Pressemeddelelse: Knap en halv million børnebøger revet væk

Klik her, hvis du ikke kan læse pressemeddelelsen.
Knap en halv million børnebøger revet væk
Der var rift om de 425.000 børnebøger, McDonald’s i løbet af de seneste uger har delt ud sammen med Happy Meals. Den store interesse betyder, at restaurantkæden forøger antallet yderligere næste år, fortæller kommunikationsdirektør Sara Helweg-Larsen.

København, den 3. november 2011: Knap en halv million børnebøger har i løbet af de seneste fire uger fået nye hjem hos danske børnefamilier. Det er resultatet af den store interesse fra danske børn og forældre for at få fat i en af de børnebøger, McDonald’s har uddelt med Happy Meals.

Hver uge i kampagnen var der to nye bøger på programmet, og flere restauranter var løbende nødt til at gøre indhug i næste uges bøger, fordi man simpelthen var løbet tør for ugens ration. Det fortæller kommunikationsdirektør Sara Helweg-Larsen.

”Vi hører fra restauranterne, at der har været stor interesse for børnebøgerne, og det er vi naturligvis rigtig glade for at høre. Vi er stolte over at have sikret, at så mange kvalitetsbørnebøger nu er kommet så mange danske børnefamilier til gode,” siger Sara Helweg-Larsen.

Større oplag er nødvendigt
I alt er 425.000 bøger af nordiske forfattere som danske Kim Fupz Aakeson og svenske Jan Lööf i år blevet uddelt fra landets 83 McDonald’s-restauranter. Det var en stigning fra de 300.000, der blev uddelt året forinden, og med tanke på den store interesse, de danske børn og forældre igen i år har vist for at få en kvalitetsbørnebog med hjem fra familierestauranten, så betyder det, at endnu flere børnebøger skal langes over disken næste år.

”Det ser ud til, at vi bliver nødt til at forøge antallet igen, selvom vi allerede nu sandsynligvis er den største distributør af børnebøger i Danmark. Det er fantastisk at opleve danskernes store interesse for at få kvalitetsbørnebøger med hjem, og vi vil naturligvis meget gerne sikre, at ingen går forgæves,” siger Sara Helweg-Larsen.

McDonald’s Danmarks bogkampagne løb fra den 7. oktober til den 3. november og indeholdt otte forskellige titler.

Sara Helweg-Larsen

Kommunikationsdirektør
McDonald’s Danmark ApS
e-mail: sara.helweg@dk.mcd.com

Om Happy Meal-bogkampagnen

425.000 børnebøger blev delt ud med Happy Meals fra den 7. oktober til den 3. november 2011 i de 83 danske McDonald’s-restauranter. I løbet af kampagnen var der mulighed for at samle otte forskellige børnebøger af nordiske forfattere og illustratorer, og hver uge var der to nye bøger i Happy Meal-æskerne. Det var bl.a. de to danske forfattere Kim Fupz Aakeson og Bente Olesen Nyström, som sammen med seks andre nordiske forfattere bidrog til kampagnen med hver sin bog. De otte bøger var:

Et blomsterliv, af Stefan Casta og Sara Lundberg
En tur med hunden, af Bente Olesen Nyström
Hr. Agurk danser tango, af Lennart Hellsing
Malvin i den vilde natur, af Kari Grossman
Pippi og Stærke Adolf og andre tegneserier, af Astrid Lindgren og Ingrid Vang Nyman
Søren Skrot, af Jan Lööf
Vinter i Mumidalen, af Tove Jansson
Vitello vil have en far, af Kim Fupz Aakeson og Niels Bo Bojesen

Om McDonald’s Danmark
Den første McDonald’s-restaurant i Danmark åbnede i 1981. Der er 83 McDonald’s-restauranter i Danmark, hvoraf de 75 ejes af selvstændige franchisetagere, mens resten ejes af McDonald’s Danmark ApS.

McDonald’s beskæftiger mere end 4.000 medarbejdere og har omkring 160.000 gæster om dagen.

Følg McDonald’s på facebook.com/mcdonaldsdanmark og find flere fakta om McDonald’s på www.mcdonalds.dk