Pressemeddelelse: Ny mand i spidsen for verdens bedste SME-region

SAP har udnævnt Peter Ditlev som ny chef for softwarekoncernens it-løsninger til SME-segmentet i Norden. I 2008 blev SAP Nordics kåret som verdens bedste SAP SME-region med en vækst på 40 procent i et marked, der samlet set kun vokser fire til fem procent. Peter Ditlev lover fortsat vækst i SME-markedet via fastholdelse og videreudvikling af SAP Nordics tætte partnersamarbejde.

København, den 24. april 2009 – SAPs Nordics nye SME-chef, Peter Ditlev, vil bibeholde de sidste års kraftige vækstrater inden for SME-området med et stadigt tættere samarbejde med de lokale SAP-partnere i 2009. Målet er at give de små- og mellemstore virksomheder endnu bedre service og nye co-udviklede brancheløsninger.

Den nye mand for bordenden af SAP Nordics SME-løsninger har igennem sit tidligere job som SAP Nordic Channel Director et indgående kendskab til SAPs partnernetværk og SME-markedet, og har været en vigtig bidragsyder til de sidste par års imponerende vækst. Men, hvor 2008 var et jubelår for SAP Nordics med kåringen som verdens bedste SME-region, er 2009 ganske anderledes med den globale finanskrise på dagsordenen. Det afskrækker dog ikke Peter Ditlev, der på trods af krisestemningen er overbevist om, at kunne vækste SAP SME i 2009, men det bliver på en anden måde end tidligere. I år skal væksten i højere grad komme i samarbejde med de lokale partnere.

”Vores partnere sidder med nøglen til succes og fortsat vækst – de har indgående viden om kunderne, indblik i deres forretning, og forstår at implementere tilpassede brancheløsninger, der hurtigt giver værdi til kunden. 2009 bliver et år, hvor de virksomheder, der er tættest på deres kunder, og forstår deres behov bedst, vil stå stærkest – og med vores solide partnernetværk er vi godt rustet,” siger Peter Ditlev.

De partnervirksomheder, der i 2009 vil blive en endnu vigtigere del af SAPs SME-vækststrategi, er partnere som fx 2C change fra Horsens og AppliCon på Frederiksberg, der allerede har god succes med en række kvalificerede brancheløsninger til de danske SME-virksomheder, samtidig med at de udvider internationalt. Det er dette lokale kundekendskab og partnersamarbejde, som SAP vil investere flere ressourcer i.

Ifølge Peter Ditlev er det især på det danske SME-marked, at SAP siden 2008 har vundet markedsandele fra konkurrenterne Microsoft, Lawson og Oracle. Den helt store grund hertil, ser Peter Ditlev som værende SAPs bredde af it-løsninger. Kunderne køber måske én del nu, men udbygger siden hen med flere funktionaliteter i takt med, at deres forretninger udvikler sig.

”Vi oplever, at der i løbet af de sidste par år er sket et skift i SME-virksomhedernes opfattelse af SAP – især herhjemme. De danske virksomheder har fået øjnene op for, at SAP faktisk har rigtige gode SME-løsninger, og det har fået flere til at skifte over på en SAP-platform fra konkurrerende it-løsninger,” siger Peter Ditlev.

SAP har altid haft et tæt samarbejde med deres lokale partnere, men den nye partnerstrategi betyder et øget fokus på at opbygge en decideret volumenforretning af SME-løsninger gennem partnermodellen. Det ekstremt tætte partnersamarbejde skal endvidere optrappe SAPs eksisterende fokus på slutbrugeren af SAP-systemerne for derigennem at levere bedre service til sine SME-kunder. Konkret vil det sige, at SAP i højere grad end tidligere vil udvikle pakkeløsninger sammen med SAP-partnerne, der er skræddersyet til de lokale SME-kunder og have en større tilstedeværelse i lokalmiljøerne gennem partnerne. Alt sammen for at give kunderne mere værdi og beholde førstepladsen som verdens bedste SAP SME-region.

For mere information kontakt venligst:

Ellen Vig Nelausen
Executive Assistant to Peter Ditlev