Klik her, hvis du ikke kan læse pressemeddelelsen.
Langeskovfamilie tester mad for McDonald’s
Lørdag d. 1. september udvider McDonald’s sortimentet med familiekogebogen din og min kogebog. Og der er garanti for at hele familien kan være med, for opskrifterne i kogebogen er indsendt og testet af familier fra hele Danmark.

København den 4. september, 2012 - McDonald’s vil med din og min kogebog give danske familier inspiration til familietid i køkkenet, og samtidig være med til at støtte forældre til at lære børnene mere om mad og råvarer. Kogebogen indeholder derfor alt fra morgenmad til dessert og alt fra bagt torsk til chokoladekage. For opskrifterne er favoritopskrifter, som familier fra hele Danmark har delt på McDonald’s opskriftside, opskrifter.mcdonalds.dk

Download billede i høj kvalitet

”Den bedste måde at lære om mad er ved at være med til at lave den. Så ’din og min kogebog’ er et bidrag fra McDonald’s til at danske børn lærer mere om råvarer, madlavning og køkkenhygiejne,” siger Sara Helweg-Larsen, kommunikationsdirektør hos McDonald’s.

Masser af inspiration
Fem familier har testet opskrifterne i kogebogen, og en af de fem familier er familien Rasmussen fra Langeskov. Familien har modtaget opskrifter og råvarer, hvorefter de har lavet maden sammen og givet deres vurdering af både madlavningen og den færdige ret.

Familien Rasmussens børn på 3 og 5 år er ikke uvante i køkkenet, for de er både med til at lave maden til dagligt, og når der er gæster, fortæller mor, Mia Rasmussen.

”Børnene får deres små stole med ud i køkkenet, og så bliver der skåret og hakket til den store guldmedalje. Der er nogen, der undrer sig over, at vi har tålmodighed til at have børnene med i køkkenet, men det handler jo bare om at gå i gang i god tid,” sig Mia Rasmussen.

Familierne er eksperterne
Opskrifterne i din og min kogebog er indsendt af familier fra hele Danmark, og imellem opskrifterne deler McDonald’s ud af virksomhedens egen viden om håndtering af råvarer, hygiejne og hvordan man undgår madspild.

”Familierne er selvfølgelig eksperter i hvilken mad, der er god at lave derhjemme, så derfor har vi ladet familierne selv dele og vurdere hvilke opskrifter, der er med i ’din og min kogebog’. Hos McDonald’s er vi blandt andet eksperter i at holde en høj hygiejne, men også i at håndtere råvarer korrekt og undgå madspild, så derfor giver vi rundt omkring i kogebogen gode råd og tips til familierne”, fortæller Sara Helweg-Larsen.

En af de retter, der virkelig har bidt sig fast hos familien i Langeskov, er den hollandske nationalret, ristaffel. Familien har med stor succes testet opskriften på ristaffel til din og min kogebog, og siden testen har den været en fast bestanddel hos familien. Muligheden for selv at vælge tilbehøret ved bordet er nemlig et stort hit hos både store og små. Især når man selv har været med til at skære, stege og koge.

For mere information eller kontakt til Mia Rasmussen kontakt venligst:
Sara Helweg-Larsen
Kommunikationsdirektør,
McDonald’s Danmark ApS
Telefon: 2214 0000
E-mail: sara.helweg@dk.mcd.com
Faktaboks
  • Siden april har alle haft mulighed for at dele deres bedste familieopskrifter på opskrifter.mcdonalds.dk.
  • De bedste opskrifter fra hjemmesiden er blevet testet af fem familier, der har fået stillet råvarer til rådighed af McDonald’s.
  • Testfamilierne er fundet blandt mere end 100 familier, der har søgt via McDonald’s familieklub, Family Time.
  • Kogebogen er trykt i 40.000 eksemplarer, og er fra 1. september til salg hos McDonald’s for 10 kr.

Tips til børn i køkkenet fra kogebogen
  1. Start i det små og arbejd jer opad sammen.
    For børnene kan en enkelt ret godt være en stor ting. Så hav tålmodighed for alle skal starte et sted.
  2. Lav en madplan og planlæg, hvad familien skal spise i løbet af ugen.
    Brug tid sammen, hvor I kan bestemme næste uges menu. Så får alle indflydelse på valg af retter, og lysten til at hjælpe med at lave mad er ofte større.
  3. I weekenden er der som regel mere tid og tålmodighed, så start med at involvere børnene her.
    Når de helt basale færdigheder er på plads, bliver det nemmere for børnene også at hjælpe i hverdagen.
  4. Snak om mad og råvarer, mens I laver maden.
    Hvor kommer råvarerne fx fra? Og hvornår er det sæson for bestemte råvarer?
  5. Børn skal ikke bare skrælle, røre i gryden og vaske op.
    De skal også måle og veje af, skære med kniv, smage retten til og omgås en ovn og et komfur. Selvfølgelig i selskab med en voksen.

Eksempel på opskrift

Ristaffel

Ingredienser
1 pakke bacon
1 løg
1 grøn peberfrugt
2 bananer
500 g kylling i tern
1 knsp. sort peber
1 tsk. salt
2 tsk. karry
6 dl Basmati eller fuldkornsris
2 spsk. tomatpuré
2 dl fløde 18%
2 dl kokosmel
1 ds. ananas

Fremgangsmåde
Skær bacon i mundrette stykker. Dup kyllingen tør med køkkenrulle. Snit og hak løg og peberfrugt i mindre stykker. Svits baconen i en dyb pande. Inden det bliver sprødt, hælder I fedtet fra og tilsætter kyllingekødet sammen med karry. Svits det hele i et par minutter, kom løget og peberfrugten ved, og svits det i yderligere et par minutter. Hæld så cirka 5 dl vand ved. Det skal næsten dække kødet. Skru ned, når det simrer, og lad det stå i 20-30 minutter.

Kog risene som det er anvist på pakken. Som regel er det cirka 15 minutter, og det har kun godt af at stå og samle sig i 10 minutter efter komfuret er slukket.

Skræl bananerne og skær dem i skiver. Anret bananstykkerne i en skål og lav ekstra skåle med kokosmel og ananasstykker.

Kom tomatpuré og fløde i panden med kyllingen, og smag til med salt og peber. Hvis det er for tyndt kan I jævne det med maizena.

Server det hele og lad familien selv sammensætte den mad, de vil have.

TIP
Peanuts, rosiner og mangochutney smager også rigtig godt til. Hvis det skal være helt klassisk, skal der også være hårdkogte æg til.

Har I en rest grøntsag eller kød fra aftenen før, kan det sagtens komme på bordet sammen med de andre skåle.

Om McDonald’s i Danmark
Den første McDonald’s restaurant i Danmark åbnede i 1981. Der er 84 McDonald’s restauranter i Danmark, hvoraf de 70 ejes af selvstændige franchisetagere, mens resten ejes af McDonald’s Danmark ApS. McDonald’s Danmark beskæftiger mere end 4.200 medarbejdere og serverer omkring 160.000 måltider om dagen. McDonald’s Danmark blev kåret til Danmarks bedste store arbejdsplads af Great Place to Work i november 2011. Følg McDonald’s på Facebook og YouTube, og find flere fakta om McDonald’s Danmark på www.mcdonalds.dk.