Pressemeddelelse: IDC: SAP er verdens førende inden for business intelligence

Ny rapport fra analysehuset IDC viser, at SAP nu sidder på næsten 20 procent af det hastigt voksende business intelligence (BI) marked. Det gør SAP til verdens førende leverandør på området inden for salg af software licenser og drift. I Danmark oplever SAP også vækst på BI-området, hvor især danske SMV’er i stigende grad efterspørger BI til at analysere og danne overblik over forretningen.

København, 27. september 2010 – Det er gået stærkt for SAPs salg af Business Intelligence (BI) løsninger siden opkøbet af BusinessObjects i 2007.  Analysehuset IDC’s nyeste rapport om BI-markedet1) viser, at SAP fortsat øger sin markedsandel og i dag sidder på 19,5 procent af det hastigt voksende marked med en omsætning på ca. 8,8 mia. DKK. Det gør SAP til den største leverandør på området. Også i Danmark stiger efterspørgsel på BI-løsninger hos SAP, hvor danske små og mellemstore virksomheder (SMV) nu også har fået øjnene op for fordelene ved BI.

Innovation er drivkraften
På trods af at it-investeringer generelt har været faldende i 2009, har virksomhedernes store fokus på omkostningsreduceringer været med til at holde gang i BI-markedet. SAPs stærke position i markedet skyldes ifølge Jesper Schleimann, BI-ansvarlig i SAP Danmark, især SAP’s fokus på innovation og på at levere løsninger, som er brugervenlige og kan håndtere data fra både SAP og ikke-SAP kilder. SAP har inden for det sidste år blandt andet lanceret det Google lignede værktøj SAP® BusinessObjects™ Explorer, den fleksible SaaS- løsning, SAP® BusinessObjects™ BI OnDemand, og SAP™ BusinessObjects® analytic applications, som er branchespecifikke værktøjer til forretningsanalyse.

”Vores stærke fokus på innovation har uden tvivl været afgørende for, at vi i dag er førende på BI-markedet. Vi arbejder hele tiden på at udvikle konkrete værktøjer, som både er brugervenlige, men også kan tages i brug hurtigt. For virksomhederne handler det om at tage smartere beslutninger, hurtigere, og dermed frigøre ressourcer for forretningen. Med den forsatte udvikling af in-memory teknologien og løsninger til mobile enheder, står vi godt rustet til fremtiden, fordi vi kan se, at hastighed og mobilitet bliver afgørende for fremtidens forretningsbruger, siger Jesper Schleimann.

I Danmark oplever SAP også en stigende efterspørgsel på BI, og ifølge Jesper Schleimann er især danske SMV’er for alvor begyndt se, at faktabaseret ledelse leverer værdi for forretningen.  Jesper Schleimann peger på, at fx SAP’s BI OnDemand model har haft stor betydning for væksten, fordi virksomhederne oplever, at BI kan implementeres uden de store investeringer, og kan skaleres efter behov.  Det passer særligt godt til SMV-segmentet, som har mindre eller slet ikke ingen decideret it-afdeling.

”Vi oplever en stor efterspørgsel på BI i Danmark, og vi kan se, at SMV’erne også er begyndt at hoppe på BI-toget. Vores BI OnDemand model gør, at BI kan implementeres hurtigt og uden investeringer i hardware. Dertil er vores fleksible prismodel attraktiv for mindre virksomheder, fordi du kun betaler for det, du skal bruge. Desuden er BI i dag langt mere brugervenligt end tidligere, hvilket betyder, at BI-analyser er flyttet fra analyseafdelingen ud til den daglige forretningsbruger. Alt sammen noget, der passer godt til de fleste mindre virksomheder,” siger Jesper Schleimann.

1) IDC Worldwide Business Intelligence Tools 2009 Vendor Shares, Doc #223725, Jun 2010

For mere information kontakt venligst:

Kasper Kankelborg
Burson-Marsteller
kasper.kankelborg@bm.com

Om SAP
SAP er verdens førende leverandør af virksomhedssoftware (*) og tilbyder applikationer og services, der gør det muligt for virksomheder i alle størrelser og i flere end 25 brancher at blive best-run virksomheder. Med flere end 102.500 kunder (inklusiv kunder fra overtagelsen af BusinessObjects) i flere end 120 lande er virksomheden noteret på flere børser, blandt andet børserne i Frankfurt og NYSE under symbolet “SAP.” For mere information, besøg venligst www.sap.com.

# # #

(*) SAP defines business software as comprising enterprise resource planning and related applications.

Any statements contained in this document that are not historical facts are forward-looking statements as defined in the U.S. Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Words such as “anticipate,” “believe,” “estimate,” “expect,” “forecast,” “intend,” “may,” “plan,” “project,” “predict,” “should” and “will” and similar expressions as they relate to SAP are intended to identify such forward-looking statements. SAP undertakes no obligation to publicly update or revise any forward-looking statements. All forward-looking statements are subject to various risks and uncertainties that could cause actual results to differ materially from expectations. The factors that could affect SAP's future financial results are discussed more fully in SAP's filings with the U.S. Securities and Exchange Commission ("SEC"), including SAP's most recent Annual Report on Form 20-F filed with the SEC. Readers are cautioned not to place undue reliance on these forward-looking statements, which speak only as of their dates.

Copyright © 2009 SAP AG. All rights reserved.
SAP, R/3, mySAP, mySAP.com, xApps, xApp, SAP NetWeaver and other SAP products and services mentioned herein as well as their respective logos are trademarks or registered trademarks of SAP AG in Germany and in several other countries all over the world. All other product and service names mentioned are the trademarks of their respective companies. Data contained in this document serve informational purposes only. National product specifications may vary.

Note to editors:
To preview and download broadcast-standard stock footage and press photos digitally, please visit
www.sap.com/stockfootage. On this newly launched platform you can find high resolution material for your media channels. To view video stories on diverse topics, visit www.sap-tv.com. From this site, you can embed videos into your own Web pages, share video via e-mail links and subscribe to RSS feeds from SAP TV.