Job hos Caverion efter flugten fra Syriens krig

Job hos Caverion efter flugten fra Syriens krig

Mazen Mohammed Rashawani og Raaed Jamal Turjman er begge ansat hos Caverion på Fyn, efter de flygtede til Danmark fra krigen i Syrien. Efter et praktikforløb og en periode med løntilskud er de begge nu kolleger på lige fod med alle andre.

Antallet af flygtninge, der er kommet i arbejde, steg fra marts til november 2016 med 75 % fra 4100 til 7200. Det viser en beregning fra Dansk Industri (DI)foretaget på et særudtræk, DI har lavet på baggrund af data fra Danmark Statistik og Beskæftigelsesministeriets DREAM-register.

En af grundene er, at kommunerne er blevet bedre til at opsøge virksomhederne, og det var her, at Caverion kom på banen. Efter praktik og løntilskud har Caverion ansat Raaed Jamal Turjman og Mazen Mohammed Rashawani hvert sit sted i Odense.  Raaed arbejder på Caverions site Glud & Marstrand, og Mazen er ansat i servicecenter Odense. Begge mænd er uddannet på universitetet i Syrien, Raaed som jurist, og Mazen i engelsk litteratur og HR Management.  Det er ikke, det de arbejder med hos Caverion – de laver det, der er brug for.

4000 km flugt

Raaed bor alene i Bolbro, og Mazen bor i Odense, er gift og har tre børn, der går i dagpleje, børnehave og skole.  De to syriske mænd tog hver især den 4000 km lange flugt til bens op gennem Europa. Mazen tog turen over havet med to små børn og en gravid kone. De efterlod familie, venner, karriere, hus og bil i Syrien for at komme til freden i Europa.

Raaed flygtede, fordi han skulle ind i Assads militær. Begge syrere frygtede for deres liv, og så derfor ingen anden udvej end flugten. Efter et stykke tid i Danmark, ønskede de begge at finde et job.

Claus Nielsen fra servicecenter Odense er elektriker og leder af tavleproduktionen. Han fortæller, at de manglede gode folk.

-           Vi har længe manglet medarbejdere, og havde kontakt til kommunen, Vi valgte at tage to ind her i Odense, og det går rigtig godt. Mazen har fået truckkort, og han indgår i det team, vi har. I begyndelsen gik han mest til hånde med oprydning, men med en positiv ånd og lyst til at arbejde, ændrede det sig, siger Claus Nielsen.

I Danmark i et års tid

Mazen og famillien boede til at begynde med på asylcenter.

-          Jeg gik på sprogskole i fire måneder, og vi boede på asylcenter. Nu bor vi i egen lejlighed i Odense. Jeg vil gerne tjene mine egne penge, og komme i en a-kasse og forsørge min familie, så jeg er meget glad og taknemmelig for, at jeg har fået job hos Caverion, så jeg ikke skal forsørges af Danmark, siger han.

Torben Sonne Nielsen, Site Manager hos Glud & Marstrand, fortæller, at det har været en succes fra dag et.

- Vi sørgede for, at Raaed fra første dag havde Caverion-tøj på, så han følte sig som en af holdet. Raaed springer til, når der er noget, der skal laves, og han er i det hele taget meget interesseret i at tage ejerskab på egne opgaver. Jeg synes, at alle på Glud & Marstrand har taget godt imod Raaed. For os er det en god mulighed for at tage et socialt ansvar, siger han.

Mazen og Raeed taler begge et flot dansk efter kort tid i landet. Mazens børn har hurtigt lært sproget, fordi de hver dag er ude blandt danske børn,

Raaed fortæller, at han er stolt af sit arbejde.

-          Jeg glemmer aldrig, hvad de mennesker i Caverion har gjort for mig. På den her måde kan jeg blive integreret i Danmark og klare mig selv, forklarer han.

Mazen har det på samme måde, og vil ikke afvise, at han bliver i Danmark for altid. Men tanken om hjemlandet forsvinder ikke.

-         Jeg vil gerne tilbage og bygge landet op, men vi må se, hvor lang tid der går, før krigen stopper.  Hvis børnene når at blive store, er det svært, for så er de danske, siger han.

Louise Wilhelmsen
Journalist

Direkte: 45 7623 2042
louise.wilhelmsen@caverion.com

Caverion designer, producerer, drifter og vedligeholder brugervenlige og energieffektive tekniske løsninger til alle typer bygninger, industri og infrastruktur. Vores ydelser og løsninger bruges blandt andet i kontorbygninger, butikker, boliger, offentlige bygninger, infrastruktur, industrianlæg, marine og offshore. Vores tekniske løsninger forhindrer driftsnedbrud, sikrer god omkostningsstyring og optimal ydeevne i trygge og behagelige omgivelser. Caverion ønsker at være en ledende europæisk leverandør af avancerede og bæredygtige livscyklusløsninger til bygninger, industri og infrastruktur. Vores styrke er bred kompetence og omfattende ydelser, som dækker alle tekniske fagområder gennem hele livcsyklusen i bygninger og industrianlæg. Selskabet har en omsætning på 1 milliard kroner og 1000 ansatte i Danmark. Caverion koncernen havde i 2015 en omsætning på ca. 23 milliarder kroner og 17.000 ansatte i 12 lande i Europa. www.caverion.dk.