Klik her, hvis du ikke kan læse pressemeddelelsen.
Burger business boomer
En amerikansk kæde, som kender danskerne og tør tilpasse sig danskernes smag og præferencer. Det er ifølge McDonald’s Danmarks administrerende direktør, Stephen Shillington, opskriften på succes i Danmark. Det har tilsammen sikret fastfood-kæden i Danmark en samlet nettoomsætning for alle 86 restauranter på 1,8 mia. kr., og en vækst på 6,3 pct. i 2012. En vækst, der skal sikre endnu flere restaurantåbninger allerede fra 2013.

København, den 3. juni 2013 – Et målrettet fokus på at følge den fastlagte strategi har givet bonus for McDonald’s Danmark. Virksomheden, som omfatter hovedkontoret og 16 ud af i alt 86 restauranter landet over, hvoraf de resterende drives af selvstændige franchisetagere, kan fremlægge et årsregnskab for 2012 med en nettoomsætning på 465 mio. kr. Den samlede nettoomsætning for alle kædens 86 restauranter er på 1,8 mia. kr. Administrerende direktør i Danmark, Stephen Shillington, mener, at væksten er et resultat af en fokuseret og enkel strategi.

”Når vi sætter fx havregrød på vores morgenmenu, er det fordi, vi ved, at det er det, danskerne kan lide. Vi kender danskerne og deres smag. Vi vil gerne spille en større rolle lokalt i Danmark. Derfor har vi haft et bevidst fokus på at nytænke både indretningen af vores restauranter, vores åbningstider og vores menukort. Tallene viser, at danskerne har taget godt imod det,” siger Stephen Shillington.

McDonald’s Danmark lægger i sin strategi også vægt på virksomhedens bidrag til Danmark. Tidligere på året lancerede virksomheden således en samfundsbidragsrapport, som netop stiller skarpt på den betydning McDonald’s har for den danske samfundsøkonomi.

”Vi er glade for og stolte over vores vækst og over, at vi skaber nye job og dermed nye muligheder rundt om i hele landet. Samtidig er vi stolte over vores evne til at uddanne og motivere unge og integrere personer med svag tilknytning til arbejdsmarkedet,” siger Stephen Shillington.

Medvinden på det danske marked betyder, at McDonald’s i 2012 åbnede to nye restauranter og skabte mere end 100 nye jobs, så der nu er mere end 4.200 medarbejdere i de 86 restauranter rundt om i Danmark.

Hos den administrerende direktør er forventningerne til de kommende år skruet i vejret. I løbet af de kommende år forventer kæden at åbne tre til fem nye restauranter om året i Danmark og skabe mindst 500 nye arbejdspladser. Den første restaurant åbner allerede i løbet af sommeren i Horsens, og to mere er på vej i løbet af 2013.

Nøgletal 2012
Den samlede omsætning for alle 86 McDonald’s restauranter i Danmark er 1,8 mia. kr., og dermed en fremgang i systemomsætningen på 6,3 pct. Kæden beskæftiger i dag mere end 4.200 medarbejdere.

McDonald’s Danmark ApS
Netteomsætning           465 mio. kr.
Omsætningsvækst          35 pct.
Overskud før skat         108 mio. kr.
Overskud efter skat        81 mio. kr.

Læs rapporten ”McDonald’s samfundsbidrag i Danmark” på www.mcdonalds.dk/bidrag

For mere information kontakt venligst:
Sara Helweg-Larsen
Kommunikationsdirektør
McDonald’s Danmark ApS
Telefon: 2214 0000
E-mail: sara.helweg@dk.mcd.com
Om McDonald’s i Danmark
Den første McDonald’s restaurant i Danmark åbnede i 1981. Der er i dag 86 McDonald’s restauranter i Danmark, hvoraf de 71 ejes af selvstændige franchisetagere, mens resten ejes af McDonald’s Danmark ApS. McDonald’s Danmark beskæftiger mere end 4.200 medarbejdere og serverer omkring 160.000 måltider om dagen. McDonald’s Danmark blev kåret til Danmarks bedste store arbejdsplads af Great Place to Work i november 2011 og 2012. Følg McDonald’s på Facebook og YouTube, og find flere fakta om McDonald’s Danmark på www.mcdonalds.dk og www.tjekmcdonalds.dk.