Pressemeddelelse: Virus bag Obama nej til præsidentpost

En ny virus spammes ud til alverdens computere netop nu med beskeden om, at Obama takker nej til præsidentposten i USA. Det oplyser it-sikkerhedsfirmaet F-Secure.

København, den 19. januar 2009 – It-kriminelle er ikke bange for at være populistiske i deres higen efter at inficere computere med deres skadelige vira – og nu har it-sikkerhedsfirmaet F-Secure opdaget en virus, der snylter på morgendagens indsættelse af Barak Obama som USA's næste præsident. Ifølge F-Secure er der tale om en spammail, der sendes med beskeden om, at Obama meget overraskende takker nej til præsidentposten. I mailen er der et link til en hjemmeside og besøger man denne inficeres computeren med den såkaldte Waledec virus.

Waledec virussen er en malware, som installerer sig i opstartsproceduren på computeren for derefter at scanne den og hente forskellige private informationer. Disse sendes så videre til de it-kriminelle via forskellige IP-adresser afhængig af virus-algoritmens udfald på netop den maskine.

”Det er en meget anvendt metode at bruge store begivenheder, kendte medier eller kendte personer som skalkeskjul for virusangreb. Det så vi også for nylig hvor Paris Hiltons officielle hjemmeside blevet hacket. Som almindelig person har man paraderne nede, når man besøger officielle hjemmesider, store mediesider eller meget besøgte sider – og det ved de it-kriminelle godt. Det er derfor, at de går efter disse som platform til deres angreb. De kan ramme mange mennesker på kort tid, og derved få fingre i værdifuld information meget hurtigt,” siger Michael Dahl, der er Channel Manager for F-Secure Danmark.

Virussen er koblet til et væld af hjemmesider, der alle bærer Waledec virussen. F-Secure har indtil videre identificeret følgende hjemmesider:

www.greatobamaguide.com
www.superobamaonline.com
www.greatobamaonline.com
store.superobamadirect.com
store.greatobamaguide.com

F-Secure holder løbende øje med udviklingen, så besøg F-Secures blog for mere information: http://www.f-secure.com/weblog

For kommentarer om Waledec eller F-Secure generelt, kontakt venligst:
Channel Manager Michael Dahl
Tlf.: +45 2629 8847