Ny rapport: Danskerne elsker deres smartphones – det gør it-kriminelle også

Mobilen er i stigende grad danskernes forlængede arm, og knap 20 pct. bruger nu deres smartphone til at foretage sms-betalinger og gå på netbank*. Men de it-kriminelle følger brugerne tæt, og nye tal fra F-Secures finske laboratorium viser, at malware til mobile platforme steg markant i 2012 – ikke overraskende med Android som det altoverskyggende mål.

København, d. 7. marts 2013 – Danskerne er blandt de nationer i verden, der er mest glade for deres smartphones**, og det er mere populært end nogensinde at bruge mobiltelefonen til at ordne sine bankaktiviteter elektronisk. 19 pct. bruger deres smartphone til at fortage betalinger via sms, og 18 pct. har installeret en netbank applikation på deres mobiltelefon*. Men stigningen i danskernes brug af smartphones til at gå på nettet med afføder en lige så hastigt voksende udvikling af nye varianter af malware, der bl.a. stjæler penge og personlige oplysninger fra mobilbrugerne.

F-Secures nye Mobile Threat Report Q4 2012 viser, at antallet af malware rettet imod smartphones steg i 2012 i forhold til 2011, og F-Secure har identificeret mere end 300 nye familier og varianter af malware i 2012, hvilket vidner om stor kreativitet fra professionelle it-kriminelle. Android platformen er stadig den langt mest udsatte og står for 79 pct. af alle mobiltrusler i 2012 – en stigning i forhold til året før.

”De her resultater fra laboratoriet viser med al tydelighed, at de it-kriminelle konstant udvikler nye tricks og er dér, hvor it-brugerne er. I Q4 oplevede vi det laveste antal trusler imod Symbian platformen i meget lang tid, og det afspejler jo platformens nedadgående markedsandel”, siger Michael Dahl, Vice President, Corporate & Direct Consumer Channel, F-Secure Nordeuropa.

Andre pointer fra F-Secures Mobile Threat Report Q4 2012:

• I Q4 2012 blev der alene til Android platformen fundet 96 nye familier og varianter af malware.
  • En stor del af truslerne imod Android i Q4 var malware som skabte økonomisk gevinst via falske SMS’er. 21 ud af de 96 nye Android varianter kan tilskrives en specifik en malware familie, Premium SMS.
  • I 2011 var 66 pct. af alle mobiltrusler identificeret i F-Secures lab rettet imod Android – i 2012 er andelen steget til 79 pct.
  • Andelen af malware til Symbian platformen faldt til gengæld og udgør kun 19 pct. i 2012 imod 29 pct. i 2011.
  • I 2010 var 62 pct. af alt mobilt malware rettet imod Symbian, mens Android kun stod for 11 pct.
  • 66 pct. af alt mobilt malware i 2012 var trojanere

Se hele Mobile Threat Report Q4 2012: http://www.f-secure.com/en/web/labs_global/

* Danmarks Statistik: ”IT-anvendelse i befolkningen 2012”
Undersøgelse fra 2013 af det danske mobilmarked, som YouGov har lavet for Sony

Kom med i F-Secures viruslaboratorium i dag: Webinar med Mikko Hyppönen torsdag d. 7. marts kl. 16.00-17.00
Hør antivirus-ekspert Mikko Hyppönen fortælle om de nyeste it-trusler ved særligt F-Secure webinar. Mikko vil fortælle om den nye Mobile Threat Report Q4, det stigende antal eksempler på Click Fraud, de seneste store angreb imod Facebook, Apple og Microsoft og bekæmpelse af bots på computere og smartphones. Du får også mulighed for at stille spørgsmål til Mikko.

F-Secures webinar er åbent for alle interesserede, men tilmelding er nødvendig på:

Læs mere om F-Secures webinar: http://safeandsavvy.f-secure.com/2013/03/01/hear-mikko-unplugged-dont-miss-our-live-lab-webinar/

For mere information, kontakt venligst:

Michael Dahl
VP, Corporate & Direct Consumer Channel, F-Secure Nordeuropa
michael.dahl@f-secure.com

+ 45 2629 8847

F-Secure – Beskytter det uerstattelige
Mens du bruger tid på det, der giver mening for dig, så beskytter vi dig, når du er online, uanset om du bruger en computer eller smartphone. Vi tager også backup af dine filer og gør det muligt for dig at dele dine filer med andre. Vores services er tilgængelige gennem flere end 200 operatører overalt i verden og værdsættes i millioner af hjem og virksomheder. F-Secure blev grundlagt i 1988 og er børsnoteret på NASDAQ OMX Helsinki Ltd. www.f-secure.com