Reitan Servicehandel bliver næststørst i Europa efter opkøb af R-kioski

I går købte norske Reitan Servicehandel (RSH) over 1000 kiosker i Finland, Estland og Litauen af det finske medieselskab Sanoma OY for en købesum på cirka 1 milliard norske kroner. Efter købet har Magnus Reitan over 2.500 butikker med knap 14 milliarder norske kroner (ca. 14 mia. danske kroner) i omsætning og 18.000 medarbejdere i syv lande.

Oslo/København, 5. marts 2012 - Dette opkøb gør os til Europas næststørste servicehandelsaktør, hvilket vi er utrolig stolte af. Kæderne har alle dominerende positioner i deres respektive markeder, og det er med stor ydmyghed, vi nu skal videreudvikle disse brands i Finland, Estland og Litauen, siger administrerende direktør for Reitan Servicehandel, Magnus Reitan.

Nye produktgrupper

Omsætningen i Finland, Estland og Litauen er i høj grad baseret på klassiske kioskvarer som tobak, læsestof og spil, mens Narvesen og Pressbyrån i højere grad har udviklet nye og indbringende produktgrupper inden for færdigmad, drikkevarer og elektroniske tjenester.

- Vores kompetence vil kunne bidrage til at accelerere udviklingen mod mere lønsomme produkter, men der er ingen automatik i, at det, som fungerer i Skandinavien og Letland, også vil fungere i Finland, Estland og Litauen. Derfor vil vi læne os op ad den kompetence og det lokalkendskab, som er i den nuværende organisation, siger Magnus Reitan.

Knap 14 milliarder kroner i omsætning

Reitan Servicehandel omsatte med sine forretninger i Norge, Sverige, Danmark og Letland i 2011 for cirka 11 milliarder norske kroner. Med købet stiger omsætningen med knap 30 procent, og selskabet får en samlet omsætning på knap 14 milliarder kroner. Det gør Reitan Servicehandel til Europas næststørste servicehandelsaktør efter franske Lagardere.

- Reitangruppen er et familieselskab med et evighedsperspektiv på det, vi er involverede i. Selv om servicehandelsmarkedet i dele af Skandinavien har været tungt de seneste år, har vi en stærk tro på servicehandelen i Europa på længere sigt. Befolkningsvækst i byerne, øget kollektiv trafik og flere enlige husholdninger er trends, som alle understøtter servicehandel som en megatrend, siger en positiv og offensiv Magnus Reitan.

Opkøbet er betinget af godkendelse fra EU’s fusionskontrol, og den ventes at komme inden for to måneder fra indlevering af ansøgningen.

For yderligere information:

Direktør for forretningsudvikling i Reitan Servicehandel, Magnar Møkkelgård, tlf. +47 9822 3065

Kommunikationsdirektør i Reitangruppen, Solfrid Flateby, tlf. +47 900 35 897

Om Reitan Servicehandel

Reitan Servicehandel (RSH) omfatter Narvesen i Norge og Letland, Pressbyrån i Sverige og 7-Eleven i Norge, Sverige og Danmark. RSH har en dominerende position i alle fire lande. Ved udgangen af 2011 var der 1.489 salgssteder, og RSH havde i 2011 en omsætning på 11,4 milliarder norske kroner.

Reitan Servicehandel er en del af Reitangruppen. Reitangruppen består af fire forretningsområder: REMA 1000, Reitan Servicehandel, Reitan Eiendom og Uno-X-gruppen. Reitangruppen har derudover datterselskabet Spaceworld og en ejerandel på 15,62 procent i Axfood. Reitangruppens vision er at blive kendt som Skandinaviens mest værdidrevne selskab. Reitangruppen omsatte i 2011 (inkl. franchiseomsætning) for 64 milliarder norske kroner, beskæftiger 27.500 mennesker i Skandinavien og Letland og er dermed et af Norges 10 største selskaber.

Om R-kioski

R-kioski er den førende aktør på kioskmarkedet i Finland og også markedsførende gennem R-kiosk i Litauen og Estland og Lietuvos Spauda i Litauen. Ved udgangen af 2011 havde R-kioski 1.048 salgssteder, og kioskerne havde i 2011 en omsætning på cirka 3 milliarder norske kroner.