Pressemeddelelse: F-Secure sætter cloud-dagsordnen for it-sikkerhedsbranchen

It-sikkerhedsfirmaet F-Secure er på forkant med den teknologiske udviklingen inden for området in-the-cloud-computing og har med deres egenudviklede teknologi for object reputation analyse skabt en teknologi, der indeholder en række interessante perspektiver for både it-sikkerhedsbranchen og andre teknologibaserede brancher.

København, den 22. oktober 2008 – Med den eksplosive stigning i diverse vira angreb, har it-sikkerhedsbranchen brug for hurtigere responstid og mere kraft end tidligere – og det kan cloud-teknologien levere. Derfor har F-Secure sat cloud-teknologien i fokus og udvikler nye services til sine kunder baseret på teknologien. Fordelen ved at anvende cloud-computing inden for it-sikkerbranchen er, at man via cloud-netværket forener computerkraft og opbygger en fælles intelligens, der er langt bedre rustet mod skadelige vira angreb.

“Ved at benytte cloud-teknologien som et vigtigt element i vores anti-virusprodukter, så beskytter vi vores kunder på en ny og mere effektiv måde, end det tidligere var teknologisk muligt. I dag er vi sammen om at beskytte hinanden mod virusangreb. Nu er det OS, F-Secure og kunderne, mod DEM, de it-kriminelle, og det skaber en særlig styrke, som jeg tror, er fremtiden for it-sikkerhedsbranchen,” siger Michael Dahl, der er Channel Manager for F-Secure i Danmark.

F-Secure lancerede tilbage i september måned deres nyeste version af realtime beskyttelse, der er F-Secures bud på en måde at anvende cloud-teknologien sammen med reputation services, som kan supporte flere typer af it-sikkerhedsløsninger. F-Secure DeepGuard 2.0 kombinerer lokal analyse af programopførsel med realtime beskyttelsesnetværk for at kunne identificere både god og skadelig software – globalt på under 60 sekunder – og var it-sikkerhedsbranchens første af sin art. Denne type af cloud-netværksbaserede teknologier er vigtige elementer i it-sikkerhedsbranchens kamp mod den ændrede trusselssituation, hvor internettet er stoppet med vira varianter, der reducerer effekten af de traditionelle heuristiske eller signaturbaserede it-sikkerhedsløsninger.

”Vores realtime beskyttelsesnetværk er baseret på in-the-cloud-computing. Det er udviklet til at understøtte en lang række af it-sikkerhedsløsninger; ikke kun antivirus og vi er i fuld gang med at forbedre mange af vores løsninger til at kunne udnytte cloud-computings kraft,” siger Pirkka Palomäki, der er teknisk leder ved F-Secure. ”Ser vi fremad så har vores realtime beskyttelse arkitekturen og potentialet til at kunne undersøge reputation af ethvert objekt som fx applikationer, hjemmesider, dokumenter eller selv telefonnumre. Det giver en mere nuanceret viden omkring fx en bestemt applikation er ”produktiv” eller ”voldelig”.”

Overgangen til cloud-computing er naturlig for F-Secure og anses for at være kritisk, hvis F-Secure skal kunne fortsætte med at matche fremtidens trusler. Det er flere år siden F-Secure indledte arbejdet med in-the-cloud beskyttelse, og det første produkt var Network Operation Center i 2001. Det lagde grundstenen for det realtime beskyttelsesprodukt F-Secure har lanceret i år med DeepGuard 2.0. Teknologien har siden 2006 været en del af F-Secures antiphising-løsninger – og nu altså fuldværdigt implementeret i anti-virus-løsningen.

Således er DeepGuard 2.0 realtime beskyttelsesnetværksteknologi integreret i alle F-Secures klientprodukter til forbrugere og erhverv.

For yderligere information om F-Secure og deres in-the-cloud brug eller F-Secure generelt kontakt:
F-Secure
Michael Dahl