Pressemeddelelse: Virksomheder taber talenterne på gulvet

Danske virksomheder ofrer talentplejen til fordel for kortsigtet brandslukning og omkostningsreduktioner, men det kan vise sig dyrt købt på lang sigt, siger ekspert i HR og ledelse, Jimmy Rose, fra Right Management og advarer mod at ofre fremtidens konkurrencedygtighed.

København, den 7. maj 2009 - Virksomhederne har kaldt til time-out i kampen om de mest talentfulde medarbejdere i krisens navn – og det selvom mangel på hænder og hjerner ikke er fløjtet af. Det er derfor afgørende, at den enkelte virksomhed fortsat satser og investerer i talenterne, og at den fastholder en langsigtet HR-strategi, hvis virksomheden ikke skal vinke farvel til den fremtidige konkurrencedygtighed.

”Det, vi ser i øjeblikket, er, at mange virksomheder skærer i talentplejen eller blot glemmer, hvor væsentlig denne del fortsat er for den fremtidige forretningsstrategi. For selv om der stadig råbes krise mange steder, så er kampen om talenterne altså ikke aflyst,” siger HR- og ledelsesekspert Jimmy Rose fra Right Management. ”Udfordring for mange ledere og HR-ansvarlige netop nu, er at tænke ud over krisen og bevare roen og planlægge langsigtet, fordi virksomhedens fremtidige vækst og produktivitet skal komme fra de talentfulde medarbejdere, som man finder i dag.”

Den aktuelle krise aflyser ikke morgendagens udfordringer, og selvom de danske virksomheder skal overleve på kort sigt, så skal den også være konkurrencedygtig efter krisen. Derfor er det nødvendigt, at virksomhederne indarbejder HR og især medarbejderinvolvering ind i sin forretningsstrategi. En rundspørge blandt over 600 ledere og HR professionelle, som Right Management har gennemført, viser, at flere end halvdelen af respondenterne anser medarbejderinvolvering, som afgørende for, om virksomhederne når deres forretningsmæssige mål.

”Medarbejderinvolvering giver medarbejderne en følelse af ejerskab og tillid. Det er afgørende faktor, hvis man vil være sikker på at beholde sine dygtigste folk. Samtidig er medarbejderne den vigtigste pipeline for fremtidig ledelsesrekruttering, og det glemmes ofte i de kortsigtede krisetiltag i virksomhederne. Overordnet er det derfor vigtigt, at virksomhedens ledelse har fokus på at lægge en strategi, som kan imødekomme det,” siger Jimmy Rose.

Det er vigtigt, at virksomhederne er opmærksomme på, at nedskæringer på HR udviklingstiltag og investeringer i medarbejdere er en taktik, som både på den korte og lange bane kan koste talentfulde medarbejdere og dermed ødelægge virksomhedens ledelsespipeline, som er så vigtig for fremtidig ledelsesrekruttering.

”Helt grundlæggede kan man sige, at virksomhedens konkurrenceevne i forhold til både danske og udenlandske konkurrenter, afgøres af, hvor dygtige og effektive deres medarbejdere er. Og dygtige medarbejdere kommer altså ikke til at hænge på træerne i fremtiden.” siger Jimmy Rose. ”Man kan egentlig betegne situationen som en lakmusprøve for virksomhedernes fremtidige ambitionsniveau, hvor dem, der formår at også at holde fokus på investering i udvikling og talentpleje, vil stå utrolig stærkt på markedet.”

Ifølge Right Management vil investeringer i HR og ledelsesværktøjer, som kan understøtte og fremme medarbejderudvikling, være godt givet ud, særligt i krisetider hvor mange virksomheder netop vil kunne tiltrække eller beholde de dygtigste talenter, hvis de udviser tillid til medarbejderne og involvere dem.

For mere information kontakt venligst:
Jesper Harrishøj
Vice President, Marketing & Sales