Pressemeddelelse: Roskilde har Danmarks bedste arbejdsplads

Klik her, hvis du ikke kan læse pressemeddelelsen.
Roskilde har Danmarks bedste arbejdsplads
McDonald’s er Danmarks bedste store arbejdsplads i 2011. Det viser den netop offentliggjorte undersøgelse om arbejdsglæde fra organisationen ”Great Place to Work”. Dermed får Christian Glem, der ejer McDonald’s i Roskilde, mulighed for at bryste sig med titlen som arbejdsgiver på Danmarks bedste arbejdsplads.

Roskilde, den 16. november, 2011 – McDonald’s-restauranterne på Københavnsvej 118 og Ringstedgade 76 i Roskilde har nu papir på at kunne kalde sig Danmarks bedste arbejdsplads. I en omfattende tilfredshedsundersøgelse foretaget af den internationale organisation Great Place To Work fremgår det, at medarbejdertrivslen er højest hos McDonald’s Danmark, som vinder i kategorien for virksomheder med over 500 medarbejdere.

Christian Glem, som sammen med sin kone Trine driver de to McDonald’s-restauranter i Roskilde, glæder sig over udnævnelsen.

- Prisen er en stor ære, som betyder rigtig meget for os. Der er mange fordomme om, hvordan det er at arbejde hos os, og med denne pris kan vi mane dem i jorden og vise, hvad vi i virkeligheden står for, siger Christian Glem, der allerede begyndte som franchisetager som 27-årig.

Kåringen af McDonald’s som bedste store danske arbejdsplads fandt sted i går på Axelborg i København, hvor blandt andet beskæftigelsesminister Mette Frederiksen var til stede. Det er ikke første gang, at McDonald’s markerer sig på Great Place To Works liste over arbejdspladser med tilfredse medarbejdere. I 2009 lå McDonald’s på en 18. plads, og i 2010 steg virksomheden til en 4. plads.

Giver unge en god start på karrieren
Christian Glem mener, at førstepladsen hænger nøje sammen med, at McDonald’s har orden i personaleforholdene, samt at medarbejderne oplever, at der er fokus på dem og deres ønsker og behov. Det er noget, som Christian og Trine Glem i deres daglige tilsyn med restauranterne lægger stor vægt på.

- Vi har mange unge medarbejdere hos os, og McDonald’s er ofte de unges første rigtige job. Derfor føler vi en stor forpligtigelse til at give de unge en god start på deres arbejdsliv, siger Christian Glem.

Glade og engagerede medarbejdere er også et mål for McDonald’s, fordi det giver flere kroner i kassen i kædens restauranter i Roskilde.

- Når vores medarbejdere er glade, giver de vores gæster en bedre oplevelse, og det giver dem lyst til at besøge os igen, fortæller Christian Glem.

Yderligere oplysninger:
Christian Glem, franchisetager

McDonald’s Roskilde
Mobil: +45 3168 2999
e-mail: cjg_mcd@live.dk

Ditte Vigsø, administrerende direktør
Great Place to Workâ Institute,
e-mail: dvigso@greatplacetowork.dk

Liselotte Jensen, vicedirektør

Great Place to Workâ Institute,
e-mail: ljensen@greatplacetowork.dk
www.greatplacetowork.dk
Sådan skaber McDonald’s Danmark glade medarbejdere
Ifølge adm. direktør i McDonald’s Danmark, Stephen Shillington, er der fem hovedårsager til, at McDonald’s Danmark har så stor medarbejdertilfredshed:
  1. McDonald’s Danmark er en succesfuld forretning. Det har folk lyst til at være en del af.
  2. McDonald’s Danmark sikrer gode forhold for vores personale via overenskomster.
  3. McDonald’s Danmark giver muligheden for at være en del af et fællesskab, hvor vi dyrker samarbejde og venskab.
  4. McDonald’s Danmark er en fleksibel arbejdsplads, som tilpasser vagtskemaerne til den individuelle medarbejders livsstil.
  5. McDonald’s Danmark investerer massivt i at videreudvikle vores medarbejderes kompetencer og evner.

Facts om Great Place to Work
Det er elvte år i træk, at Great Place to Work® Institute offentliggør listen med Danmarks Bedste Arbejdspladser®. Den første liste blev offentliggjort i 2001. Great Place to Work® Institute Danmark er en research- og konsulentvirksomhed, der hjælper arbejdspladser med at blive bedre. Great Place to Work® Institute er repræsenteret i 45 lande verden over og har hovedkvarter i San Francisco, USA.

Den officielle kåring finder i år sted den 15. november på Axelborg i København samt den 16. november i Berlingske Business, Berlingske Nyhedsmagasin og ComputerWorld.

122 danske arbejdspladser har deltaget i undersøgelsen, og 31.184 medarbejdere har udfyldt et omfattende spørgeskema om deres arbejdsplads.

Sådan kåres vinderen
Både offentlige og private arbejdspladser med mere end 50 medarbejdere kan deltage i undersøgelsen. På alle de arbejdspladser, der deltager i undersøgelsen, modtager op til 400 tilfældigt udvalgte medarbejdere et spørgeskema. På arbejdspladser med færre end 250 medarbejdere modtager alle medarbejdere et spørgeskema. For at deltage i undersøgelsen skal arbejdspladserne desuden udfylde en kulturprofil, som omhandler arbejdspladsens kultur og tiltag, politikker og daglig praksis indenfor HR og ledelse. I den samlede vurdering lægges størst vægt på medarbejdernes evaluering af arbejdspladsen, som indgår med 2/3 i den samlede vurdering.

Om McDonald’s Danmark
Den første McDonald’s-restaurant i Danmark åbnede i 1981. Der er 83 McDonald’s-restauranter i Danmark, hvoraf de 76 ejes af selvstændige franchisetagere, mens resten ejes af McDonald’s Danmark ApS.

McDonald’s beskæftiger mere end 4.000 medarbejdere og har omkring 160.000 gæster om dagen.

Følg McDonald’s på facebook.com/mcdonaldsdanmark og find flere fakta om McDonald’s på www.mcdonalds.dk