Pressemeddelelse: SAP Nordics i CEO rokade

SAP Nordics' danske CEO Henrik Rasmussen får international toppost. Afløses af Karen Nielsen.

København, den 22. januar 2009 – Henrik Rasmussen, der siden 2004 har fungeret som nordisk chef for softwarefirmaet SAP, er blevet tildelt toppost i SAP-koncernens europæiske forretning. Fremover skal Henrik Rasmussen være chef for SAP’s nye afdeling EMEA Industry Business Solutions. Dermed bliver han den fjerde dansker i SAP’s topledelse.

En af dansk its helt tunge drenge, Henrik Rasmussen, forlader den nordiske chefstol i SAP for at sætte sig tilrette som EMEA Head of Industry Business Solutions for SAP-koncernen i denne måned. Her får Henrik Rasmussen som hovedopgave at opbygge den nye forretningsenhed, der skal forbedre og strømline SAPs brancheløsninger på verdensplan.

”Det er en spændende udfordring og jeg går ind til mit nye job med lige dele ydmyghed og stolthed. Jeg har været utrolig glad for min tid i SAP Nordics, hvor vi har opnået nogle markante resultater, der også har vundet genlyd i SAP systemet,” siger Henrik Rasmussen.

EMEA Industry Business Solution skal sikre, at SAP’s 24 industriløsninger bliver en integreret del af SAP’s salgsorganisation, der dækker over aktiviteter i Europa, Mellemøsten og Afrika.

”Jeg ser store muligheder for en fortsat markant vækst i vores EMEA-forretning, som følger af den igangværende industritilpasning”, siger Henrik Rasmussen.

Med Henrik Rasmussens toppost i SAP er der nu hele fire danskere i og omkring den absolutte top i SAP-koncernen. Ud over Henrik Rasmussen sidder Karen Tobiasen som Head of HR & Transformation for SAP EMEA’s mange tusinde ansatte, og Mark From-Poulsen, der leder SAP's konsulentforretning, samt Jim Hagemann Snabe, der er medlem af SAP’s direktion og dermed i den absolutte top af SAP globalt.

Henrik Rasmussens SAP
Siden han blev CEO for Norden og leder af det nordiske ledelsesteam, har Henrik Rasmussens mål været at levere vækst og konsolidere SAP’s position som førende i regionen. Som ansvarlig for alle aktiviteter i Norden og Baltikum i en regional organisation med 550 medarbejdere har Henrik implementeret en pan-nordisk organisation, som også inkluderer de Baltiske stater og opbygget et meget stærkt nordisk ledelsesteam.

Før han blev CEO for Norden, stod Henrik i spidsen for SAP Danmark i syv år (1997-2004), hvor han både fordoblede antallet af medarbejdere og omsætningen. I dette tidsrum konsoliderede SAP Danmark sin førende position inden for virksomhedsløsninger ved at indgå strategiske alliancer og partnerskaber med kunder. Henrik fungerede også som hoveddrivkraft bag og initiativtager til en større ændringsproces, hvor virksomheden gik fra at være en 'produktorienteret' til en 'kundecentreret' udbyder af løsninger.

Henriks karriere i SAP går helt tilbage til 1991. Før han kom til SAP, var Henrik ansat hos IBM, der er en af SAP's globale partnere. Henrik Rasmussen er uddannet maskiningeniør og har en kandidatgrad i virksomhedsadministration. Henrik Rasmussen vil fortsat have base ved SAP’s danske kontor i Kalkbrænderihavnen, hvorfra han vil pendle mellem SAP’s hovedkontor i Walldorf, Tyskland, og de øvrige kontorer i EMEA-regionen.

SAP Nordics udnævner ny CEO - Karen Nielsen
Karen Nielsen, der siden juni 2008 har fungeret som nordisk salgsdirektør for SAP Large Enterprises, er blevet udnævnt som efterfølger for Henrik Rasmussen som CEO for SAP Nordics. Hun får til opgave at drive den fortsatte vækststrategi for regionen og sikre en transformation imod kunde- og industrifokusering.

Efter kun syv måneder i SAP bliver Karen Nielsen nu leder af SAP i Norden og Baltikum. Karens kometkarriere i SAP er resultat af hendes evne til at opnå resultater samt hendes solide baggrund i it-branchen.

”Jeg glæder mig meget til de nye udfordringer, og jeg ser store muligheder for SAP Nordics i forhold til at hjælpe virksomheder og offentlige organisationer med at reducere omkostninger og for at udvikle kundernes forretning yderligere via vores industri- og business intelligence løsninger,” siger Karen Nielsen.

Med sit nye job, som den absolutte topchef i SAP Nordics, får Karen Nielsen ansvar for de mange ansatte og et af de allerstørste brands inden for it-branchen. Men udfordringer har aldrig afskrækket Karen Nielsen – tværtimod. Og det gør hende nye stilling heller ikke. Hun indrømmer dog, at det er nogle store sko der skal fyldes ud:

”Det bliver en udfordring at efterfølge Henrik Rasmussen, som i den grad har været synonym med SAP Nordics og en rollemodel for mange i SAP. Jeg har været så heldig at arbejde tæt sammen med Henrik så jeg har kunnet suge til mig af hans viden om og tilgang til SAP’s unikke univers. Det kombineret med min egen ledererfaring fra IBM gør, at jeg føler mig godt klædt på til min nye rolle som CEO for SAP Nordics,” siger Karen Nielsen.

Karen Nielsen startede sin karriere i IBM tilbage i 1981 samtidigt med cand. merc studiet på Handelshøjskolen i København. Indtil 1. juni 2008 arbejdede Karen Nielsen i IBM dels i Danmark, Tyskland, Nordic og EMEA. Hun startende som system- og senere salgskonsulent, men blev hurtigt forfremmet til leder, som hun har været i 14 år inden for salg, konsulentydelser, outsourcingservices etc. Hun havde også en finger med i spillet da Mærsk Data blev opkøbt og var derefter IBM’s ansvarlige for salg og leverancer til A. P. Møller – Mærsk. Karen Nielsen har også erfaring med ERP efter at have været Nordic ERP ansvarlig i IBM i to år og CEO for MAS A/S, en SAP konsulentvirksomhed med ca. 1.000 ansatte i Norden, som var opkøbt af IBM.

-END-

Karen Nielsen – Blå bog:
Karen Nielsen er født i 1959 og gift med Jan K. Nielsen, som er partner og adm. direktør for Erik Sørensen Vin. Parret har to døtre på 23 og 20, som er studerende. Familien bor i Charlottenlund, og Karen bruger fritiden på tennis, biking, vinterbadning og god vin.

Karriere
Januar 2009: Udnævnt til administrerende direktør for SAP Nordic – Danmark, Norge, Sverige, Finland og de baltiske stater
2008 – 2009: Salgsdirektør for Large Enterprises i SAP Nordic
2007 – 2008: Direktør for Integrated Technology Services, IBM Danmark A/S
2005 – 2007: Global Sales and Program Executive for A. P. Møller – Maersk, IBM Danmark A/S
2003 – 2005 Industry Services Executive, Public & Distribution Sector, IBM Nordic
2001 – 2003: Distribution Sector Sales Executive, IBM Nordic
1999 – 2001: Administrerende direktør for MAS A/S og MAS International A/S samt Nordic ERP Executive, IBM Danmark A/S
1997 – 1999: Integrated Marketing Manager, IBM EMEA
1996 – 1997: Direct Marketing Manager, IBM Nordic
1995 – 1996: Salgschef indenfor Bank og Forsikring, IBM Danmark A/S
1989 – 1995: Account Manager indenfor Bank og Forsikring, IBM Danmark A/S
1986 – 1989: Systemkonsulent indenfor Bank og Forsikring, IBM Danmark A/S
1983 – 1985: Systemkonsulent indenfor Bank og Forsikring, IBM Tyskland

Bestyrelsesposter
Medlem af bestyrelsen for Erik Sørensen Vin

Billede af Karen Nielsen kan hentes her:

Henrik Rasmussen – Blå bog:
Henrik Bjørn Rasmussen er født i 1963 og gift med Helle. Parret har 2 børn, en pige på 13 år og en dreng på 15 år, og familien bor i Lyngby.

Karriere
Januar 2009: Udnævnt til Head of Industry Business Solutions og medlem af den EMEA-regionale ledelse
2004 – 2009: Regionaldirektør for SAP i Norden – Danmark, Norge, Sverige, Finland og de baltiske stater
1997 – 2004: Administrerende direktør for SAP Danmark A/S
1996 – 1997: Nordic Sales Manager med ansvar for Danmark, Norge, Sverige og Finland
1993 – 1995: Sales Manager med ansvar for Danmar og Norge, SAP Danmark/Norge
1991 – 1993: Chefkonsulent/Account Manager, SAP Danmark
1990 – 1991: Chefkonsulent, telesektoren og offentlig sektor, IBM Danmark A/S
1987 – 1989: Saleskonsulent, telesektoren, IBM Danmark A/S

Bestyrelsesposter
Medlem af bestyrelsen in Scan-Jour A/S
Medlem af bestyrelsen i J.H. Schultz Information A/S og J.H. Schultz Grafisk A/S
Medlem af bestyrelsen i SAP Danmark, Sverige, Norge, Finland, Estland, Letland og Lithauen

Netværk
Henrik Rasmussen er medlem af VL-gruppe 5.

Billede af Henrik Rasmussen kan hentes her:

Yderligere oplysninger:
Mette Tang