølge Michael Dahl vil danskerne fremover opleve, at det bliver sværere og sværere at finde ordentlige informationer pga. den store vækst i ubrugelige hjemmesider, og fordi spammerne i stigende grad målretter deres angreb lokalt gennem lokalisering af IP-adresser.

”Danskerne elsker at bruge søgemaskiner – alene de sidste fem år er vores brug Google steget med 305 pct. Men i takt med at nettet vokser, stiger mængden af sider af meget lav kvalitet eller ”genbrug”, som spammerne alene udnytter til at få reklameindtægter. Spammerne bliver samtidig dygtigere til at målrette angrebene lokalt. Og udviklingen er bekymrende, fordi det betyder, at danskerne generelt får sværere ved at finde ordentlige informationer og de oplysninger, de leder efter, og i stedet ledes ind på alle mulige ligegyldige og i værste fald skadelige sider, ” siger Michael Dahl.

Hjælp at hente
Væksten i de såkaldte ”content farms” og spam-lignende hjemmesider, som F-Secure har registreret, er steget fra 44 millioner i 2009 til 120 millioner i 2011. Google har for nylig opdateret sin søgealgoritme som et forsøg på at dæmme op for udviklingen og sikre, at sider, som alene indeholder spam, bliver rangeret lavere, når du søger på nettet.  Michael Dahl anbefaler dog, at man også får installeret browserbeskyttelse på sin computer, som kan rate og vurdere de sider, som kommer frem, når du søger på nettet. På den måde kan du se, hvilke sider der rent faktisk er sikre at besøge, og som har et reelt indhold.

”Browserbeskyttelse er ganske enkelt med til at sikre, at de sider, du besøger, ikke indeholder spam – eller i værste fald er inficerede med vira. Med browserbeskyttelse vil du hurtigt, når du får din søgning, kunne afgøre, hvilke sider som har et reelt indhold, og som du trygt kan klikke dig ind på,” siger Michael Dahl.

Du kan prøve F-Secure Internet Security 2011 gratis i 30 dage på F-secures hjemmeside. Det indeholder bl.a. F-Secures cloud-baserede browserbeskyttelse, som konstant rater millioner af websites hver dag for sikre optimal og real-time beskyttelse.

For mere information om it-sikkerhed, kontakt venligst:

Michael Dahl
Director, F-Secure Regional Operations
Mail:
Michael.dahl@f-secure.com

F-Secure - Beskytter det uerstattelige
Mens du bruger tid på det, der giver mening for dig, så beskytter vi dig, når du er online, uanset om du bruger en computer eller smartphone. Vi tager også backup af dine filer og gør det muligt for dig at dele dine filer med andre. Vores services er tilgængelige gennem flere end 250 operatører overalt i verden og værdsættes i millioner af hjem og virksomheder. F-Secure blev grundlagt i 1988 og er børsnoteret på NASDAQ OMX Helsinki Ltd. www.f-secure.com