Med holdningerne uden på tøjet

Det er nu meget lettere at vise sine holdninger uden på tøjet. For Red Barnet Ungdom lancerer en ny T-shirt, der på en gang er diskret og tydeligt symboliserer Red Barnet Ungdom for de, der kender organisationen. Og med T-shirten skriver Red Barnet Ungdom sig ind i en trend, hvor velgørenhed for danskerne ikke kun er julelotterier og raslebøsser, men på samme tid underspillede og åbenlyse dele af personligheden.

København, den 24. november 2012 – Velgørenhed er i dag langt mere end bare at donere penge i raslebøsser og lotterier. Det er blevet et statement, hvor vi gerne vil vise resten af verden, at vi har taget stilling, og at vi hjælper. Men de bastante statements på tøj, krop og biler er nu skiftet ud med diskrete statements, hvor kun indercirklen ved, hvad logoet egentlig står for. På den måde er ’velgørenheds-moden’ kun forbeholdt de rigtigt engagerede.

”Vi forsøger alle at være anderledes på den ene eller anden måde, og derfor giver det rigtig god mening, at der også er gået mode i velgørenhed. I bund og grund smider vi jo alle i ny og næ penge i raslebøssen eller køber de årlige julelotterier. Men rigtig velgørenhed er ikke længere bare at donere penge, men at donere involvering. Derfor er velgørenheds-logoer blevet til hippe, diskrete statements, som kun andre, der er rigtigt involveret i projektet, ved, hvad står for. På den måde skaber man en sammenhængskraft mellem de aktive og fastholder nyhedsværdien meget længere”, siger livsstilsekspert Christine Feldthaus.

I weekenden fejrer ungdomsorganisationen af Red Barnet, Red Barnet Ungdom, Børnekonventionens 22 års fødselsdag. Og i den forbindelse lancerer organisationen en ny T-shirt, hvor professionelle designere og kreative amatører har indsendt deres forslag til, hvordan den nye T-shirt skal se ud. Det er personer bag det kreative bureau, og trendbevægelse om man vil, ArtRebels, samt frivillige fra Red Barnet Ungdom, der har udvalgt finalist-designet til den nye T-shirt.

”Kreativitet skal være raffineret, og i dag handler det altså ikke om at råbe højest, men om at gøre det på den kløgtigste og samtidig mest originale og iøjefaldende måde. Og det vidner bidragene fra de mange kreative sjæle, der har indsendt designs til T-shirten, også om. Faktisk var der ingen af finalist-designene, der var plastret til med store slogans. For samtlige design handlede det om at bruge hovedet for at finde budskabet, og ikke alle vil kunne det, medmindre man kender til organisationen og dens arbejde. Og så er konkurrencen desuden en rigtig god måde for unge talenter at vise deres kreativitet på”, siger Sara Schelde fra ArtRebels.

40 designere deltog i designkonkurrencen, og deres design har ligget til afstemning på Facebook siden den 1. november, hvor mere end 1200 personer har stemt på deres yndlingsdesign. De fire designs med flest stemmer blev sendt videre til finalen, hvor personer bag det kreative bureau, ArtRebels, og frivillige fra Red Barnet Ungdom fandt den endelig vinder. Fredag aften blev vinderen af designkonkurrencen fundet, og det blev 18-årig Rune Fallesen, som studerer HTX i Lyngby, der løb med førstepræmien og dermed fra i dag kan finde sit design på Red Barnet Ungdoms nye T-shirt, som kan købes via www.redbarnetungdom.dk. Kåringen fandt sted til et releaseparty i Huset KBH fredag den 23. november.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Louise Klüwer, frivillig kampagneleder
kluwer@redbarnetungdom.dk

Sofie Maegaard Astrup, kommunikationskonsulent
sofie@redbarnetungdom.dk

Om Red Barnet Ungdom

Red Barnet Ungdom er en selvstændig ungdomsorganisation, der arbejder for børns rettigheder, som de er beskrevet i FN’s Konvention om Barnets Rettigheder. Organisationen blev dannet i 2003 af en gruppe unge frivillige, som et ungt alternativ til de traditionelle hjælpeorganisationer. I dag tæller Red Barnet Ungdom 2.350 medlemmer og 800 frivillige mellem 15 og 30 år, som arbejder for børn og unges ret til bl.a. uddannelse, fritid og et liv uden diskrimination. Red Barnet Ungdom arbejder med en række indsatser på tværs af Danmark, bl.a. aktiviteter for børn i asylcentre og indsatser mod mobning og til at styrke integration for børn og unge fra etniske minoriteter.

Du kan læse mere om FN’s Konvention om Barnets Rettigheder her samt finde flere informationer om fødselsdags- og releasefesten her.