Pressemeddelelse: Danske virksomheder foretager forandringer i blinde

87 pct. af danske virksomheder har gennemgået større strategiske forandringer inden for de seneste fem år, men blot 24 pct. mener, at de har håndteret forandringsprocesserne effektivt. Samtidig forventer knap halvdelen af virksomhederne at gennemføre strategiske forandringer de næste to år. Det viser en ny undersøgelse fra Burson-Marsteller.

København, den 12. november 2010 – En ny europæisk undersøgelse foretaget af det internationale kommunikationsbureau Burson-Marsteller viser, at næsten ni ud af ti danske virksomheder har gennemgået mindst en større strategisk forandring de seneste fem år. Undersøgelsen slår samtidig fast, at kun knap hver fjerde virksomhed mener, de har håndteret de strategiske forandringer effektivt.

Medarbejderinvolvering svigter
En af de hyppigst anførte grunde til den manglende effektivitet er utilstrækkelig kommunikation og dag-til-dag involvering af ledere og medarbejdere. Undersøgelsen viser, at selvom 67 pct. af virksomhederne anser leder- og medarbejderinvolvering som en forudsætning for succesfuld implementering af strategiske forandringer, så mener kun 31 pct., at de gør det i tilstrækkelig grad.

”Danske ledere er sammenlignet med deres kolleger i de andre europæiske lande netop kendt for at være kommunikerende, involverende og delegerende, fordi vi ved, at det virker og giver resultater. Derfor overrasker det mig meget, at undersøgelsen viser, at danske ledere rent faktisk ikke er ret meget bedre til at kommunikere og involvere ledere og medarbejdere end andre ledere i Europa. Tallene er virkelig en øjenåbner, der viser, at de danske ledere slet ikke er så gode til at gennemføre effektive og succesfulde forandringer, som vi går og tror,” siger Maria Sennels, adm. direktør og leder af Burson-Marstellers globale forretningsområde inden for forandringskommunikation.

Forandringer er det eneste sikre ved fremtiden
Den nye undersøgelse viser desuden, at næsten halvdelen af de adspurgte danske virksomheder (45 pct.) forudser en stigning i antallet af strategiske forandringer de kommende to år. Selvom 64 pct. af virksomhederne mener, at planlægning forud for strategiske forandringer er afgørende for succesfuld implementering, er det kun 47 pct., som har en plan på plads. Det er dog en klar forbedring i forhold til tidligere, hvor kun 26 pct. af virksomhederne havde et forandringsberedskab på plads.

Ifølge Maria Sennels viser undersøgelsen, at mange danske virksomheder står i en meget udfordrende
situation:

”Det bliver afgørende for virksomhederne, at de formår at supplere kaskadeinformationen fra topledelsen med mere relevant og inspirerende kommunikation. Desuden er det essentielt, at virksomhederne evner at involvere medarbejderne gennem deres nærmeste leder. Det er gennem den relevante kommunikation og involvering, at forandringernes betydning tydeliggøres for både den enkelte leder og medarbejder. Fejler virksomhederne her, vil de ikke være i stand til at implementere de nødvendige strategiske forandringer, men blot reaktivt tilpasse sig de ændrede markedsvilkår”.

Virksomhederne skal håndtere forandringer proaktivt
Til trods for at 46 pct. af danske virksomheder inden for de seneste fem år har oplevet nedskæringer og effektiviseringer, viser undersøgelsen, at det kun er 24 pct., som opfatter dem som strategiske forandringer.

”Strategiske forandringer kan udløses af eksterne såvel som interne faktorer, men virksomheder tror fejlagtigt, at de kun kan styre internt initierede forandringer, fordi eksterne forandringer er en faktor, man må tilpasse sig og leve med. Det påvirker deres engagement og kommunikation i negativ retning. De virksomheder, der gennemgår større forandringer effektivt og med synlige resultater, accepterer og behandler forandringer som strategiske – uanset, hvordan de er initieret, ” siger Maria Sennels.

Undersøgelsen er foretaget af Burson-Marsteller i samarbejde med Penn, Schoen & Berland Associates. Undersøgelsen er foretaget i ti europæiske lande: Storbritannien, Frankrig, Tyskland, Italien, Spanien, Schweiz, Norge, Finland, Sverige og Danmark. Mere end 480 HR- og kommunikationschefer har deltaget i undersøgelsen på europæisk plan. 50 danske virksomheder har deltaget.

Du kan se alle resultaterne fra undersøgelsen her eller downloade vedhæftede dokument.

Top tre findings fra undersøgelsen

1. Kun 23 pct. af alle adspurgte virksomheder mener, de håndterer forandringsprocesser effektivt. Danske virksomheder skiller sig ikke bemærkelsesværdigt ud fra gennemsnittet, da kun 24 pct. mener, de håndterer strategiske forandringer effektivt.

2. 65 pct. af alle adspurgte virksomheder mener, at et forandringsberedskab er vigtigt, men kun 51 pct. har et på plads. Undersøgelsen viser, at situationen i danske virksomheder er stort set identisk med undersøgelsens gennemsnit. 64 pct. af danske virksomheder mener, at et forandringsberedskab er vigtigt, men kun 47 pct. har et beredskab på plads.

3. 33 pct. af alle adspurgte virksomheder mener, at involvering af ledere og medarbejdere er afgørende for en effektiv forandringsproces, men kun 19 pct. mener, de gør det i tilstrækkelig grad. Undersøgelsen viser, at danske virksomheder i langt højere grad end gennemsnittet er opmærksomme på vigtigheden af at involvere ledere og medarbejdere, men ikke væsentlig bedre end gennemsnittet til at involvere dem i praksis. 67 pct. af danske virksomheder ser leder- og medarbejderinvolvering som afgørende vigtigt, men kun 31 pct. mener, de gør det tilstrækkelig effektivt.

For yderligere information kontakt venligst:

Maria Sennels
Adm. direktør, Burson-Marsteller
Global practice lead Change Communication
maria.sennels@bm.com

OM BURSON-MARSTELLER
Burson-Marsteller i Danmark arbejder målrettet for at være de foretrukne rådgivere, når virksomheder eller private og offentlige organisationer ønsker hjælp til at få den opmærksomhed, det omdømme og den indflydelse, de fortjener.

Vi har et stærkt team af medarbejdere, som mestrer de fleste kommunikations- og PR-specialer, og vi er særligt stærke inden for public affairs, krisehåndtering, forandrings- og virksomhedskommunikation samt medierelationer.

Burson-Marsteller er ejet af WPP, og vi følger derfor WPPs Code of Conduct, der kan læses her.

Globalt
Burson-Marsteller blev grundlagt af journalisten Harold Burson og Bill Marsteller i USA i 1953. Helt fra starten havde de en vision om at skabe en verdensomspændende virksomhed, der kombinerer globale erfaringer med lokalt kendskab. I dag består vores netværk af 71 fuldtejede kontorer og 58 associerede virksomheder, der er fordelt på 83 lande og seks kontinenter og en række globale og regionale practices, der sikrer, at vi altid kan levere rådgivning af højeste kvalitet på tværs af problemstillinger, brancher, grænser og kulturer.

Besøg vores hjemmesider på: www.burson-marsteller.dk og www.bm.com.