Pressemeddelelse: Mød McSwag, McFusion og McAwesomeChicken

Klik her, hvis du ikke kan læse pressemeddelelsen.
Mød McSwag, McFusion og McAwesomeChicken
19.000 burgere – 200.000 stemmer – fire uger. Det er de korte fakta fra McDonald’s MyBurger konkurrence. I går dystede de ti burgere, der havde fået flest stemmer ud af de 19.000, der blev skabt på nettet, i en benhård semifinale. Her valgte de fem dommere, med TV-kokken Claus Holm i spidsen, de tre burgere, som går videre i kampen om at blive Danmarks bedste burger. De tre finaleburgere kommer på menukortet i McDonald’s 84 restauranter i november og december, hvorefter det er op til danskerne at vælge Danmarks bedste burger.

København, den 19. september 2012 – Mere end 19.000 burgere er blevet skabt, og næsten 200.000 stemmer er blevet afgivet i kampen om at blive kåret som Danmarks bedste burgerbygger. Det blev de tre burgere McSwag, McAwesomeChicken og McFusion, der tirsdag eftermiddag fik kæmpet sig frem til en finaleplads i MyBurger konkurrencen, og som således kan findes på menukortet hos McDonald’s landet over i november og december.

McDonald’s har, med lanceringen af MyBurger, oplevet en involvering af forbrugerne på en helt ny måde. Via crowdsourcing har deltagerne nemlig haft mulighed for at bygge og navngive deres helt egen burger med eksisterende og nye ingredienser fra McDonald’s menukort, hvorefter danskerne har kunnet stemme på deres favoritburgere. Det har resulteret i mere end 19.000 skabte burgere og 200.000 stemmer på blot fire uger.

I semifinalen skulle de ti deltagere, der havde fået flest stemmer ud af de 19.000 skabte burgere, bygge deres burger og servere den for en jury bestående af den kendte TV-kok og madudvikler Claus Holm, administrerende direktør i McDonald’s Danmark, Stephen Shillington, ejer af tre McDonald’s restauranter, Jeppe Serup, medarbejder Andreas fra McDonald’s på Fisketorvet samt en helt almindelig dansker Kristian, der havde ansøgt på McDonald’s Facebook-side.

Juryen bedømte burgerne ud fra kategorierne udseende, kreativitet og smag, og skulle til sidst udvælge de tre finaleburgere, der hver især kommer på menuen i to uger i McDonald’s 84 danske restauranter. Og for TV-kok og madudvikler Claus Holm, en af de fem dommere, der benhårdt skulle udvælge de tre finalister, var det ikke nogen helt nem opgave.

Download billede i høj kvalitet

”De 10 deltagere havde rigtig meget at byde på fra kreativitet og smag i sammensætningen af ingredienser til selve præsentationen af deres burger. Som madudvikler er det vigtigt konstant at følge med i, hvad der sker indenfor madfaget, hvilket MyBurger konkurrencen i høj grad har givet mig mulighed for. Det var især de unge deltagere, der overraskede mig, for de ved, hvad de vil have - nemlig smag, kant og bid i deres burger og en smule sundhed. Og nu er det jo så op til os erfarne madudviklere at finde en burger, der appellerer til de unges smagsløg.  Det har derfor været en meget lærerig oplevelse, at være en del af MyBurger konkurrencen, ” fortæller TV-kok og madudvikler Claus Holm.

For mere information kontakt venligst:
Sara Helweg-Larsen
Kommunikationsdirektør,
McDonald’s Danmark ApS
Telefon: 2214 0000
E-mail: sara.helweg@dk.mcd.com
Fakta om de tre finaleburgere
McSwag, der er bygget af 14-årige Rico Jakobsen fra Arden, består af en stor bøf, en flowerbun med sesam, bacon, smelteost med cheddar, iceberg salat, friske løg og salsasauce.

McFusion, der er bygget af 15-årige Alexander Sommer Nerup fra Frederiksværk, består af en stor bøf, en sesambolle, iceberg salat, smelteost med cheddar, rødløg, ketchup og mayonnaise med krydderier.

McAwesomeChicken, der er bygget af 20-årige Mia Thygesen fra Silkeborg, består af paneret kylling, en stor sesambolle, iceberg salat, smelteost med cheddar, tomater, bacon, mayonnaise og hvidløgssauce.

Hvem den endelige vinder af MyBurger konkurrencen bliver er nu helt op til danskerne. Fra den 15. november kan de nemlig smage og stemme på deres favoritburger og dermed afgøre, hvilken af de tre finaleburgere, der den 28. december kan kåres til Danmarks bedste burger og vinder af MyBurger konkurrencen.Finalisterne, juryens hårde valg og afstemningen kan følges på http://www.mcdonalds.dk/myburger og McDonald’s Facebook-side.

Om McDonald’s i Danmark
Den første McDonald’s restaurant i Danmark åbnede i 1981. Der er 84 McDonald’s restauranter i Danmark, hvoraf de 70 ejes af selvstændige franchisetagere, mens resten ejes af McDonald’s Danmark ApS. McDonald’s Danmark beskæftiger mere end 4.200 medarbejdere og serverer omkring 160.000 måltider om dagen. McDonald’s Danmark blev kåret til Danmarks bedste store arbejdsplads af Great Place to Work i november 2011. Følg McDonald’s på Facebook og YouTube, og find flere fakta om McDonald’s Danmark på www.mcdonalds.dk.