Mobilen er de it-kriminelles favoritmål i 2011

2011 bliver året, hvor it-kriminelle for alvor målretter deres angreb mod mobile enheder som smartphones og tablets. Det forudser it-sikkerhedsvirksomheden F-Secure i deres analyse af it-sikkerhedsbilledet for 2011, hvor de også forventer at se kopier af den avancerede Stuxnet-orm sprede sig. Den gode nyhed er, at stadig flere it-kriminelle samtidig vil ende bag tremmer.

København, den 31. januar 2011 – Smartphones og tablets bliver det nye yndlingsmål for it-kriminelle i 2011, der ser stort potentiale i de nye mobile enheder. Så meget som hver fjerde dansker har i dag en smartphone, og der bliver flere og flere, og de indeholder i stigende fra grad personlige mails, bankinformationer og informationer fra arbejdspladsen, som kan misbruges af it-kriminelle.  Også den berygtede Stuxnetorm vil præge 2011, hvor vi vil begynde at se kopier af det sidste årtis farligste virus. På den positive side forventer F-Secure dog, at mange flere it-kriminelle opdages og retsforfølges i 2011.

Mobile enheder bliver udsat
Få har i dag it-beskyttelse på deres smartphones som fx Android eller Iphone. Det er til trods for, at vi i dag anvender vores mobile platforme som mini-computere, som vi bruger til at gå på nettet, til mails, til netbank og som betalingsmiddel.  Man forventer i 2013, at der vil være mere end 1 milliard smartphonebrugere i verden, og det er ifølge F-Secures landechef, Michael Dahl, en af årsagerne til, at it-kriminelle for alvor ser gevinster ved at målrette deres ulovligheder mod mobilen og tablets – og derfor vil vi se flere angreb både gennem apps, og når du bruger din mobile enhed på nettet.

”Der er ingen tvivl om, at vi kan forvente os et stigende antal mobiltrusler i 2011. De it-kriminelle ser store muligheder for at udnytte de mange ubeskyttede mobiler, og det gælder specielt angreb på de populære androidtelefoner og  på iphones. Vi ser fx allerede nu meget avancerede trojanere til Googles mobilstyresystem, Android, som kan stjæle dine mobildata, helt uden at du opdager det,” siger Michael Dahl og fortsætter: ”Det bliver samtidig nemmere og nemmere for almindelige mennesker at få fat i skadelig software, som de kan bruge – fx spionsoftware programmer, der kan installeres på andres mobiler, og som enhver i dag kan hente på nettet,” siger Michael Dahl.

Stuxnet-ormen formerer sig
Den mest alarmerende udvikling af malware i 2010 og inden for det seneste årti er Stuxnet-ormen, som har taget virusudviklingen til et nyt evolutionstrin. Ifølge Michael Dahl kan vi i 2011 forvente at se Stuxnet-ormen formere sig i form af af-arter og kopier af den oprindelige orm, som vil kunne bruges til at ramme virksomhedernes industrielle systemer. Michael Dahl peger på, at Stuxnet har ændret hele måden at tænke it-sikkerhed på, fordi den for alvor gør cyber-sabotage til virkelighed.

”Virus af typer som Stuxnet-ormen angriber industrielle systemer og foretager ændringer i automationsprocesser. Med Stuxnet er cyber-sabotage, som gør skade i den virkelige verden, nu for alvor en realitet. Desværre er det meget sandsynligt, at vi kommer til at se forskellige kopier af Stuxnet-ormen i 2011, som fx kan ramme virksomhederne produktionssystemer og gøre alvorlig skade,” siger Michael Dahl.

Flere it-kriminelle ryger i nettet
2010 blev det bedste år nogensinde i forhold til antallet af anholdte it-kriminelle. Flere store anholdelser i både USA og Europa, som afslørede større grupper af it-kriminelle, viser ifølge Michael Dahl, at myndighederne over hele verden i dag arbejder mere målrettet med at retsforfølge og afdække it-kriminalitet end tidligere, og den trend, forventer han, vil fortsætte i 2011.

”Vi ved, at antallet af trusler hele tiden stiger. Men samtidig er det positivt, at myndigheder i dag tager truslerne mere alvorligt og griber ind med undersøgelser og anholdelser. Stadig flere ting sker over nettet i dag, og det er afgørende, at forbrugerne føler sig trygge, når de fx shopper online eller går på netbank. Derfor er det så vigtigt, at myndighederne på tværs af landegrænserne arbejder sammen for at løse problemet, og det ser ud til, at den indsats bliver bedre,” siger Michael Dahl.

For mere information om it-sikkerhed og trends i 2011, kontakt venligst:

Michael Dahl
Director, F-Secure Regional Operation
s
Mail:
Michael.dahl@f-secure.com

F-Secure - Beskytter det uerstattelige
Mens du bruger tid på det, der giver mening for dig, så beskytter vi dig, når du er online, uanset om du bruger en computer eller smartphone. Vi tager også backup af dine filer og gør det muligt for dig at dele dine filer med andre. Vores services er tilgængelige gennem flere end 250 operatører overalt i verden og værdsættes i millioner af hjem og virksomheder. F-Secure blev grundlagt i 1988 og er børsnoteret på NASDAQ OMX Helsinki Ltd. www.f-secure.com