Unge passer dårligst på deres telefon

Knap 80 procent af danskerne mellem 15 og 34 år har i dag en smartphone. Og den har de med sig overalt; i skole, på cyklen, og når de er sammen med vennerne. Men de er samtidig også den gruppe, der passer dårligst på deres telefon, og næsten hver tredje har prøvet at ødelægge deres telefon. Det viser en ny undersøgelse fra YouGov for Sony Mobile.

København, den 11. december, 2012: Det er nok ingen overraskelse, at smartphones hurtigt er blevet en integreret del af vores liv. Men en ny undersøgelse fra YouGov viser, at ikke bare ejer 76 procent af danskerne mellem 15 og 34 år en smartphone - de er også den gruppe, der er dårligst til at passe på den. En smartphone kan derfor hurtigt blive en dyr fornøjelse for en gruppe unge, der oftest ikke har de fleste penge at gøre godt med.

• To tredjedele har deres smartphone liggende løst i lommen eller tasken, hvor den bliver udsat for stød og slag. Til forskel er det godt halvdelen af de 35-49-årige, der opbevarer deres telefon i lommen eller tasken, og det er kun hver femte fra den gruppe, som har oplevet at ødelægge en smartphone.

• Knap halvdelen af de unge har gjort deres telefon våd i regnvejr eller er kommet til at hælde væske ud over den. Her er det under 25 procent fra gruppen af 35-49-årige, der bruger den i regnvejr eller har gjort den våd.

• Over 75 procent af de unge har tabt deres telefon flere gange eller taber den ofte. Her er det knap halvdelen af de 35-49-årige, der svarer det samme, mens det kun er hver tredje 50-65-årige smartphone-ejer.

I undersøgelsen er der også spurgt til, hvilke forbedringer danskerne ønsker sig af deres smartphones, når det kommer til bedre holdbarhed. Her ligger ridsefrit glas og bedre modstand over for stød og slag som nummer et og to over ønsker til forbedringer, mens over 50 procent gerne vil have telefoner, der bedre kan tåle fugt og støv som deres anden eller tredje prioritet.

Derfor har Sony Mobile udviklet Xperia Go, Acro S og V, der har den højeste certificering over for vand og støv og samtidig er ridseafvisende*. Seneste skud på stammen er Xperia V, der netop er kommet på markedet. Det er en lækker smartphone, der kun er 8,5 mm tynd, men som både er vand- og støvafvisende. Samtidig har den et fedt design med markedets skarpeste HD-skærm, Sony’s bedste mobilkamera og ikke mindst en lynhurtig 4G internetforbindelse.

Men er du ikke ejer af en smartphone, der kan tåle vand og støv, så er der stadig gode råd at hente. Sony Mobile har netop lanceret plask.nu, et website, der giver gode råd til førstehjælp, når din telefon har fået vandskade. Her kan du finde en række gode gør-det-selv-tips til, hvad du gør, hvis telefonen er blevet våd, samt en række sjove statistikker over, hvad de fleste gør, når telefonen er blevet våd. For eksempel vælger én ud af 100 at lægge telefonen i ovnen, hvis deres telefon er blevet våd. Se mere på www.plask.nu

Fakta fra YouGov undersøgelsen:

76 % af danskerne mellem 15 og 34 år ejer en smartphone. Heraf har:

• 44 % deres smartphone liggende løst i lommen
  • 21 % deres smartphone liggende i tasken
  • 30 % oplevet at ødelægge deres smartphone
  • 39 % gjort deres smartphone våd ved at bruge den i regnvejr
  • 10 % kommet til at hælde væske ud over deres smartphone
  • 91 % prøvet at tabe deres smartphone.

73 % af danskerne mellem 35 og 49 år ejer en smartphone. Heraf har:

• 34 % deres smartphone liggende løst i lommen
  • 19 % deres smartphone liggende i tasken
  • 20 % oplevet at ødelægge deres smartphone
  • 18 % gjort deres smartphone våd ved at bruge den i regnvejr
  • 6 % kommet til at hælde væske ud over deres smartphone
  • 81 % prøvet at tabe deres smartphone.

Forslag til billedtekst: Smider du tit din smartphone på en våd bardisk, kan det måske være en god idé at vælge en telefon, der kan tåle lidt mere – f.eks. en Xperia V fra Sony.

*Xperia Go, Acro S og V har en såkaldt IP55/57 eller IP67 rating (international standard) for beskyttelse mod støv og vand (kan ligge i mellem 15 cm til 1 meters dybde i op til 30 minutter). Dette giver alt andet lige også en mere solid konstruktion i forhold til stød, men over for stød er det svært at give garantier - ikke mindst da stød kan forekomme fra mange overflader og i mange variationer, hvor selv et lille stød kan være nok, hvis det rammer uheldigt f.eks. på skærmen.

Pressekontakt:

Sony Mobile Communications Danmark
Michael Fahlén, National Account Manager
E-mail: michael.fahlen@sonymobile.com
Mobil: +45 4071 0870

Morten Johansen, Marketing Manager
E-mail: morten.johansen@sonymobile.com
Mobil: +45 4050 0933
Mediebibliotek: www.Sonymobile.com/press

Om Sony Mobile Communications

Sony Mobile Communications er et datterselskab af Tokyo-baserede Sony Corporation, en førende global udvikler af lyd, video, spil, kommunikation, populære enheder og informationsteknologiprodukter for både forbrugere og professionelle markeder. Med sin musik, billeder, computerunderholdning og online forretningsområder er Sony unikt positioneret til at indtage rollen som den førende elektronik- og underholdningsvirksomhed i verden.

Med sin Xperia™ smartphone portfolio tilbyder Sony Mobile Communications den bedste Sony teknologi, de bedste kvalitetsprogrammer og services, og nem forbindelse til Sonys netværk af underholdningsoplevelser. For mere information se: www.sonymobile.com