20 stearinlys varmer opp et hus på 175 m2

Report this content

Økonomi er en stor del av passivhuskonseptet. Når varmebehovet senkes så mye som det gjør i et passivhus, kan man klare seg med et mikro-varmeanlegg.

Mursteinshus er tunge bygg som holder på varmen, og reduserer behovet for avkjøling og ventilasjon. Dette betyr at husene vil ha lave driftskostnader i hele levetiden. Det ekstremt lave varmetapet i passivhus betyr at man nesten ikke har behov for oppvarming. I et alminnelig passivhus på 175 m2, har man ikke behov for mer enn 1.300-1.600 Watt når det er som kaldest utenfor. Det betyr i prinsippet at oppvarmingen kan klares med ca. 20 stearinlys, eller bare ved at det bor mennesker i huset. Det vil komme en kraftig øket etterspørsel etter passivhus frem mot 2020.

Å investere i murstein er sunn fornuft

Et mursteinshus er en god investering, spesielt når man regner med utgifter til vedlikehold i husets levetid. Murverk krever ingen overflatebehandling eller maling, og teglhus har en forventet levetid på minst 100 år. Tegl tåler også fukt, og er sjeldent utsatt for fukt- og sopp problemer. I tillegg kan nesten 100% av all tegl gjenbrukes”, uttaler Tommy Bisgaard, direktør for Byggitegl.no

Direktør Tommy Bisgaard, Kalk- og teglværksforeningen, Telefon: 45 3332 3434 eller Mobil: 45 5124 5424. E-mail: kalktegl@mail.dk

Byggitegl.no

De ledende aktører innen murverk og tegl står bak byggitegl.no. Sammenslutningen består av såvel norske produsenter, forhandlere og utførende murmestre i samarbeide med Kalk- og Teglværksforeningen i Danmark.

Byggitegl.no er med på å fremme informasjon og utdannelse innenfor bransjen, samt å støtte forskning og utvikling innen produksjon og bruk av medlemmenes produkter.

Byggitegl.no har et aktivt samarbeid med en rekke norske og utenlandske interesseorganisasjoner, hvor de ønsker å påvirke det moderne samfunn, det murte bygg, miljø og utdannelse på en positiv måte.

Tags: