Pressemeddelelse: SAP topper IDC rapport for andet år i træk

IDC har offentliggjort sin årlige rapport på Worldwide Business Analytics Software og for andet år i træk topper SAP listen inden for EPM. IDC konkluderer, at SAP sidder på hele 20,3 procent af EPM markedet.

København, den 17. august 2009 – Analyseinstituttet IDCs seneste rapport ”Worldwide Business Analytics Software 2009-2013 Forecast and 2008 Vendor Shares” viser, at SAP for andet år i træk er at finde på førstepladsen inden for EPM løsninger. SAP indtager atter tronen med en markedsandel på hele 20,3 procent. IDC rapporten viser desuden, at SAPs år-til-år vækst på 13,9 procent ligeledes er i en klasse for sig i det, at Oracle har vokset 12,9 procent og markedsgennemsnittet er på blot 8,9 procent. Det er især med de finansielle løsninger, at SAP styrker sin EPM førsteplads. Indenfor software til finansiel rapportering og strategistyring (FPSM), der hører under EPM, sidder SAP nu på 23,7 procent af markedet. Ifølge IDC har SAP oplevet en vækst år-til-år på 28,4 procent i det marked, hvilket er mere end dobbelt så stor vækst som hele FPSM markedet tilsammen med 12,2 procent. Den seneste IDC rapport udkommer blot få uger efter, at IDC ligeledes udnævnte SAP, inkl. SAP BusinessObjects, som den førende leverandør af business intelligence løsninger med en markedsandel på 20,4 procent. Business intelligence markedet udgør $7,8 milliarder af hele Business Analystics markedet anslået til $24,1 milliarder. SAP Nordics danske CEO, Karen Nielsen, udlægger IDC rapporterne således: ”Billedet som IDC tegner kan vi også nikke genkendende til her i Norden, hvor der også er stor efterspørgsel efter vores EPM og business intelligence løsninger, hvorfor vi også fremover forventer vækst inden for de to områder.”